PAIR system Hayabusa?

Tjena Roger. De där ventilerna ser ju ut att vara i stort sett samma som på min zx7r. Vad är tanken med att ansluta vevhusventilationen till dom? Får man ett lägre tryck i vevhuset då jämfört med om man har det till luftburken som i orginal? Eller är det nån annan fördel som jag inte fattat?
Hej.............Per:squid

Ja ser liknande ut på ZX7.
PAIR systemet bygger en hel del undertryck, prova och känn med ett finger i slangen.
Lägre tryck i vevhuset minskar pumpeffekten något, har för mig att man på Topfuel motorerna använder vacumpump för att evakuera vevhusgaserna.

per7 skrev:
Tjena Roger. De där ventilerna ser ju ut att vara i stort sett samma som på min zx7r. Vad är tanken med att ansluta vevhusventilationen till dom? Får man ett lägre tryck i vevhuset då jämfört med om man har det till luftburken som i orginal? Eller är det nån annan fördel som jag inte fattat?
Hej.............Per:squid

Det PAIR-ventilen gör på Busan är att pytsa in luft i toppen precis ovanför där avgassystemet går ut detta för att tunna ut avgaserna och få bättre avgasvärden i "utändan"
Som bilden visar så tar den luft från luftboxen ner till PAIR-ventilen, som styrs av vaccum från "Throttle body" och fördelar ut luften till respektive avgasrör.

Man brukar ta bort denna, och täta hålen uppe vid avgasrören, då det i samband med avgassystemsbyte (helsystem), Power Commander och mappning brukar få det fenomenet att det slår eldslågor ur avgassystemet.

Så ska du byta till helsystem och PC = ta bort Pair-ventilen och mappa.
Ska du sätta på slipon så behöver du inte göra något mer.

Bifogat

• Pairvalve.JPG
    Pairvalve.JPG
    117.3 KB · Visningar: 54
Ok, det verkar kunna vara nåt att prova, om inte annat bara för skojs skull.
Hej...................Per:squid

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...