Paddlar ni i stadstrafik?

Här ser man rubriken på tråden och tänker att den skall handla om något helt annat.... ?

poppa-wheelie.gif
 
Bilen jag har nu är ganska lågt växlad. Startar ofta på tvåan å ibland åker 4 i efter det. Jobbigt å växla juh ?
 
Använder ni rattpaddlarna vid "vanlig" vardagskörning, eller bara vid mer offensiv körning?

Jag har vant mig vid att låta automaten sköta framfarten, och tycker det är knepigt att släppa taget ut i den okända o börja förlita sig på varvräknaren när stereon är på o döljer motorvarvet.
Ofta, framför allt vid omkörningar.
I motorvägsfart när man redan ligger i högsta växeln blir det en dutt på uppväxelpaddeln vilket gör att den inte växlar ner när jag trycker gaspedalen nästan i botten utan ligger kvar och använder vridet i dieseln.

På landsvägar blir det ofta en nedväxling innan omkörning om jag inte rycker i spaken för sportläget om det behöver gå undan för att hinna om.
 
Nu blev jag nyfiken på det här med ständigt aktiva paddlar. I min bil aktiveras inte manuell körning med spaken eller paddlar förrän man lägger växelspaken i "man"-läge, men några av er här beskriver ständigt aktiva paddlar även om bilen är i automatläge.
 
Nu blev jag nyfiken på det här med ständigt aktiva paddlar. I min bil aktiveras inte manuell körning med spaken eller paddlar förrän man lägger växelspaken i "man"-läge, men några av er här beskriver ständigt aktiva paddlar även om bilen är i automatläge.
Båda mina bilar med paddlar har man kunnat växla utan att byta till manuellt läge, men växelväljaren behöver vara i manuellt läge för att användas för att byta växel.
 
Båda mina bilar med paddlar har man kunnat växla utan att byta till manuellt läge, men växelväljaren behöver vara i manuellt läge för att användas för att byta växel.
- Det där var för tvetydigt för en enkel typ som jag. Du kan paddla utan att byta till manuellt läge, men behöver välja manuellt läge för att kunna växla?
 
- Det där var för tvetydigt för en enkel typ som jag. Du kan paddla utan att byta till manuellt läge, men behöver välja manuellt läge för att kunna växla?
För att kunna växla med spaken mellan sätena (annat än DRNP) behöver jag byta till manuellt läge.
 
- Det där var för tvetydigt för en enkel typ som jag. Du kan paddla utan att byta till manuellt läge, men behöver välja manuellt läge för att kunna växla?
Det brukar vara så att man kan använda paddlarna för att byta växel temporärt även i autoläge, tex vid en omkörning, men sedan växlar den upp igen när man lättar på gasen.

Lägger man i MAN-läge ligger växeln kvar tills man byter manuellt.

EDIT: På en Jaguar jag körde i åtta år fanns det istället en "J-gate", dvs man förde växelväljaren till ett annat spår där det fanns fasta lägen för växlarna. Så nära manuellt man kom med ZF-lådan. Använde det faktiskt ibland vid omkörning där kickdown blev för våldsamt.
 
Paddel hit och Paddel dit. Vad är det som är så himla fantastikt med Paddlar? Vi har också en ny paddelbana men inte fanken är det någon som använder paddlarna där nu. Ah, här ute har vi ingen stadstrafik, glömde det. :tomten
 
Det brukar vara så att man kan använda paddlarna för att byta växel temporärt även i autoläge, tex vid en omkörning, men sedan växlar den upp igen när man lättar på gasen.

Lägger man i MAN-läge ligger växeln kvar tills man byter manuellt.

EDIT: På en Jaguar jag körde i åtta år fanns det istället en "J-gate", dvs man förde växelväljaren till ett annat spår där det fanns fasta lägen för växlarna. Så nära manuellt man kom med ZF-lådan. Använde det faktiskt ibland vid omkörning där kickdown blev för våldsamt.
- Så har jag - alltså för över automatlådespaken åt vänster för manuell hantering. Går då att välja paddlarna eller växla "manuellt" med spaken med push up eller ner.
 
Paddel hit och Paddel dit. Vad är det som är så himla fantastikt med Paddlar? Vi har också en ny paddelbana men inte fanken är det någon som använder paddlarna där nu. Ah, här ute har vi ingen stadstrafik, glömde det. :tomten
- Fantastiskt är det ju inte, men en option för de som inte vill släppa ratten. Själv har jag inte vant mig vid det än.
 
Använder ni rattpaddlarna vid "vanlig" vardagskörning, eller bara vid mer offensiv körning?
Största anledningen till att ha attemat är väl att man slipper sitta och slira på kopplingen när man färdas dagtid genom detaljplanerat område, så just i stadstrafik skulle jag nog aldrig göra det.

Har inte direkt använt det annars heller på någon av mina bilar som haft möjligheten, förutom när jag kört släp eller inte velat att rycket vid nedväxling skulle lossa fästet på uppfarten nån gång på vintern.

Bara för att jag läste den här tråden var jag ju tvungen att prova hur mina funkar nu och kom fram till att på en Passat från 2020 så aktiverar man manuellt läge antingen genom att klämma på en av rattflärparna, eller genom att peta växelspaken åt höger. Bilen låter en dock inte göra precis vad man vill utan begränsar vad det verkar till acceptabla alternativ för nuvarande hastighet enligt fysikens lagar och motorns hälsa. Man får också lite tips om vilken växel som momentant hade varit bäst för oinspirerad körning.

För att återgå petar man tillbaks spaken eller håller in höger flärp ett tag.
 
Största anledningen till att ha attemat är väl att man slipper sitta och slira på kopplingen när man färdas dagtid genom detaljplanerat område, så just i stadstrafik skulle jag nog aldrig göra det.

Har inte direkt använt det annars heller på någon av mina bilar som haft möjligheten, förutom när jag kört släp eller inte velat att rycket vid nedväxling skulle lossa fästet på uppfarten nån gång på vintern.

Bara för att jag läste den här tråden var jag ju tvungen att prova hur mina funkar nu och kom fram till att på en Passat från 2020 så aktiverar man manuellt läge antingen genom att klämma på en av rattflärparna, eller genom att peta växelspaken åt höger. Bilen låter en dock inte göra precis vad man vill utan begränsar vad det verkar till acceptabla alternativ för nuvarande hastighet enligt fysikens lagar och motorns hälsa. Man får också lite tips om vilken växel som momentant hade varit bäst för oinspirerad körning.

För att återgå petar man tillbaks spaken eller håller in höger flärp ett tag.
- Jag har aldrig provat att hålla in en av paddlarna i automatläge för att få dem att aktiveras. Ska provas efter jobbet.
 
- Fantastiskt är det ju inte, men en option för de som inte vill släppa ratten.
För oss som vågat släppa sargen och bor långt utanför tullarna får jag tillstå att komma norrifrån och tvingas besöka t.ex. Sickla Industriväg är det bekvämt att köra med attemagisk växellåda med Nip Slip (limited slip diff) när halva restiden består av kökörning på tomgång ända från Kista och söderut. 350" med mullrande Edelbrock (cat back, som enligt pappren får fimpas om man vill, flyttgods) gör det iaf uthärdligt.
 
Back
Top