Packningsmaterial till turboflänsar

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad är lämpligaste materialet till flänsarna till en turbo? Har försökt hitta packningar till en Garrett GT15 och hittat nån packningssats men dom är dyra och i England.

Är kopparplåt som glödgas lämpligt som packningar till flänsarna, i sånt fall är det ju hyfsat enkelt att göra egna packningar av tex 1 mm kopparplåt.

Vad är lämpligaste materialet till flänsarna till en turbo? Har försökt hitta packningar till en Garrett GT15 och hittat nån packningssats men dom är dyra och i England.

Är kopparplåt som glödgas lämpligt som packningar till flänsarna, i sånt fall är det ju hyfsat enkelt att göra egna packningar av tex 1 mm kopparplåt.
Japp.
Jag tror det i alla fall.
Fick det tipset (och en introduktion) av en en "guru" i min närhet.
Funkade bra i alla fall på tre Volvobilar med turbo, och det var ca 1mm kopparplåt precis som du beskkriver.
Det fungerade bra, och fungerar fortfarande, och kostade nästan ingenting.

Japp.
Jag tror det i alla fall.
Fick det tipset (och en introduktion) av en en "guru" i min närhet.
Funkade bra i alla fall på tre Volvobilar med turbo, och det var ca 1mm kopparplåt precis som du beskkriver.
Det fungerade bra, och fungerar fortfarande, och kostade nästan ingenting.

Då får jag nog köpa 1 mm kopparplåt, är nog enklast att beställa från maskindelen. Kanske man skulle ta och hämta fysiskt på plats och sen ta en sväng förbi Café Dunken 🤔

Nu jäklar tror jag att jag såg i syne. TURBO!!

Jag tror inte du behöver någon packning och mitt Marklundsrör kom inte med någon heller om jag inte minns helt fel.

Detta förutsätter självklart plana ytor.

Jag smetade bara dit lite ljuddämparpasta på min. Inte så mycket att det pressas ut på insidan och flyger in i turbon, utan bara lite i ytterkanterna.

Jag får kolla hur plana ytorna är på turbon och grenröret om man klara sig utan packningar men annars blir det nog kopparplåt.

Dock så kom jag på att turbon är från en VW så då jag googlade Garrett GT15 och VW hittade jag packningssats som jag tror är rätt. Dock köper man ju kopparplåt för X antal packningar för samma summa som vad en packningssats kostar från Kina.

*/ ?>
Back