Packningsmassa, va e de?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Imorgon tänkte jag skruva ihop min Ducati Monster -96.

Det är startmotorn som skall återmonteras. Även generatorkåpan således.
Jag hade ingen packning på kåpan när jag demonterade den, inte heller mot startmotorn.
Har för mig att det står i verkstadshandboken (som är på vift f.n)att man skall ha ett "sealing compound" på flänsen på startmotorn. Osäker om det gäller generatorkåpan också.

Jag har en tub med Gasket Maker från Caterpillar.
Kan det fungera som "sealing compound"?
Ska jag isf använda den på generatorkåpan med?

I startmotorn finns fyra skruvhål, innan den skickades på renovering så var ett av hålen tätat med silikongojs (bara tre hål som används), skall jag täta det överblivna hålet och i så fall med vad?
 
Gissar på att din gegga är silikonliknande, så det borde funka om du lägger på riktigt tunnt.

Annars är permatex min favorit.
 
Gissar på att din gegga är silikonliknande, så det borde funka om du lägger på riktigt tunnt.

Annars är permatex min favorit.

Du gissar rätt. Jag har inte träffat snubben jag fick det av på ett år eller så. Han skruvar med Caterpillars industrimotorer och jag vill minnas att de använde massan till tätning.
 
Du gissar rätt. Jag har inte träffat snubben jag fick det av på ett år eller så. Han skruvar med Caterpillars industrimotorer och jag vill minnas att de använde massan till tätning.

Det är inte grått?

Använd det om du har det, men lägg på löjligt tunnt bara, nästan så du śtryker av allt igen.
 
Den är säkert lika bra, om inte bättre än någon Loctiteprodukt, hittade inte exakt rätt i listan. min heter gasket maker hifg elongation. Den är anpassad för industrimotorer, bergtruckar i detta fall. Ofta mer extrema applikationer än vad mitt Mostro utsätts för. Ska bara kolla ggn, måla lite och sedan ner för att prova.
 
Angående nedanstående, finns det synpunkter på det?

I startmotorn finns fyra skruvhål, innan den skickades på renovering så var ett av hålen tätat med silikongojs (bara tre hål som används), skall jag täta det överblivna hålet och i så fall med vad?
 
Den är säkert lika bra, om inte bättre än någon Loctiteprodukt, hittade inte exakt rätt i listan. min heter gasket maker hifg elongation. Den är anpassad för industrimotorer, bergtruckar i detta fall. Ofta mer extrema applikationer än vad mitt Mostro utsätts för. Ska bara kolla ggn, måla lite och sedan ner för att prova.

Finns packningsmojs som blir som knäckebröd när det torkar.

Nu låter det som om din är av den flexibla varianten så jag hade kört på.

Men vad förlorar du på att plugga hålet på starten om det nu var pluggat innan?
 
Finns packningsmojs som blir som knäckebröd när det torkar.

Nu låter det som om din är av den flexibla varianten så jag hade kört på.

Men vad förlorar du på att plugga hålet på starten om det nu var pluggat innan?

Inget egentligen. Har bara för mig att den här packningsmassan inte blir helt torr som t.ex. Silikon blir.
 
Du kan kanske hasa dig till mitt garage för kontroll av mitt hafsjobb? Kaffe utlovas! Jag hade en megatub packningsmassa, 300ml. Sådan man har i fogsprutor. Osäker på kvalitaget bara.
 
Threebond 1215, samma som yamabond och yamaha använder den till sina motorer. Står även som rekommenderad i deras verkstadshandböcker, klart den bästa jag använt av flytande packning.
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top