Packningsklister cylinderfot och topplock?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Cylinderfotspackningen är en tunn metallpackning (0,2 mm), och topplockspackningen är en tredelad variant av metall.

Behövs någon form av klister för tätning eller enbart att hålla dem på plats vid montering?
I så fall - vad är lämpligt?

(har hört olika bud om detta både vad gäller cylinderfot och topplock...och att vissa material inte bör klistras etc.)
 
Är det metall med ytbeläggning så skall de inte kombineras med klister eller silikon. Skall de ligga på plats kan man ta vanligt fett
 
Är det metall med ytbeläggning så skall de inte kombineras med klister eller silikon. Skall de ligga på plats kan man ta vanligt fett

- Vad gäller då för metall utan ytbeläggning?
(Jag utgår ifrån att OEM-packningar som jag köpt, har någon form av ytbeläggning iof, men för sakens skull.)
 
Gör rent anliggningsytorna, kolla efter porer, sprickor, dvs ojämnheter, spackla med kemiskmetall om det är porigt, sprickor svetsas. Om packningen ligger fast vid pinnskruvar eller styrningar så behövs det inget fett/lim/annat.

Packboxar: Om de är av nyare typen (stött på grå, svarta typ) så är de förbehandlade med "första smörjningen" och om man lägger på fett eller annat för att det skall smörjas bättre så har man skitit i det blå skåpet och får byta igen.
 
Jag utgår ifrån att toppackningen är ny? Jag har provat med begagnad MLS-toppackning =Inte bra.:crash
Förslag på lim som kan spara in packningskostnaden emottages.. Även om jag själv är ivrig förespråkare av ny toppackning om den är av MLS-typ.

Cylinderfotpackningen har jag använt vanligt loctite "packningsklister" LOCTITE SI 5980 (väldigt tunt!)
 
Jag utgår ifrån att toppackningen är ny? Jag har provat med begagnad MLS-toppackning =Inte bra.:crash
Förslag på lim som kan spara in packningskostnaden emottages.. Även om jag själv är ivrig förespråkare av ny toppackning om den är av MLS-typ.

Cylinderfotpackningen har jag använt vanligt loctite "packningsklister" LOCTITE SI 5980 (väldigt tunt!)
Att ersätta packning med "klister" är nog inte så fiffigt.
Fogen är endera gjord/avsedd för packning eller inte. Omvänt att slänga in packning där ingen funnits är inte heller fiffigt.
Det finns fogar som är "packningsfria" där det är metall-metall med ett mkt tunt lager av t.ex Hylomar. Ex. mellan över- och underdel i många gasturbiner och vevhushalvor på rätt så många motorcyklar. Främst då horisontellt delade.

Beroende på ursprunglig packnings tjocklek så kan spel/frigång påverkas. Och är det redan bara några millifjutter mellan avgasventil(fullt öppen) och kolv med packning så kan det bli alltifrån spännande till inte särskilt kul utan en sådan. Trångt alltså...

Som alltid så finns det variationer åt flera håll men att ersätta packning med klister för att spara pengar kan nog bli dyrt.
 
Om packningen ligger fast vid pinnskruvar eller styrningar så behövs det inget fett/lim/annat.

- Ja finns två styrningar mot topplocket, dock inte i vid cylinderbotten. Fettar undersidan så den ligger på plats.

- - - Updated - - -

Jag utgår ifrån att toppackningen är ny? Jag har provat med begagnad MLS-toppackning =Inte bra.:crash

Cylinderfotpackningen har jag använt vanligt loctite "packningsklister" LOCTITE SI 5980 (väldigt tunt!)

- Jag har köpt samtliga motorpackningar nya i ett enda stort pack. Ett dyrt sådant.
 
Inget fett på packningsytor som har färgliknade beläggning typ alla plåtpackningar. Den "färgen" ska typ likna funka som packningslim så packningsytorna måste va rengjorda väldigt noga från olja o fett. Man kan välja att spraya även nya packningar de ger ingen nackdel men ev ingen fördel heller vem vet? Bottenplåtspackningar återmont man i all evighet,, man sprutar på Locktight 3020 packningsspray vid fler än ett montage. Samma sak gäller plåt topplockspackning ,,första mont kan man torrmontera och de går i regel återanvända plåtpackningar minst 3ggr. Vid återmontage bör/måste man ta isär alla plåtar i toppackningen och slipa bort all färgliknade yta. Sedan sprutar man på 3020 spray och mont igen. Turbo dragracing farbröder har kommit fram till denna rek lista och jag har följt detta råd i hela mitt liv utan problem trots turbomaskiner!
En rek som jag själv kommit fram till är att om man köper piratpackningar med okänt märke så ska man spraya dem även vid första montering. Jag har fått läckage vid nymont av noname piratpackningar men de har blivit täta vid andra mont med 3020 spray.
 
Last edited:
Tackar för er input i tråden :tummenupp

Här nedan klistar jag in - för att jag är lat idag o inte orkar skriva om allt igen - några frågor jag ställt på ett annat forum, men som jag kanske får svar på snabbare här av er pro´s : )


"I am in the process of checking, tuning and cleaning my engine parts, and have some questions about this.

- The rubber membranes in the carbs - should i grease them after cleaning to remain their smoothness and flexibility?

- The cylinder bolts - should i use som kind of thread lock on them or not?

- The floaters in the carbs - i have leveled the float height so they all four have the same height according to the instruction book, but since this ZX9-engine obviously are tuned by porting and increased compression...should i set them a bit higher or lower than stock measure? (13 +/- 2 mm) to compensate for that in some way?
Or should that be compensated by different jets instead?"
 
Jag har aldrig använt gänglåsning till muttrarna till cylinderfoten men hur det ser ut på en Kwak vet jag inte. :rodnar
Eftersom jag inte säljer mina SportHojar så blir det besvärligt att demontera och rensa gängor så jag har lite koll istället... :tungan

Men jag tillhör gamla skolan, Old School för er som pratar modärn svenska, och använder nästan aldrig momentnyckel ens. Gör det när jag drar toppen men inte för att få "rätt" moment utan mer för att dra lika hårt... :)

Lycka till! :tummenupp
 
Tackar för er input i tråden :tummenupp

Här nedan klistar jag in - för att jag är lat idag o inte orkar skriva om allt igen - några frågor jag ställt på ett annat forum, men som jag kanske får svar på snabbare här av er pro´s : )


"I am in the process of checking, tuning and cleaning my engine parts, and have some questions about this.

- The rubber membranes in the carbs - should i grease them after cleaning to remain their smoothness and flexibility?

- The cylinder bolts - should i use som kind of thread lock on them or not?

- The floaters in the carbs - i have leveled the float height so they all four have the same height according to the instruction book, but since this ZX9-engine obviously are tuned by porting and increased compression...should i set them a bit higher or lower than stock measure? (13 +/- 2 mm) to compensate for that in some way?
Or should that be compensated by different jets instead?"

Inge fett eller olja på membranen gör rent men inte med starka medel för då sväller dem Diskmedel är de starkaste du får ha på membranen.
Inge gänglåsning på topp eller cylinderskruvar om de inte uttryckligen står det i boken. Rengör gängorna noga bara och kolla i verkstadsboken om de ska dras med olja på gängan eller fett alt torrt. De visar en bild av en droppe vid skruvgängan i boken då ska de dras med olja. Om de är fett lär de stå i boken. De är stor skillnad hur hårt bulten dras mellan torr/olja och hårdast med fett.
Flotörhöjden sätter du till org höjd även tovässat "utan turbo". Med turbo provar man också med org höjd på flotörer men om de flödar över och man inte lyckas trycksätta bort överflödning så kan man sätta flotörerna lite mer stängt såattsäga.
 
Last edited:
Jag har aldrig använt gänglåsning till muttrarna till cylinderfoten men hur det ser ut på en Kwak vet jag inte. :rodnar
Eftersom jag inte säljer mina SportHojar så blir det besvärligt att demontera och rensa gängor så jag har lite koll istället... :tungan

Men jag tillhör gamla skolan, Old School för er som pratar modärn svenska, och använder nästan aldrig momentnyckel ens. Gör det när jag drar toppen men inte för att få "rätt" moment utan mer för att dra lika hårt... :)

Lycka till! :tummenupp

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kwak
250px-Kwak.jpg
Betydligt bättre :fyllisar
 

Av hänsyn till TS kan jag naturligtvis inte hålla med! :D

Eftersom jag bara har erfarenhet av ovanstående KWAK, men den gillar jag sedan många år! :tungan

Reklampaus!

https://www.youtube.com/watch?v=NbgkkvIvswU

Varning! Känsliga, säkerhetsmedvetnas varnas för bilder med förare med en hand på styret och även spark mot annan motorcyklist! :7peta

https://www.youtube.com/watch?v=U7cWqKUoNJ8
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top