Packningsbyte öhlinargaffel

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Har sökt så gott jag kunnat efter min fråga men inte funnit ngt, skäll gärna på mig om jag missat.

Packningarna i min framgaffel har börjat läcka och nu ska de bytas, blev dock tillsagd att jag måste lämna iväg möget eftersom det krävs nycklar och/eller specialverktyg just pga att det är en öhlinare.
Hur sant är det?
Har inte artikelnummret på den men sitter orginal på aprilian.

Har tidigare bytat packningar i en gammal showagaffel (zx7r -96) om det spelar någon roll.

Mvh, Jens D.

Det krävs inga specialverktyg förutom det för att öppna locket(och det går att konsturera med vad som råkar ligga i garaget). Betänk dock att gaffeln inte hör till de mest lättservade, det är absolut inte omöjligt men kräver lite mer finkänsla.

Ja det är jävligt uppfattat, har iofs inte "tummen mitt i det svartmålade vitrinskåpet med spinners på" som man brukar säga. :tungan
Kanske räcker med att montera av gaffelbenen och springa iväg med dom till någon med lite "fingerspitzeempfindlichkeit" (jävla bablefish, tror den översatte fel).

Tack för hjälpen!

Mvh, Jens D.

Jag har renoverat gaffeln på min RSV1000R -02 mer än en gång, ska du bara byta packboxar krävs det inget special förutom en hylsa för att få loss topparna samt en klump att banka dit de nya packboxarna med. Är du som mig och vill ha isär och rengöra kasetterna invändigt med krävs det betydligt mer saker. Se bilder på http://wintermute.csbnet.se/~zilog/ohlins/

Jag har renoverat gaffeln på min RSV1000R -02 mer än en gång, ska du bara byta packboxar krävs det inget special förutom en hylsa för att få loss topparna samt en klump att banka dit de nya packboxarna med. Är du som mig och vill ha isär och rengöra kasetterna invändigt med krävs det betydligt mer saker. Se bilder på http://wintermute.csbnet.se/~zilog/ohlins/

Den där gaffeln verkar lite vissen.:näsblod Snodde du ventilerna från den eller?

Den där gaffeln verkar lite vissen.:näsblod Snodde du ventilerna från den eller?

Japp, råkade skada ett gäng ventilshims när jag hade isär kasetterna första gången (onykter, och råkade skada mot gängan när jag återmonterade), så jag ebay:ade hem en krockad donatorgaffel att plocka delar ur. Har gått runt 1000 mil sedan dess, och har presterat bra.

Nu har jag satt i GSXR1000-packboxar, och hällt i Motul factory-line 5W, får se hur den känns jämfört med Öhlins-diton nästa säsong.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet