Packningar

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Jag håller som bäst på att monter ihop motorn till mitt zx9 turbobygge och fick det goda rådet att använda dubbla cylinderfotspackningar istället för dubbla topplockspackningar. Problemet är bara att fotpackningen är 0,25 tjock och toppens är 0,75 tjock. Od då jag inte har lusta att montera 4st fotpackningar så tänkter jag specialbeställa en fotpackning som runt 1,25-1,5mm tjock så jak kan ladda lite extra. Så jag undrar om någon där ute känner till någon firma eller person som gör sådant på beställning utan att kräva att man beställer 10st?. :confused:

Har du kollat med marklund på MCxpress??
Han kan nog fixa fram nåt åt dig.

Hur jäkla mycket extra Squish behöver du?!
0,25 låter som om det borde räcka och bli över. Har ju förstås aldrig lekt med Turbo, men låter extremt....

Freppa skrev:
Hur jäkla mycket extra Squish behöver du?!

Det är inte fråga om squish utan snarare om kompressionsförhållande. Helst ska man väl kanske behålla squishen men öka förbränningsrummets volym.

Man kan ju bearbeta fram en aluminiumdistans också, om man vill vara lite seriös. Behöver ju inte vara så toksvårt. Men precis som Freppa påpekar; du får ju ett väldigt "tjockt" squishband som förmodligen kommer att göra din motor lite mer knackningskäsnlig då du inte får lika aggressiva virvlar i förbränningsrummet.

Å andra sidan är jag ingen expert på turbotrimmning av hojar, så någon annan med hands-on kunskaper kanske borde rycka in här. Brink?

/J

RG500-Johannes skrev:

Man kan ju bearbeta fram en aluminiumdistans också, om man vill vara lite seriös.

Detta tycker jag låter som det bästa alternativet och monteras med en standardpackning på var sida om distansen.

Tänk på att kamkedjan ska räcka till på längden med, och att du bör ställa om kamaxlarna med justerbara drev för att få lite bättre "flås" i motorn.

Ett dyrare alternativ är att beställa lågkompkolvar.

Det enklaste är som sagt att göra en platta av vanlig aluminiumplåt. Jag använde själv 2mm och då har man ganska stor marginal för att ladda lite extra. Du behöver inte använda någon originalpackning i kombination utan bara någon form av packningsklister på båda sidor om plåten.

Snicke skrev:
Det enklaste är som sagt att göra en platta av vanlig aluminiumplåt. Jag använde själv 2mm och då har man ganska stor marginal för att ladda lite extra. Du behöver inte använda någon originalpackning i kombination utan bara någon form av packningsklister på båda sidor om plåten.

Tack för tippset, 2mm borde väl räcka för att få ned kompet bortåt 9-1?.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back