Jo, men det du beskriver gäller showas USD med twin chamber. Och då fungerar inte min metod.
Allright, men hur menade du att man får dit en ny packbox utan att ha isär benen? jag hänger inte med riktigt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jo, men det du beskriver gäller showas USD med twin chamber. Och då fungerar inte min metod.
Ska vi byta grejer, jag har 39gb med manualer men vill ha tag på allt jag kan.Lite olika: 45GB med manualer i datorn, Google om jag vill hitta fler, ett antal adresser till ställen med manualer, modell-specifika forum brukar ha länkar eller filer.
Allright, men hur menade du att man får dit en ny packbox utan att ha isär benen? jag hänger inte med riktigt.
Hur ska du få på den nya packboxen? du måste ju ha isär benen i vilket fall.
Hur ska du kunna lufta den utan att demontera den? Nu vet inte jag hur ust den här gaffeln ser ut men många, t.ex showa har ett intre mått samt ett yttre mått där inre demonteras separat, och måste luftas
Nä jag vill inte va taskig men jag tycker de va en usel metod.
Det finns inga genvägar, gör't rätt från början istället och spara en massa framtida jobb. Renovera en gaffel e max ett par timmars jobb.
Hej,
Så som ni beskrivit luftspaltsmetoden så är ju de ett sätta att tömma gaffeln på olja? Genom att föra ner en spruta och sen suga upp alla olja? Borde man inte kunna ta isär gaffeln och hälla ut oljan och sen fylla i ny innan man skruvar ihop gaffeln istället?. Mäta i liter /deciliter olja man häller i?
Ricken: Har du hunnit kolla om du hade en verkstadshandbok?
Hej på er igen,
Tack för alla tips jag har fått. Nu börjar jag få lite kolla på hur det verkligen sitter ihop. Ska införskaffa mig en sk. mätare från biltema och ta tag i prylarna själv. Eftersom det inte är en USD gaffel så behöver jag inte hålla på att lufta osv utan kan bara lytfa av pakningen utan att riva isär gaffeln, suga upp oljan och hälla i ny?
BTW. Bytte bromsskiva igår. Var hur enkelt som helst. Tog kanske 15 minuter. Däremot vart jag lite lack eftersom jag hade köpt nya bromsklossar på Lelles mc. Då visar det sig att dom inte passar (!) hålen i klossarna stämmer inte alla med dom gamla så man fick ju inte igenom sprinten och kunde fästa klossarna. Jag vet inte, brukar det vara så? Kan man förstora hålen med ex. en borr så att dom passar?
Du behöver inte suga upp oljan utan bara vända gaffelbenet upp och ner och hälla ut oljan (ställ benen upp och ner i ett kar ett tag för att
få ut så mycket olja som möjligt). Ofta sitter gaffelns fjäder fäst i topplocket, så innerbenet kan "falla ner" om du inte är beredd (och orsaka onödigt oljespill). Mer avancerade gafflar kan kräva att oljan behöver sugas upp i innerdelen (den delen som sitter innan för fjädern, kallas cartridge), tror dock inte din gaffeln är så avancerad, men kan vara en idé att leta reda på en verkstadsmanual och läsa lite, så det inte står något helt annat där.
Också en lärdom man får när man börjar hålla på med hojar, köp inte delar av Lelles. Om man absolut måste så gäller det att stå i butiken med den gamla delen och jämföra. Har hänt upprepade gånger att man fått fel saker när man beställt, lite trist iom att de är väldigt trevliga och så när man väl är där (dock känns klädavdelningen aningen bättre).
Är beläggen identiska förutom hålen för fästningen/sprinten? Isf, beroende på hur långt jag har till handlaren - nära=byta, borrat upp annars. Kolla på gamla beläggen så du inte har nån hemmasnickrad lösning (om hålen ser uppborrade ut, sprinten ser skum ut etc).
Först ang framgaffeln. Nu har jag fått mycket olika tips av alla här och jag tror att jag gör på det ända vettiga sättet nämligen att plockar av gaffeln. River den, byter olja i båda gaffelbenen sätter på nya packningar på båda benen och sen skruvar ihop:=). Kanske tar lite längre tid men det är det värt. Måste bara jaga rätt på en verk.handbok. Är det någon som vet vart man kan köpa en? Vill ha en som det står på svenska i gärna.
Sen ang bromsbytet. Man kan alltså borra/ slipa upp hålen i beläggen utan att behöva oroa sig för försvagningar osv? Är det ofta passaformen är lite sisådär. Sprintar, ok, klips är helt okej. ingen som har deformerat eller grejat med dom![]()
Ang bromsbeläggen, jämför med de gamla beläggen och hur mycket material som finns runt hålen. Är ytterkanterna identiska, så får du till slut lika mycket material efter uppborrning. Förmodligen skiljer sig inte materialet nämnvärt. Plus att klipsen är för att hålla beläggen på rätt plats, inte så mycket krafter.
Okej.
Men fan att man ska behöva borra i beläggen för att få dom att passa men kan tänka mig att det kan vara lite så. På bilar tex. måste man ju hålla på med sandpapper osv ibland. Ska ta tar i det. Tack för all hjälp!
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |