Packningar framgaffel. Fuska inför besiktning.

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Hej på er igen,

Har en Suzuki gsx750f -89 som läcker olja vid framgaffeln. Det vet jag om och ska självklart fixa det men jag kanske inte hinner till besiktningen. Finns det något knep som man kan göra (fusktäta, packningspasta lr dyl.) Så man kan lura besiktningsgubben lite? Dom kanske inte ens tar så hårt på sådant men det har jag svårt och tro att dom inte gör. Är det någon som har tips eller erfarenheter. Vad kan man göra?

Sen en fråga till. Är det någonting man byter själv eller ska man låta en verkstad göra det? har någon en sprängskiss på gaffeln?

Svårt att dölja fuktiga inre gaffelben. Möjligen testa att skrapa rent i packboxen med tunt bladmått. Sök och du skall finna instruktioner i forumet.

Att byta packboxar är inget större problem om du har normal tumanatomi, se bara till att tvätta och hålla riktigt rent medan du har benet isärtaget. Mekhandbok kan också vara bra för att få koll på hur det är hopskruvat.

/Anders

Är du meksugen så är det inget jättejobb. Se till att mät rätt oljenivå.
Helst inte i liter utan faktiskt i mm luftspalt. vart fall om de tär USD gaffel. Förr mätte jag alltid "liter" men fick erfara på min nuvarande att vart helt fel mått från servicemanual och att det blev alldeles för mycket olja. Dvs för lite luftspalt.

RN i partille har alltid hemma en massa pirat packningar.

Man kan ta ett bladmått mellan gaffeln och packningen och göra rent och spraya med WD40 exemplvis.

Du borde få nedslag om det läcker olja. Det bukar alltid bli värre och det stänker på däck och skivan.

detta är en akut nödlösning och är HÖGST temporär just inför besiktning.
ta tunna remsor polertrasa eller annan mjuk absorberande trasa, flytta skrapringen. linda ett par varv trasa mellan de 2 packboxarna, tryck tillbax skrapringen och kör direkt till besiktning, alt gör allt detta ett kvarter ifrån bes.

Men kom ihåg, inget vidare att köra runt med en läckande packbox, illa om d rinner ner på bromsskiva/belägg

Töm det läckande benet på olja då kommer det inte läcka.!

OBS TEMPORÄR lösning!

Töm det läckande benet på olja då kommer det inte läcka.!

OBS TEMPORÄR lösning!

Ja och tvätta riktigt rent så dom inte ser rinnmärkena.
Men bättre är att försöka få en ny tid om en vecka så hinner du ju fixa det ordentligt.

Ja och tvätta riktigt rent så dom inte ser rinnmärkena.
Men bättre är att försöka få en ny tid om en vecka så hinner du ju fixa det ordentligt.

Tack för tipsen,

Tyvärr så har jag ingen instruktionsbok till min rackare. Inte heller någon verkstadshandbok. Är det någon som kan hjälpa mig att berätta hur mycket olja det ska vara i den? Känner inte ens till måttet: mm per luftspalt. Hur fungerar det? hur mäter man det? Och hur ver jag om jag har en USD gaffel?

Ska se vad jag kan göra ang provisorisk lagning. Men om jag ändå ska tömma all olja och fuska på det sättet. Då kan jag ju lika bra byta packningar på en gång när ändå gaffeln är av:tummenupp.

Ska leta vidare på sprängskisser på Alpha- sports eller liknande. Hjälp välkomnas där.

Jag kan bara hjälpa dig med denna biten:
Hur ver jag om jag har en USD gaffel?

Är den tjocka delen av gaffelbenet fastskruvat vid styret och den tunna delen vid däcket så är det en USD(UpSideDown)gaffel.

En bit på väg:)

är det en gsx750f -89 så är det ingen USD gaffel, USD gafflar hittar du främst på vissa nyare hojar samt sport/cross.

Tack för tipsen,

Tyvärr så har jag ingen instruktionsbok till min rackare. Inte heller någon verkstadshandbok. Är det någon som kan hjälpa mig att berätta hur mycket olja det ska vara i den? Känner inte ens till måttet: mm per luftspalt. Hur fungerar det? hur mäter man det? Och hur ver jag om jag har en USD gaffel?

Ska se vad jag kan göra ang provisorisk lagning. Men om jag ändå ska tömma all olja och fuska på det sättet. Då kan jag ju lika bra byta packningar på en gång när ändå gaffeln är av:tummenupp.

Ska leta vidare på sprängskisser på Alpha- sports eller liknande. Hjälp välkomnas där.

http://www.alpha-sports.com/suzuki_parts.htm
Klicka på 1989-K i vänstra kolumnen, klicka på 1989 GSX750FK Katana i mitten, scrolla ner och klicka på FRONT DAMPER, då borde du komma hit: http://www.alpha-sports.com/spst/1989 GSX750F/27.htm som ser ut som bilden.

Ang rep.handbok, kolla din andra tråd om den stämmer. :)

Bifogat

• 27.gif
    27.gif
    40.1 KB · Visningar: 417
Hur tror den samlade eliten att slötricket med att byta packboxar funkar på herrns hoj?

Du drar väldigt försiktigt i 2-3 skruvar i den kassa packboxen och försiktigt lirkar upp den med nödvändigt våld (givetvis har låsringen avlägsnats). Sedan förs den nya packboxen rakt ner över innerbenen och försiktigt bankas på plats (en bit bredare plast lindad runt benet kan agera slaghammare). Låsring och skrapring sätts på plats. All olja tömms ut och ny fylls med luftspaltsmetoden.

Hur tror den samlade eliten att slötricket med att byta packboxar funkar på herrns hoj?

Du drar väldigt försiktigt i 2-3 skruvar i den kassa packboxen och försiktigt lirkar upp den med nödvändigt våld (givetvis har låsringen avlägsnats). Sedan förs den nya packboxen rakt ner över innerbenen och försiktigt bankas på plats (en bit bredare plast lindad runt benet kan agera slaghammare). Låsring och skrapring sätts på plats. All olja tömms ut och ny fylls med luftspaltsmetoden.

hej,

låter ju enkelt och bra. Men måste inte gaffeln vara isär för att oljan ska fyllas på? Hur fungerar luftspaltsmetoden undrar jag också?

CPMS: Jag var inne och kollade på länken ang handbok. Men det kostar ju pengar om man vill använda den eller har jag fattat fel?

Jag kan ha en verkhandbok hemma, påminn mig om nån dag om jag glömmer bort.

hej,

låter ju enkelt och bra. Men måste inte gaffeln vara isär för att oljan ska fyllas på? Hur fungerar luftspaltsmetoden undrar jag också?

CPMS: Jag var inne och kollade på länken ang handbok. Men det kostar ju pengar om man vill använda den eller har jag fattat fel?

Inte kostar den något, bara högerklicka på länken och spara ner den.
Säg till om Dropboxen inte fungerar så lägger jag upp den på ett annat ställe. :tummenupp

Inte kostar den något, bara högerklicka på länken och spara ner den.
Säg till om Dropboxen inte fungerar så lägger jag upp den på ett annat ställe. :tummenupp
Vad har du för källa på dina manualer?

hej,

I toppen på gaffelbenen finns oftast (alltid?) ett lock. Luftspaltsmetoden är att du mäter avståndet från överkant på gaffelbenet (när du tagit/skruvat av locket) ner till oljan. Biltema har en finurlig liten pryl, en spruta, en bit slang och ett rör med skjutbart stopp på. För ner röret med stoppet på rätt avstånd och sug upp oljan med sprutan genom slangen fäst på röret.

Vad har du för källa på dina manualer?

Lite olika: 45GB med manualer i datorn, Google om jag vill hitta fler, ett antal adresser till ställen med manualer, modell-specifika forum brukar ha länkar eller filer.

Last edited:

Det låter som en helt ok manöver:tummenupp

Det enda är väl om det pga många mil/år även behövs ett oljebyte i gaffeln.

Hur ska du få på den nya packboxen? du måste ju ha isär benen i vilket fall.

Hur ska du kunna lufta den utan att demontera den? Nu vet inte jag hur ust den här gaffeln ser ut men många, t.ex showa har ett intre mått samt ett yttre mått där inre demonteras separat, och måste luftas

Nä jag vill inte va taskig men jag tycker de va en usel metod.
Det finns inga genvägar, gör't rätt från början istället och spara en massa framtida jobb. Renovera en gaffel e max ett par timmars jobb.

Hur ska du få på den nya packboxen? du måste ju ha isär benen i vilket fall.

Hur ska du kunna lufta den utan att demontera den? Nu vet inte jag hur ust den här gaffeln ser ut men många, t.ex showa har ett intre mått samt ett yttre mått där inre demonteras separat, och måste luftas

Nä jag vill inte va taskig men jag tycker de va en usel metod.
Det finns inga genvägar, gör't rätt från början istället och spara en massa framtida jobb. Renovera en gaffel e max ett par timmars jobb.

Jo, men det du beskriver gäller showas USD med twin chamber. Och då fungerar inte min metod.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman