Packning till vedklyv

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Många vedklyvar som såldes för några år sedan (en del kanske tom säljer modellen fortfarande) verkar ha varit likadana. Jag behöver en packning till oljepluggen/oljestickan, markerad som nummer tre på bilden. Packningen finns inget kvar av så kan inte mäta den, här där jag är nu har jag inget skjutmått så jag har försökt mäta med tumstock. Tror att det är 1/2", och troligt yttermått är då 3/4". De jag hittar som säljer packningar har renoveringssatser, dvs alla packningar. Jag är ute efter en enda. Dessutom vet jag inte vad den typen av packning heter, typ oljepluggspackning av nylon eller fiber?

Någon som vet? Just nu befinner jag mig ett par mil norr om Visby om ni vill rekommendera butik.

1623945240002.png
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Tror att en O-ring skulle kalva ut och inte täta. Tänker mig en sån där grön eller brun (fiber? nylon?) som lämplig.

1623946895980.png

1623946973627.png
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Gå till en butik som säljer Gardena eller andra trädgårdsgrejer. 1/2-tum är ju vattenslangmått i snabbkopplena så där kanske du hittar något. Ta med pluggen och syfta måtten.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Swedol, Hyvelgatan 3 Visby
Själv använder jag Swedol Gummistålbricka för att täta oljepluggen på MC sedan många år. Finns både i mm mått och tum mått på "slang/hydraulikavdelningen" hos Swedol. Ta med pluggen för få rätt storlek.
Gummistålbrickor klarar utan problem lite över 200 bars tryck.
(lite över 200 bars tryck, vi har inte högre tryck på jobbet så vad som händer vid högre tryck vet jag inte)

Men Swedol har också aluminium och kopporpackningar.
Vilka är det vanliga original materialet i oljepluggstätningen på MC om du vill ha något sådant av Al eller Koppar.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vilken bilverkstad som helst har oljepluggspackningar du kan använda. Alu/koppar/whatever, plan eller "crush" funkar.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top