Packning till framgaffel har släppt

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag upptäckte idag när jag var och kollade olja på hojen att packningen(korrekt namn är?) till framgaffeln har släppt(bild finns). Väldigt frustrerande. :gnissla

Det finns nu ett par funderingar. Jag har tänkt använda hojen för ren transport till helgen, är detta vettigt? Hur stort jobb är detta att fixa antingen för mig som saknar tillgång till verkstad/verktyg eller för en verkstad i stan, var hamnar kostnaden?
 

Bifogat

  • IMG_20130904_204421.jpg
    IMG_20130904_204421.jpg
    213.1 KB · Visningar: 209
Last edited:

jrutgers

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2012
Ort
West Coast
Hoj
2004, Triumph Speedmaster
Svårt att se på bilden ( inte bilden i sig, men ).
Det ser på bilden ut som jag kan se det i min löjliga filletonskärm att det bara är dammskyddet som hoppat upp, inte som att packboxen lossnat?
Å andra sidan, sprutar det upp gaffelolja är den också lös, men det framgår inte på bilden( som jag kan se iaf)

Fuktar det utav bara hevlette när du komprimerar gaffeln?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Ser ut som en låsring är på väg upp och den håller Packboxen ( fråga 1)

Åk ut till Beviks,, det kan var så att det bara är att peta låsring till rätta,, den del som glidit upp är en skyddsdamask skulle man kunna säga.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Det är ju tre delar som åkt upp. Dammskyddet överst, den tunna ringen under och låsringen som ligger längst ner(mot packboxen?). Jag rullade lite med hojen och bromsade för att trycka ihop gaffeln och det sprutade ingen olja iaf.

Är det så att man bara kan åka till Beviks och låta dom ta en liten snabbtitt utan att boka tid?
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Ringde till Beviks som trodde man behövde plocka isär benet och sätta om det iaf, jobbet skulle bli runt en tusenlapp. De var dock uppbokade hela månaden så får leta annanstans. Någon som kan rekommendera en annan verkstad i Linköping? Har hittat Nilssons MC Shop på Industrigatan och någon annan på Roxtorpsgatan. Kan ju köra hojen själv till verkstan men vill inte behöva åka för långt och riskera att packboxen också åker upp och börjar läcka olja.
 

Snowman89

Guest
Ringde till Beviks som trodde man behövde plocka isär benet och sätta om det iaf, jobbet skulle bli runt en tusenlapp. De var dock uppbokade hela månaden så får leta annanstans. Någon som kan rekommendera en annan verkstad i Linköping? Har hittat Nilssons MC Shop på Industrigatan och någon annan på Roxtorpsgatan. Kan ju köra hojen själv till verkstan men vill inte behöva åka för långt och riskera att packboxen också åker upp och börjar läcka olja.

Jag googlade lite snabbt och hittade en guide på hur man renoverar framgaffeln till din hoj.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=...=m2OKMnuaJngtAwxvU0Ugdw&bvm=bv.51773540,d.Yms
Om du kikar på den så kanske du kan få dit grejerna själv?
Om du absolut ska lämna in hojen så skulle jag nog inte rekomendera att du lämnar den till Beviks.. Jag har haft ett par försäkringsärenden där som de skruvat med och det har då lämnat en del att önska tyvärr..

Jag var i kontakt med dessa i samband med min renovering av 525an och de verkade vettiga, dock vart det inte att jag lämnade in några grejer till dem. http://ultimatemx.se/
De är specialiserade på cross/enduro hojar men att bara plocka ihop din gaffel bör ju inte vara några problem.
Sen vet jag inte om jag skulle vilja åka med hojen när gaffeln ser ut sådär. Du har inte möjlighet att plocka bort gaffeln och lämna in bara den?
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag googlade lite snabbt och hittade en guide på hur man renoverar framgaffeln till din hoj.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=...=m2OKMnuaJngtAwxvU0Ugdw&bvm=bv.51773540,d.Yms
Om du kikar på den så kanske du kan få dit grejerna själv?
Om du absolut ska lämna in hojen så skulle jag nog inte rekomendera att du lämnar den till Beviks.. Jag har haft ett par försäkringsärenden där som de skruvat med och det har då lämnat en del att önska tyvärr..

Jag var i kontakt med dessa i samband med min renovering av 525an och de verkade vettiga, dock vart det inte att jag lämnade in några grejer till dem. http://ultimatemx.se/
De är specialiserade på cross/enduro hojar men att bara plocka ihop din gaffel bör ju inte vara några problem.
Sen vet jag inte om jag skulle vilja åka med hojen när gaffeln ser ut sådär. Du har inte möjlighet att plocka bort gaffeln och lämna in bara den?

Tack för tipset.
Jag har ingen möjlighet att hänga upp hojen för att få bort gaffelbenet så tyvärr kan jag varken göra jobbet själv eller ta loss benet och lämna in.

Jag håller med dig att det inte känns bra att åka med gaffeln i det tillståndet men jag skulle vilja hoppas att det går om man kör försiktigt och huvudsakligen motorbromsar eller kör med bakbromsen för att inte trycka ihop framgaffeln för mycket.
 

Raxaer

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
kolbäck
Hoj
Aprilia RS -03, Yamaha WR 450 Motard -03, Suzuki GSX-R 750 -00
Tack för tipset.
Jag har ingen möjlighet att hänga upp hojen för att få bort gaffelbenet så tyvärr kan jag varken göra jobbet själv eller ta loss benet och lämna in.

Jag håller med dig att det inte känns bra att åka med gaffeln i det tillståndet men jag skulle vilja hoppas att det går om man kör försiktigt och huvudsakligen motorbromsar eller kör med bakbromsen för att inte trycka ihop framgaffeln för mycket.
Har inte din hoj centralstöd?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...det jag skulle fundera lite över är hur låsringen har släppt...men så länge spåret i ytterbenet den sitter i inte är skadat, är det ju bara att pilla tillbaka grejerna?

Gör det inte krångligare än det är..
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Har inte din hoj centralstöd?

Jo insåg att det borde gå att genomföra med det efter PM från Snowman89. Hur är det med verktyg som krävs annars, något speciellt?

...det jag skulle fundera lite över är hur låsringen har släppt...men så länge spåret i ytterbenet den sitter i inte är skadat, är det ju bara att pilla tillbaka grejerna?

Gör det inte krångligare än det är..

Kan ha gått lite fort på dåliga landsvägar ibland så antar att gaffeln fått ta några stötar ibland, inga jag upplevt som väldigt kraftiga dock så är också lite fundersam. Men problemet är att packboxen är på väg upp också, spåret för låsringen är alltså inte åtkomligt. Jag kände på att trycka ner packboxen igen med fingrarna men det kändes som den satt. Jag vet inte om det ska krävas större krafter om man ska få ner den?
 

Mcuffe

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Skellefteå
Hoj
1982 suzuki GSX 750
Det är bara att fixa distans i rätt dimension, som går att trä på när benet nu sitter på plats och försiktigt knacka tillbaks på plats och sen dit med låsringen, brickan och dammskyddet - voila!
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Låter väldigt underligt att tätningarna rör sig bara för att gaffeln får jobba lite. Angående kraften som krävs för att få tätningen ner i bott så har jag vid byte fått knacka ganska rejält. Har då använt den gamla tätningen(packboxen) för att driva in den nya. Det går bra att använda ett PVC-rör i passande dimension också.
Spåret för låsringen blir vanligen precis frilagt när tätningen är helt nere i benet.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Det är bara att fixa distans i rätt dimension, som går att trä på när benet nu sitter på plats och försiktigt knacka tillbaks på plats och sen dit med låsringen, brickan och dammskyddet - voila!

Superbra tips! Nu är jag på rätt väg känner jag! Var och försökte peta ner packboxen lite mer och det gick lite men det var inte mycket alls. Så kan jag få ner den lite till och kan trycka ihop låsringen på något vis ska nog saken vara biff. Gummiskaftet på en liten hammare funkade bra att dutta lite med men det behövs ju någon form av distans för att komma ner en bit också, tips? Samt vad finns det för tekniker/verktyg för att trycka ihop låsringen, den är ju rätt styv?

EDIT: Tror det börja ordna sig lite. Kollat upp låsringstång och så ska man lyckas få ner packboxen lite till och trycka på brickan och dammskyddet som var där också.

Ni är guld värda! :banana
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top