Packning på tub?

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
Jag har nyss (läs Måndags, vid provstart) fått vevaxelhaveri vilket medfört en total motordemontering... Vilket inte har med frågan att göra, dock anledningen till att jag kom att tänka på att ställa frågan som lyder:

Packning på tub, är det som vissa säger inte alls bra att använda (då de säger att det kan komma gummislamsor in i motorn o.sv), eller är det mest beroende på hur nogrann man är när man lägger på det?

Vid min motordelning har jag iaf sett att man använt flytande packning överallt, även topplocket (vilket jag tyckte var konstigt) Och således tänkte jag att jag kan väl köra på i samma bana när jag ska montera ihop det hela, eller är det dumt?

Man sparar ju många sköna hundralappar på slippa köpa packningar, dessutom slipper man beställingstider m.m, på tub har man ju alltid hemma..

Finns det även de som är bättre eller sämre? tänkte eftersom de som haft min hoj tidigare använt det t.om på toppen, det borde ju inte gå med vilken som helst?

Jag har iaf en blå, Loctite, vet inte vilket nummer den har, men jag köpte den på ClaesOhlsson...

Så... Är det grönt att köra med detta eller är man bara dumsnål?

Väntar med spänning på AndersBrinks ( :Bugar ) inlägg, de är alltid att lita på, givetvis ser jag gärna allas åsikter :)

(För övrigt? ingen som har en vevaxel till en Blade-99 som de vill sälja billigare än vad det kommer att kosta att slipa om min? Knappast va?)

Edit: stavfel, som vanligt
 
Last edited:
Man kan ju faktiskt köpa packningsmaterial o klippa till själv. Finns bla. på Mekonomen o kostar inte speciellt mycket.
 
Att använda detta packnings material på toppen verkar lite illa...
Men mellan blockhalvorna ska det fungera!!!
Dock i rätt mängd!
Flödigt är inte att rekomendera alls!
Utan sparsamt så resultatet inte blir som i din motor!

Trist med vevaxel raset!
Har ingen axel att sälja men Pelganders i Örebro tar ca 2500 för detta ingrepp...
Har en Blackbird axel där just nu!

Men messa Kawa Greven som verkar ha det mesta i skrotade hojar...
Köpt lite delar av honnom.
Skickar på Bussgods klockrent!

Om du är intresserad av att sälja pjäsen som den står så är undertecknad intresserad!
 
Last edited:
Jag hade aldrig chansat för det är nog oundvikligt att trycka in packningsmassa i motorn. Kan ju strula till oljetillförseln och orsaka både ett och annat (vevaxelhaveri..?). Gör som campar säger och klipp ut egna packningar istället.

Och för övrigt verkar det jättekonstigt att använda det som topplockspackning, där ska man ju ha en viss tjocklek?
 
När ämnet ändå är uppe har jag också en fråga.
Mellan cylinder porten o expansionskammaren så läcker min mc ut avgaser. Jag har bytat packningen några gånger men det hjälper inte. Har även försökt med ett packningsklister som skall tåla höga temperaturer (luktar som att det är en tjära blandning). Detta funkar tyvärr bara i någon mil, sedan börjar den läcka igen.
Någon som vet något packningsklister som tål höga temperaturer och var man kan köpa det?
Har läst att Permatex Hi-Temp RTV skall funka till upp till 345C. Någon som vet om det räcker?
 
På vissa hojar (bla Husaberg) SKA det vara packning på tub ex mellan blockhalvor och sidokåpor. Titta i en verkstadsmanual hur det ska vara på just din hoj. Finns det torra packningar till din hoj använder du det, om inte är det tuben som gäller.
 
Det ska vara flytande packning mellan blockhalvorna, viktigt att den inte bygger nått på "höjden". Men köp en ny topppackning så slipper du riva igen. Och använd bara den där, ingen flytande... Resten av alla packningarna kan du nog använda igen om dom är hela. Blås rent alla kanaler med tryckluft och tvätta med fotogen.
 
Advance4Stroke, om du vill ha mek-tips ang packning på tub, fråga Mr Molin. Han kan knepen..jag lovar :rofl

Han skulle "renovera" en Kawa GPZ600 en gång.
Sedan gick inte den hojen på normala temperaturer längre. Han hade fyllt alla kylkanaler mellan toppen och motorblocket med det där kletet...

Nä jag skulle inte rekommendera det där pakningskletet när du monterar toppen.
 
Till vilken typ av hoj skulle du använda det till?

Till dom flesta 2-taktare använder man något som påminner om flytande packning mellan blockhalvorna.
Tex: Kawabond, Suzukibond, Hylomar.

Då ska man följa instruktionsboken om vart man ska sätta på d/inte sätta på (inte vid oljekanaler mm).

Har själv bra erfarenhet av Hylomar! (Används tex av Rolls Roys) Dom andra har jag visserligen inte testat..

Att använda flytande packning till topplockspackningar oavsett 2/4-takt är nog inte att rekomendera?
Tror att det finns bättre medel att använda där. Typ packningsklister.

På Yamaha R6 har jag använt beg toppackningar utan att sätta på något på dem. Bara packningen är hel och fin så ska d funka. Men det var för att kitpackningarna va slut och hojen skulle sättas ihop snabbt till ett race. Annars hade nya använts. Fick godkännt av Motospeed att beg gick att använda..
 
Allt beror på tillämpningen... Jag använder "packning på tub" (silikon från Loctite i det fallet) som ett komplement till vanliga packningar för att få dom att ligga stilla vid montering och minska risken för läckage, där man inte skall ha någon vanlig packning fungerar "på tub" ypperligt, så länge packningsytorna självklart inte är skadade, men jag föredrar att aldrig ersätta papperspackningar med silikon eller liknande (delvis för att det ofta är meningen att en papperspackning ska bygga ca 0,5mm, och det gör inte silikonet). Till topplock på tvåtaktare använder jag Permatex 3, med eller utan packning beroende på kompression och squishmått som önskas. Aldrig några som helst problem.
 
"väntar på andersbrinks svar" ! :D

Biltemas svarta silikongegga (rackarns billigt) är samma sak som Yamabond och Suzukis svarta glegga. Användes endast i nödfall. Men runt blockhalvorna är man nästan piskad att använda det - sparsamt. I närheten av vevaxeln använder jag Permatex bruna gegga som inte hårdnar och kan bara tas bort med sprit, t.ex. spolarvätska.

Är man oförsiktig och slarvig (dvs generös med svart silikongegga) har man snart satt igen metallfiltret i oljetråget, då är man ganska torsk.
 
gammalt tips: stryk lite fett på (åtminstone) ena sidan av packningar så ökar chansen att man får bort dom hela nästa gång. Alltså kåppackningar o dyl, inte topplocket.
/u
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top