Packning i topp

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Jag har tänkt genomföra en ventilkontroll och kanske en justering ifall det krävs på min gsxr 600 -01, till helgen. Ska förbi biltema imorgon och hade tänkt inhandla packningsmaterial, Alltid bra att ha hemma:rolleyes:.
Men jag undrar vilket tjocklek ska det vara på topplockspackningen?

Toppen måste av för att få bort ventilerna . Men för att sjystera dom räcker det med att lyfta på ventil kåpan .

Mkt större operation att riva toppen än att bara kolla ventil spel .

Ja det förstår jag också, men ifall jag skulle se själva skicket på ventilen och lära mig något så behövs en ventillyftare, vilken? :)

Bort med tank, luftburk och annat som sitter ivägen.
Loss med ventilkåpan, var rädd om ventilkåpspackningen, den ska återanvändas.
Ställ motorn i dom olika lägena och mät ventilspelet, vilket man gör mellan kammen och tryckkoppen.
Är allt ok så skruvar du bara tillbaka allting.
Skulle det mot förmodan vara fel spel nånstans så lossar du kamkedjespännaren, och sen tar du loss kammarna, lyfter tryckkoppen och byter till rätt shims, dvs, du rör aldrig ventilerna eller lossar toppen. Men av din ursprungsfråga att döma så låter det som att du bör lämna bort det jobbet till någon annan, i all välmening :)

Tack för svaret! Jag har en verkstadshandbok att gå efter så det är inga problem att följa instruktionerna. Hur lär man sig annars? :) Utifall man vill kolla skicket på ventilen så måste toppen lös, och använda en ventilfjäderbåge. Då kommer jag till ursprungsfrågan vilken av dessa ska användas? Och för packning, vilken tjocklek ska det vara på arken?

Ingen fara, jag uttrycker mig klumpigt bara!

Tack för svaret! Jag har en verkstadshandbok att gå efter så det är inga problem att följa instruktionerna. Hur lär man sig annars? :) Utifall man vill kolla skicket på ventilen så måste toppen lös, och använda en ventilfjäderbåge. Då kommer jag till ursprungsfrågan vilken av dessa ska användas? Och för packning, vilken tjocklek ska det vara på arken?

Ingen fara, jag uttrycker mig klumpigt bara!
Ser den hel och fräsch ut finns det ingen större anledning till att byta den, det har inte jag gjort dom gånger toppen har varit av. I 99% av fallen är en orginalpackning bäst, så det är bara att knalla in till närmaste Suzuki-ÅF och beställa en, och gråta när du ser vad den kostar, om du nu prompt måste byta.

Du lär inte se något speciellt om skicket på ventilen heller, annat än hur sotig den är. Vad hade du tänkt se för något? :va

Jo jag vet att dom kostar skjortan, därför ville jag inte köpa en ny ifall toppen skulle av. Får se om den återanvänds ifall toppen åker av. Anledningen till att jag vill kolla ventilerna är dels att lära mig men också att se skicket på dom, mäta så att dom ligger inom toleransvärdena, längd, tjocklek, rakhet.

Måhända att ventiler inte kastar in handduken så ofta men ifall det skulle hända så har jag kunskapen hur man gör :)

Att lyfta toppen bara i utbildningssyfte låter inte som en bra idé.
Jag skulle vänta med den utbildningen tills det är nödvändigt, men är du så meksugen så det inte går att vänta så lycka till, jag tvivlar inte på att du grejar det, men en motor mår bäst av att skruvas på så lite som möjligt. :tummenupp

Tack så mycket! Det är bra att få höras andra åsikter om sina planer. Inget är bestämt mer än att kontrollmäta ventilspelet. Men tack för åsikterna! :tummenupp

Skicket på ventilerna får du en liten hum om mha kompressionsprov. Är kompet jämnt och tillräckligt högt över alla cylindrarna är antagligen ventilerna bra. Om inte kan det vara ventilerna eller nåt annat (kolvringar mm) som är fel.

Sällar mig till kören som tycker det är dumt att lyfta topp på motor där det inte behövs.

/Anders

Är ventilspelet normalt och kompet lika så. RÖR INTE TOPPEN.
Enda alternativet till orginal topppackning är en Pirat topppackning. Det är inte möjligt för en lekman att göra en packning själv. Inte ens proffsmekar gör egna packningar.
Enda tillfället man måste göra egen packning är när man gör enorma effektökningar, eller att packningarna har gått ur sortimentet, typ veteranhojar.

Mats

Jo jag vet att dom kostar skjortan, därför ville jag inte köpa en ny ifall toppen skulle av. Får se om den återanvänds ifall toppen åker av. Anledningen till att jag vill kolla ventilerna är dels att lära mig men också att se skicket på dom, mäta så att dom ligger inom toleransvärdena, längd, tjocklek, rakhet.

Måhända att ventiler inte kastar in handduken så ofta men ifall det skulle hända så har jag kunskapen hur man gör :)
Mät spelet till att börja med, det ska man göra med jämna mellanrum (100 - 1200 - 2400 - osv mil), ser spelen ok ut, dvs inom marginal, gör inte ett smack! Är det precis på gränsen, mät igen om 600 mil. Är det samma då, kör vidare. Är något lite utanför, byt shims. Är det massor utanför, uppåt 1mm så kan det vara läge ett börja titta på grejerna.

Annars finns det inte mycket du kan mäta utan mycket goda kunskaper och utrustning. Att riva såna där saker i utbildningssyfte är bara dumt. Den dan du måste lär du dig iaf, nu riskerar du bara att skruva sönder saker som fungerar.

Är ventilspelet normalt och kompet lika så. RÖR INTE TOPPEN.
Enda alternativet till orginal topppackning är en Pirat topppackning. Det är inte möjligt för en lekman att göra en packning själv. Inte ens proffsmekar gör egna packningar.
Enda tillfället man måste göra egen packning är när man gör enorma effektökningar, eller att packningarna har gått ur sortimentet, typ veteranhojar.

Mats
Eller om man vill göra en tunnare för att få högre komp, men då måste man också veta exakt vad man pysslar med så att inte kolvar och ventiler umgås intimt :död

Last edited:
Är det bara utbildningssyfte kan du ju kanske köpa en billig motor från klotad hoj att skruva med och renovera.

Är det bara utbildningssyfte kan du ju kanske köpa en billig motor från klotad hoj att skruva med och renovera.
Även lösa motorer brukar kosta 10-25000kr, så det blir ett ganska dyrt läroprojekt! Dock skulle man kunna hitta en motor som har brunnit och renovera den, då sjunker priset radikalt och då kan man nog tom göra en liten vinst :)

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard