packning håller kvar kopplingskåpan

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Hur fanken får jag bukt på packningen? Alla skruvar loss & det skall bara vara att ta loss kåpan. Men någon har ju limmat fast skiten eller nått :brinnerup
Har haft dragkamp med packnigen, men jag kan inte mer än dra så att den åker ut lite sen orkar jag inte mer o släpper :(

Hjälp :)

Last edited:
Muggen skrev:
Hur fanken får jag bukt på packningen? Alla skruvar loss & det skall bara vara att ta loss kåpan. Men någon har ju limmat fast skiten eller nått :brinnerup
Har haft dragkamp med packnigen, men jag kan inte mer än dra så att den åker ut lite sen orkar jag inte mer o släpper :(

Hjälp :)

Pröva att banka försiktigt på kåpan med plasthammare, dock inte för mycket och normalt sitter det ledare som gör att kåpan inte kan flytta sig i sidled ens med skruvarna av (kan vara dessa som ställer till det), pröva även att banka lätt när kåpan är utdragen något. Bänd INTE med skruvmejsel etc då det kan förstöra ytan och göra att framtida packningar inte håller tätt.

Dra försiktigt av kåpan och räkna med att packningen behöver bytas.

SixPack skrev:
Pröva att banka försiktigt på kåpan med plasthammare, dock inte för mycket och normalt sitter det ledare som gör att kåpan inte kan flytta sig i sidled ens med skruvarna av (kan vara dessa som ställer till det), pröva även att banka lätt när kåpan är utdragen något. Bänd INTE med skruvmejsel etc då det kan förstöra ytan och göra att framtida packningar inte håller tätt.

Dra försiktigt av kåpan och räkna med att packningen behöver bytas.

Banka den i sidled eller menar du rätt på? :tummenupp

Tack!

Muggen skrev:
Banka den i sidled eller menar du rätt på? :tummenupp

Tack!
Menade nog båda delarna. Banka bara försiktigt.

Fast sitter packningen både på kåpan som du tar av och på motorn så får du tyvärr räkna med att den är körd. Olja mellan ev ny packning och de delar den sitter mot minskar risken för att det händer igen utan att öka risken för läckage.

En BRED skruvmejsel funkar att lirka FÖRSIKTIGT med, men var otroligt försiktig, helst bör det vara något koniskt i plast, tex gammal stekspade eller liknande, eller vässad tandborste!
Och lirka runtom, bänd inte bara på ett ställe!

Last edited:
brukar finna "guides" som styr kåpan i rätt position. Dessa kan ibland kärva / suga fast så det känns som om det är limmat. banka lite löst runtom med gummiklubba så borde det lossna lite.

Swedie skrev:
brukar finna "guides" som styr kåpan i rätt position. Dessa kan ibland kärva / suga fast så det känns som om det är limmat. banka lite löst runtom med gummiklubba så borde det lossna lite.
ibland finns det även speciella bändpunkter där du kan ta en bred skruvmejsel försiktigt. kika om du hittar sånna, det brukar vara kantiga klackar som sticker ut på sidorna.

nyare gsxr har sånna

på första bilden syns en sådan. försök med tex ett träskaft el nåt

Last edited:
Jag skulle snarare tro att kopplingsmekanismen håller taget

släpp ordentligt på kopplingsarmen

Går den möjligtvis att lossa helt så gör det

Det ser ut som en dragande mekanism ,då måste kuggstången få släppa taget

Äntligen är kåpan av :banana

Jag knackade lite lä tt på den.. drog tillbaka kopplingsarmen så mkt det bara gick... men inte f-n ville den ge sig :3freak

Hitta något bra att bända med.. och vipps så lossna den! Såhär såg det ut på 2 av dem här "guiderna" som ni nämnt. Frågan är bara vad jag gör åt detta..
Sen tycker jag att packningen dem hade nästan var obefintlig, men men, en tur till närmsta mack med packning på tub borde väl räcka? :tummenupp

Last edited:
Muggen skrev:
Sen tycker jag att packningen dem hade nästan var obefintlig, men men, en tur till närmsta mack med packning på tub borde väl räcka?
Tolkar jag det rätt att du tyckte orginalpackningen var obefintlig ?

Det är bättre att köra orginalgrejer än att börja chansa med packning på tub. Visst är man noggran är det inga större problem, men min erfarenhet brukar säga mig att folk är inte noggranna.

Muggen skrev:
Äntligen är kåpan av :banana

Jag knackade lite lä tt på den.. drog tillbaka kopplingsarmen så mkt det bara gick... men inte f-n ville den ge sig :3freak

Hitta något bra att bända med.. och vipps så lossna den! Såhär såg det ut på 2 av dem här "guiderna" som ni nämnt. Frågan är bara vad jag gör åt detta..
Sen tycker jag att packningen dem hade nästan var obefintlig, men men, en tur till närmsta mack med packning på tub borde väl räcka? :tummenupp

Packningen kostar nog runt en hundring, men kan ta upp till 2 v att få hem (om inte Honda Sverige har på lager. Annars max 1 v)

Packning på tub sätter man (jag) BARA när orginalpackning inte går att få tag på/är svindyr eller om bitarna är skadade

Wiseguy skrev:
Tolkar jag det rätt att du tyckte orginalpackningen var obefintlig ?

Det är bättre att köra orginalgrejer än att börja chansa med packning på tub. Visst är man noggran är det inga större problem, men min erfarenhet brukar säga mig att folk är inte noggranna.

Ja, du har rätt i det du säger. Vad jag försökte säga var att packningen som var på från början, ser ut (gummi aktig & känns, ) just som packning på tub och att det på vissa ställen inte var någon packning alls.

Av det drog jag slutsatsen att det skulle räcka med packning på tub.. När du säger det så kostar ju knappast en orginalpackning särskilt mkt. Varför chansa? You're right :)

Ringde Honda och...
Jag hade rätt, det sitter ingen packning där orginal. Bara packnings/klister på tub :D

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet