Packning bromsok?

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
En del av vinterpysslingen var att ta isär det bakre bromsoket och byta packningar i detta! Sagt och gjort; Packningsatts inhandlades och oket tas isär. Men det visar sig vara på tok för liten diameter på packningarna och delarna som följde med kittet var inte det minsta lika de som satt i från början. Artikelnumret stämmer (dubbel checkat), och enligt Bike Trollhättan skulle Alla FZR och YZF 600 från 89 till 99 ha denna packningsatts; Men ÄNDÅ så passade det inte!
De menade på att de enda alternativen var orginal (Pris: 850 spänn (!!)) eller göra rent och sätta i de som satt i från början.

Summa av kardemumman.
Någon som haft isär ett bromsok till en FZR 600R -95? Vad använde ni för packningar? Det måste ju finnas nåt annat alternativ än orginal iaf.

Skruva inte ihop det med gamla packningar, det kommer inte hålla tätt.

MostWanted skrev:
ta med till affären å låt dem testa ;)

Nja. Jag skulle få pengarna tillbaka på de grejjer jag köpt.
Vad skulle de kunna göra i affären? Konstatera samma sak som jag konstatera hemma? Lämnar jag det till verkstaden kostar det ju massa pengar och då kunde jag ju lika gärna köpt de svindyra orginalpackningarna.

Solid snake:
Kanterna och ytan på packningarna såg jäkligt fina och skarpa ut. De var inte på något sätt nötta eller så. Räcker kanske med en rengöring, det är ju iaf gratis. Läcker det så får jag väl stå mitt kast och köpa orginalen.

valentinic skrev:
Solid snake:
Kanterna och ytan på packningarna såg jäkligt fina och skarpa ut. De var inte på något sätt nötta eller så. Räcker kanske med en rengöring, det är ju iaf gratis. Läcker det så får jag väl stå mitt kast och köpa orginalen.

Ja, jo, om det inte e så nött o så så ska det nog funka ett tag, du får nog spänna det jävligt hårt för o vara på den säkra sidan.

Du lär märka om det inte håller tätt.

Solid snake skrev:
Ja, jo, om det inte e så nött o så så ska det nog funka ett tag, du får nog spänna det jävligt hårt för o vara på den säkra sidan.

Du lär märka om det inte håller tätt.

Spänna? Vad jag vet går det inte att spänna nånting. Det enda jag kan göra är ju att skruva åt ok-halvorna om det var det du menade? Men det är ju inte där problemet ligger i första hand, utan det är ju runt kolven. Det var där problemet först uppstod. Kolven fastnade alltså. Det var inte frågan om något läckage, kanske jag ska tillägga.

valentinic skrev:
Spänna? Vad jag vet går det inte att spänna nånting. Det enda jag kan göra är ju att skruva åt ok-halvorna om det var det du menade? Men det är ju inte där problemet ligger i första hand, utan det är ju runt kolven. Det var där problemet först uppstod. Kolven fastnade alltså. Det var inte frågan om något läckage, kanske jag ska tillägga.

Jag menade okhalvorna självfallet. :)

Är kolven rostig?

Se till o byta det gummit som jag inte kommer ihåg vad det heter som sitter runt kolven.

Men när man skruvar ihop med gamla packningar så är det risk att det kommer börja läcka, inte så kul om du skulle behöva panikbromsa så tar inte bromsen. :död

Solid snake skrev:
Jag menade okhalvorna självfallet. :)

Är kolven rostig?

Se till o byta det gummit som jag inte kommer ihåg vad det heter som sitter runt kolven.

Men när man skruvar ihop med gamla packningar så är det risk att det kommer börja läcka, inte så kul om du skulle behöva panikbromsa så tar inte bromsen. :död

Kolvarna ser också fina ut så jag vette sjuttan varför den ena hade fastnat?
Hade det varit fram hade jag nog köpt orginalpackningarna då det är värre om de börjar läcka i en paniksituation än om bak gör det. Men å andra sidan så är däck och bromsar någonting som man Inte ska snåla med.

Runt kolven sitter en dammpackning och en tätning. De är de som är så satans dyra. Men som sagt var, det såg ytters fina ut. Jag tvivlar på att nya skulle se så mycket finare ut.

:3freak :)

valentinic skrev:
Kolvarna ser också fina ut så jag vette sjuttan varför den ena hade fastnat?
Hade det varit fram hade jag nog köpt orginalpackningarna då det är värre om de börjar läcka i en paniksituation än om bak gör det. Men å andra sidan så är däck och bromsar någonting som man Inte ska snåla med.

Runt kolven sitter en dammpackning och en tätning. De är de som är så satans dyra. Men som sagt var, det såg ytters fina ut. Jag tvivlar på att nya skulle se så mycket finare ut.

:3freak :)

Hoppsan, slarvläste, trodde det var frambromsen det gällde. :3freak

Om dom ser bra ut så e det bara o mangla på dom, tuta o se glad ut. :hihi

Så det hette ja.

Solid snake skrev:
Hoppsan, slarvläste, trodde det var frambromsen det gällde. :3freak

Om dom ser bra ut så e det bara o mangla på dom, tuta o se glad ut. :hihi

Så det hette ja.

Det blir nog så! Tänker ju inte lägga ut 800 spänn på lite gummi. Jag skyller på dig om jag vurpar :tungan :)

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...