Packning av sidoväskor i båda halvorna.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX10R & BMW S1000XR
Hej,

Hoppas inte frågan ställts förut men jag undrar hur ni som har sidoväskor packar.
Fyller ni i båda halvorna eller bara inre halvan, alltså inte i locket ?

Kollar man vad tillverkarna skriver så är det oftast totalvikten och inte hur det fylls men ändå sitter "spänna-fast-remmar-över innehållet" i den inre halvan och inte i locket.
 
Jag har innerväskor i de hårda sidoväskorna och packar i dem, sedan är det bara att hiva in den i sidoväskorna. Dessutom lätt att få dem jämna i vikt med.
 
Japp samma här, alltså innerväskor, och jag packar likadant.
Men när man fyllt dom och stoppat in dom i sidoväskan har man en halva kvar som man skulle kunna fylla, locket. I princip skulle man kunna ha 2 innerväskor per sidoväska, en för varje halva.
Känns som ett stort utrymme som skulle kunna fyllas men frågan är hur det blir med viktfördelning, för mycket vikt långt utanför hojen.

Vet inte om det här är dumma frågor kanske men orsaken är naturligtvis att man vill nyttja varje yta som går att fylla utan att för den skull äventyra stabilitet i åkning.
 
Japp samma här, alltså innerväskor, och jag packar likadant.
Men när man fyllt dom och stoppat in dom i sidoväskan har man en halva kvar som man skulle kunna fylla, locket. I princip skulle man kunna ha 2 innerväskor per sidoväska, en för varje halva.
Känns som ett stort utrymme som skulle kunna fyllas men frågan är hur det blir med viktfördelning, för mycket vikt långt utanför hojen.

Vet inte om det här är dumma frågor kanske men orsaken är naturligtvis att man vill nyttja varje yta som går att fylla utan att för den skull äventyra stabilitet i åkning.

Jag förstår hur du tänker men ärligt talat så upplever inte jag att det har någon större betydelse.
På min förra hoj hade jag två 45 liters Givi sidoväskor och en 52 liters toppbox och även med dom fullpackade så upplevde jag inte någon jättestor förändring i hur hojen betedde sig vid normal touringkörning.
Visst gör det hojen lite tyngre och den blir lite mer trögstyrd men inte mer än att man kan anpassa sig lite.
Det är klart att om du tänker ut på en bombarrepa så är det nog dumt att lasta fullt.

Dom flesta hårda väskor säger att man max får lasta 10 kg och även med en 52 liters väska så får du anstränga dig rätt ordentligt för att komma upp i dom 10 kg. Kläder och annat som man har med sig väger inte så mycket.
Betänk också att även om du har både sidoväskor och toppbox och maxlastar väskorna så är det då 30 kg vilket är rätt mycket mindre än valfri passagerare.
Så så länge du inte lastar väskorna fulla med öl så är det inget större problem om du frågar mig.
Det sitter ju fast monterat på hojen till skillnad från en passagerare. Så det gör ganska lite för egenskaperna.
Det primära är egentligen inte hur långt ut från sidan vikten hamnar utan hur långt upp den hamnar. Eftersom väskorna inte är så enormt breda så kan man inte packa så långt ut att det får så stor betydelse.

Så lasta på och var glad. Så gör jag och det funkar utmärkt. Dom 10 kg som man anger som maxlast per väska har dessutom inte något att göra med huruvida hojen ska kunna hantera det. det är bara väsktillverkaren som vill vara säker på att man inte packar den med blytackor och sedan kör 230 och börjar gnälla för att väskorna inte hänger kvar. en hoj som är godkänd för att ha en massagerare på skall utan vidare klara 70 kg (Vilket är den vikt man räknar med att en genomsnittsperson väger.)
 
Ungefär så jag tänker också, känns dumt att åka med halva sidoväskorna fyllda med luft.
Alltid bra med synpunkter från andra för att kolla om man e en idiot eller inte.

Tack.
 
Det känns väl bra med lite luft i väskorna ....:tummenupp
Då kan man tex lägga i lite kläder som man tar av sig när det blir varmare eller om man handlar lite så finns det plats kvar i väskorna till det.
Det är också lättare att komma åt saker om väskorna inte är tok-packade.

Annars är väl rådet att packa jämnt i väskorna. oftast så väger avgassystemet lite och kompenserar för den mindre väskan. Har man samma densitet båda skorna, så brukar det bli jämnt.
Tunga saker i sidoväskorna och lätta saker i toppboxen.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top