Packboxproblem

DanneMannen

Medlem
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
Jordfräs
Tjena!

Efter att ha renoverat motorn på crossen och fått monterat dit allting igen på hojen, så märkte jag att den läcker olja ur packboxen vid växelaxeln. Jag visste att den var dålig men råkade missa det i förbifarten om man säger så. :huvet Saken är den att det är en hel del pill för att få ur växelaxeln igen, så jag undrar om nån har en idé om hur man skulle kunna gå tillväga för att få ur den även fast axeln är kvar. Jag hörde nåt om att borra små hål i packboxen, kan det vara nåt tro?

Borra ett gäng hål och dra ur med första lämpliga krokaktiga föremål brukar funka.. men dom kan sitta rätt duktigt ibland så det gäller att du får grepp under ytterkanten sas... Ä rdet lite större doningar så brukar det gå att bända ur.

Bara smacka till den med mejsel och hammare mittpå, så den viker till sig, så kan du pilla bort den

Fulmecksfavoriten är att dra in gipsskruv i den och sen bara dra i skallarna så ger den med sig.

Fulmecksfavoriten är att dra in gipsskruv i den och sen bara dra i skallarna så ger den med sig.

Fulmek å fulmek. Det händer titt som tätt med mopeder och inte demonterar man motorn för att byta en vevaxeltätnig.

Edit: Såg inte att det var vid växelaxeln. Vet inte hur den sitter men är den inte klämd mellan två motorhalvor blir det ju samma sak.

Last edited:
Skitbra tips, allihop! :tummenupp Jag tackar och bockar! Hoppas att det går smidigt. Det är ju trots allt en liten packbox som sitter väldigt trångt. Men det ska nog lösa sig! :)

Jag hittade en bild på packboxen igår från renoveringen. (Stör mig fortfarande på att jag glömde byta den. :huvet) ;) Men iaf, under tiden som jag väntar på att få den nya packboxen så tänkte jag ju som sagt ta ut den gamla. Därför undrar jag om förslagen fortfarande är lämpliga för denna typ? Är det bäst att slå av den med en mejsel och sen försöka dra ut den med tång? Den är ju som sagt rätt liten och sitter lite smått krångligt, och jag är ytterst tveksam till det går att använda skruvar, tyvärr.

Bifogat

• Packboxen.jpg
    Packboxen.jpg
    219.8 KB · Visningar: 70
Inga probs, bara daska till den och bænd bort den

Lagerfirmor har sånt på hyllan, om du vill køra i helgen dvs

Inga probs, bara daska till den och bænd bort den

Lagerfirmor har sånt på hyllan, om du vill køra i helgen dvs

Tack för svaret, Ljunghusen! :) Okej, superbra, då vet jag hur jag ska gå tillväga iaf. Det är lugnt med att vänta till nästa vecka. Det är så att jag ska sälja crossen, det är därför jag håller på att fixa till den. Ska skaffa en annan hoj.

Last edited:
Den där gjutningen ser ut att komma från en KX80/85. De motorerna läcker mer eller mindre kroniskt från dessa pboxar. Finns ingen anledning att byta förrän läckaget börjar bli omfattande, se det som fattigmans scottoiler istället....

Var rätt duktig ungdomscrossåkare och tävlade på dessa. Pappa lessnade när han bytte pbox på utg axeln oftare än en gång i månaden. Konstruktionen är riktigt usel.....

Den där gjutningen ser ut att komma från en KX80/85. De motorerna läcker mer eller mindre kroniskt från dessa pboxar. Finns ingen anledning att byta förrän läckaget börjar bli omfattande, se det som fattigmans scottoiler istället....

Var rätt duktig ungdomscrossåkare och tävlade på dessa. Pappa lessnade när han bytte pbox på utg axeln oftare än en gång i månaden. Konstruktionen är riktigt usel.....

Du har helt rätt, det är en KX85:a. :tummenupp Problemet är ju det att den läcker som ett såll nu efter jag satte ihop den igen, vilket den inte gjorde före konstigt nog. Det ser väl inte så bra ut om det rinner olja ur motorn när en eventuellt ny ägare kollar på den. ;) Känns taskigt också att inte göra det rätt, när motorn förövrigt är renoverad. :)

Du har helt rätt, det är en KX85:a. :tummenupp Problemet är ju det att den läcker som ett såll nu efter jag satte ihop den igen, vilket den inte gjorde före konstigt nog. Det ser väl inte så bra ut om det rinner olja ur motorn när en eventuellt ny ägare kollar på den. ;) Känns taskigt också att inte göra det rätt, när motorn förövrigt är renoverad. :)

Då har du förmodligen slarvat och inte gjort rent grejerna så det kommit skit där som gör att det läcker eller så har du lyckats skada den helt enkelt...

Hur som helst så borra ett litet hål och skruva i en gips skruv i den och ta en tång och ryck till så är den borta sen, svårare än så är det inte. :tummenupp

Då har du förmodligen slarvat och inte gjort rent grejerna så det kommit skit där som gör att det läcker eller så har du lyckats skada den helt enkelt...

Hur som helst så borra ett litet hål och skruva i en gips skruv i den och ta en tång och ryck till så är den borta sen, svårare än så är det inte. :tummenupp

Nej du, det är ingen skit där inte. Motorn är i nyskick och superren efter renoveringen. ;) Bilden är från när motorn togs isär, och om du kollar noga så ser du att packboxen är sönder. Det var ju det att jag glömde byta den före motorn sattes ihop och på plats. :) Antagligen så låg packboxen i ganska bra läge och med skit runt som höll tätt före jag plockade isär den.

Tack för svar och tips iaf! :tummenupp

Nej du, det är ingen skit där inte. Motorn är i nyskick och superren efter renoveringen. ;) Bilden är från när motorn togs isär, och om du kollar noga så ser du att packboxen är sönder. Det var ju det att jag glömde byta den före motorn sattes ihop och på plats. :) Antagligen så låg packboxen i ganska bra läge och med skit runt som höll tätt före jag plockade isär den.

Tack för svar och tips iaf! :tummenupp

Aha okok om p-boxen ser ut som på bilden så är det inte så konstigt att det läcker, trodde attdet var du som försökt pilla ut den med en skruvmejsel och att det var därför den såg ut som en gjorde.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!