Packboxproblem i Örebro av modell överjävlig

jokkmokksjocke

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2012
Ort
Örebro
Hoj
89, Honda VT Shadow
Hej, detta är mitt första inlägg på SH. Hurra!

Som rubriken antyder har jag ett läckande gaffelben och försöker byta packboxar. Jag har själv försökt enligt de beskrivningar som finns i Haynes och åtskilliga andra how-to-manualer, bl a den här på SH. Som säkert framgår har jag dock inte nått framgång. :näsblod

Modell: Honda VT Shadow 600cc 1989

Mitt problem är att bottenskruven/damper rod bolt i undersidan gaffelbenet vrider med sig det inre dämparbenet. Detta är vad jag förstått ett ganska vanligt problem, och kan avhjälpas på olika sätt. Jag har testat att pressa ihop dämparen för att sedan med insexnyckel försöka "slå" låss skruven, istället för att vrida, för att efterlikna slagfunktionen hos en mutterknackare. Fungerade icke. Min enda utväg tycks vara att prova med en tryckluftsdriven mutterdragare. Eller? Jag har varken en sådan eller ens en kompressor. Så nu planerar jag att lämna in gaffelbenen på service kommande vecka.

Men jag vill inte!! Jag lär mig hellre hur man gör själv, men jag kommer behöva någon som mentorerar mig genom detta.

Finns det någon med rätt verktyg & handlag i Örebro som vill hjälpa mig med detta?? I utbyte erbjuder jag en fin single malt whiskey eller några hundralappar som tack. Andra förslag om hur jag går runt detta problem är också oerhört uppskattade.
 
Behöver du lossa på den då?

ja, är det inte USD-gaffel måste man det för att enkelt få ut packboxen.

har du provat att sätta i fjädern i gaffelbenet och skruva på locket på det, det bruakr kunna låsa innerdelen lite genom fjäderanspänningen. (ev trycka ihop benet medans du förösker lossa skruven också)
 
ja, är det inte USD-gaffel måste man det för att enkelt få ut packboxen.

har du provat att sätta i fjädern i gaffelbenet och skruva på locket på det, det bruakr kunna låsa innerdelen lite genom fjäderanspänningen. (ev trycka ihop benet medans du förösker lossa skruven också)

Okey, bara mekat ett par USD-gafflar o där behövs de ju inte.

Men som du säger, den muttern är det första man ska lossa medans allt är i spänn.
 
Annars får du tillverka ett specialverktyg.

det fick jag göra till min Kawas gafflar.

2012-04-16 20.34.42.jpg
 
Wow vilken respons :crash Tack

Saken är klar, jag behöver en mutterdragare. Imorgon åker jag till B-tema och köper mig en. Nu jävlar.:brinnerup
 
Laborationsrapport
Gaffelben tömdes på olja och skruvades ihop det igen, innehållandes fjäder och allt annat. Efter det fästes gaffelbenet i ett skruvstycke. En kompis lät sedan trycka in innerbenet i slidern så mycket som möjligt, vartefter jag själv omedelbart lyckades skruva loss bottenskruven med mutterdragaren. OBS! Jag tror det är viktig att vara finkänslig med knackaren, för bottenskruvens gängor var unika för min modell, och troligen växer de inte på träd. Fest! :fyllisar
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top