Packboxproblem Husaberg...!

• Thread starter Thread starter hp
  • Start date Start date

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Jaha, då har packboxen i gaffelbenet gått för andra gången på mindre än två månader. Samma gaffelben som sist. Hojen har gått 100 mil så jag tycker det är lite konstigt att packboxen ska gå så frekvent, i samma gaffelben dessutom. Även denna gång har den nedre "läppen" vikt sig dubbelt på ett ställe och spruckit. Gaffeln är av märket WP 48 mm. Någon mer som har stött på liknande problem? Jag har bytt en del packboxar men aldrig sett eller varit med om att dom är så känsliga och att läpparna viker sig dubbelt. Jag bifogar en något otydlig bild på packboxen.

pbox.jpg

hp skrev:
Jaha, då har packboxen i gaffelbenet gått för andra gången på mindre än två månader. Samma gaffelben som sist. Hojen har gått 100 mil så jag tycker det är lite konstigt att packboxen ska gå så frekvent, i samma gaffelben dessutom. Även denna gång har den nedre "läppen" vikt sig dubbelt på ett ställe och spruckit. Gaffeln är av märket WP 48 mm. Någon mer som har stött på liknande problem? Jag har bytt en del packboxar men aldrig sett eller varit med om att dom är så känsliga och att läpparna viker sig dubbelt. Jag bifogar en något otydlig bild på packboxen.

pbox.jpg

Dum fråga kanske men kan du ha nån ojämnhet på cromet som river upp packboxen?

Nej, det har jag kollat. Gaffelbenet ser fint ut. Jag ska byta igen och testa att spraya siliconspray under dammskyddet lite då och då få se om det hjälper. Enligt WP:s manual skulle det göras.

Har inte haft några problem med min 48mm gaffel alls ... ja förutom inställningarna då kanske ;)
Läste nåt i USA om att det WP visst fått en leverans med packningar av sämre kvalité till den gaffeln. Vet ej om det ligger någe i detta. Borde ju ha löst sig när du bytte packning oxå :(

Det låter mest som en skada på gaffelbenet som sabbar packningen ... men har du kollat de så vete fasen ...

Jag hittade lösningen på det grymma forumet http://www.ktmtalk.com

Tydligen är orginalpackboxarna bara skräp och en ny förbättrad version har tagits fram. Det är hur många KTM-cyklar som helst av årsmodell -03 som läcker. Det är samma gaffel på dem som på Husabergen. De nya packboxarna ska ha en liten grön prick på sig och ha betäckningen NOK BR8812E (gamla heter BR6812E). Nya förbättrade dammskydd finns också tillgängliga.

Ett annat tips jag fick på KTM-forumet var att det gick utmärkt att använda packboxar från Kawa 250 -03. Dessa är 1 mm större i ytterdiameter men ska gå att montera utan problem. Dessa packboxar har dessutom dubbla läppar med fjädrar på bägge läppar till skillnad mot bara en fjäderbelastad läpp på WP orginalpackboxar.

Har beställt nya packboxar nu, hoppas att dessa är av den nya förbättrade varianten..... Annars provar jag nog med Kawatricket...

WP's packboxar är inte speciellt bra men dyra. Köp Kayabas istället, de fungerar bättre.

Fick nya packboxar idag. Det var NOK BR6812E (gamla art nr) men fjädern som går runt läppen var grövre i diameter och packboxen kändes också mera tajt om man klämmer på den. Återkommer med utvärdering senare.

Nått som mördar packboxar oxå är hårda nedslag från bakhjulsåkningar! poppade ett par packboxar på det sättet...

Nått som mördar packboxar oxå är hårda nedslag från bakhjulsåkningar! poppade ett par packboxar på det sättet...
Ja, jag är väl inte helt oskyldig på den punkten.... :) Konstigt att det är samma gaffelben bara.... Om det händer igen ska jag prova med packboxar från Kawa 250 -03 med dubbla "läppar". Tur det är lätt att byta i alla fall... ;)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back