Packboxmysterium

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Hej o hå

Jag har ett bekymmer med min Honda cbr1000rr -06 .

skulle prova hojen för första gången i år. och i sedvanlig ordning så började Höger framgaffel "blöda".

detta händer varje år efter att den stått i 5-6 månader ...
hojen har stått på depåstöd ( ett sånt som man sätter under gaffeln.

hojen har lyfts ner 2-3 ggr

detta händer med både org. Honda packboxar och billigare "Pirat", verkstads rep eller hemma meck !
mellan Packbox bytena rullar hojen ca 800-1000 mil på en säsong utan att läcka men så fort jag tar ut den efter vinterförvaringen vipps som ett brev på posten.

jag har byta de 2 senaste gångerna själv och synat benen ordentligt och de är helt fria från märken/repor, hojen har aldrig varit utsatt för vurpa eller Crash. ( det e bara höger ben som läcker)

Någon som har råkat ut för liknande ?

Mvh
Pär

Oljan ny vid varje byte, bussningar och damskydd har set bra ut. det lustiga är ju att de börjar läcka efter långvarigt stillestånd . jag har även under vintern varit där och smörjt benen med olja . just för jag känner till problemet så det är inte heller så att benen har varit snustorra.

Kör in lite universalfett mellan packbox och skrapring nästa gång.

Hej pär

Sj lider jag av en annan sak.När jag köpte min CBR för typp nu ett år sedan, hade säljaren byttat packboxar och han kunde också intyga med kvitto från värkstad. Då deta va min första sporthoj började jag leka med att köra på bakan, Men jag va ju nybörjare och ibland hände det att mina gafflar fick en bra smäll och vips så hade båda packboxarna smält jag tog steget att sj bytta dom och efter många timmars läsande och youtubande lyckades jag ganska bra och dom har varit bra hella året fram till nu min vänstra läcker men inte lika mycket som när jag smälde båda.Jag ska nu bege mig in deta packbox bytte igen, Min fråga e då om du kanske hade några tips när jag byta så snackade jag med värkstad o dom sa en mängd olja jag skulle ha i. Men fler och fler har sakt till mig att jag ska mäta up mängden med tomstock från kanten. hur gjorde eller gör du???

Nivåmätning är det säkraste för att få rätt oljemängd eftersom det nästan alltid finns kvar lite olja i gaffeln efter tömning ;)

Man gör helt enkelt så att man fyller benet med lagom mängd olja, drar det ut och in lite så det fylls ordentligt, och sedan trycker man ihop benet helt och mäter nivån. Kan hända att man ska mäta med fjädern i, det får någon som vet säga hur det är med din hoj, men normalt sett ska den inte ligga i när man mäter.

Hur hög nivån ska vara är också något du får ta reda på.

att mäta luftpelaren är nog det enklaste . på en Honda cbr 1000rr ska du ha 90mm utan fjäder.

verktyg för mätning/utsug finns på biltema

Bifogat

• 82-399_l.jpg
    82-399_l.jpg
    10.9 KB · Visningar: 105
Last edited:
Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet