Packboxbyte SV650s

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RF 900R
Någon här som har bytt packbox på en SVs? Har själv en 00:a som jag ska byta på. Alla tips på tillvägagångssätt är välkomna!


Edit: Menar så klart packboxarna i gaffeln.
 
Last edited:
När man mäter oljemängden ska allt vara instoppat förutom "locket" på gaffeln?
 
SVooSh skrev:
När man mäter oljemängden ska allt vara instoppat förutom "locket" på gaffeln?


Nej. bara olja och ett tomt ben brukar det vara. Nivån mäts när benet är ihoptryckt. Sök på forumet och du hittar mera info.
 
SVooSh skrev:
Någon här som har bytt packbox på en SVs? Har själv en 00:a som jag ska byta på. Alla tips på tillvägagångssätt är välkomna!


Edit: Menar så klart packboxarna i gaffeln.

byt inte själv! har bytt packboxar i en framgaffel själv en gång, å det gör ja aldrig om... det va en uppsidedowngaffel, å jävlar va trögt det va å få i gaffelbenen när man bytt boxarna..

men om du vill göra det själv så ta reda på hur mycke olja du ska ha i gaffeln åså stoppar du i en tumstock uppifrån å mäter med
Lycka till
 
Tilläggas till de tidigare inläggen är att nivån de refererar till är luftkammaren i gaffelvbenet. Dvs. hur många mm du har från överkanten av innerbenet till oljenivån. När det är max nedtryckt i ytterbenet utan fjädrar, distanser och brickor.

Det är nämligen säkrare att mäta luftkammaren (som det kallas) än att mäta mängden olja som skall i benen. Orsaken till detta är att det är näst intill omöjligt att få ut ALL olja. Med mindre än en fullständig demontering och rengöring, vilket tar tid!

Lycka till!
// Niklas
 
priest skrev:
byt inte själv! har bytt packboxar i en framgaffel själv en gång, å det gör ja aldrig om... det va en uppsidedowngaffel, å jävlar va trögt det va å få i gaffelbenen när man bytt boxarna..

Jag har bytt i kawwan (upsidedown) och visst tog det lite tid, men det var bara för att jag inte hade nån servicemanual. Skulle jag tvingas göra om det skulle det gå på ett par timmar, så så jobbigt är det inte.


Har dock aldrig fattat hur man gör när man mäter nivån.
Plockar man ur fjäder/dämpare förlorar man ju hela vitsen med mätningen eftersom det är i dämparen den okända mängden olja samlats :confused:
 
Dez skrev:
Har dock aldrig fattat hur man gör när man mäter nivån.
Plockar man ur fjäder/dämpare förlorar man ju hela vitsen med mätningen eftersom det är i dämparen den okända mängden olja samlats :confused:

Dämparen (dvs. ventilerna) skall INTE plockas ur. ENDAST fjäder, distanser (dvs. ev hylsor/rör) och ev. brickor. Allt annat skall vara kvar när du trycker ihop innerröret med ytterröret.

Med båda rören max ihoptryckta fyller man sedan på olja och mäter hur långt ner det är från det övre rörets kant ner till oljenivån.

OBS! Glöm inte att lufta gaffelbenet genom att dra ut och trycka ihop benen några gånger med den nya oljan i tills det slutar att "slurpa" och hela rörelsen går jämnt och trögt. Först därefter fyller man i den sista mängden olja och toppar upp nivån så att rätt luftkammare kan mätas.

Mvh!
// Niklas
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top