Packboxbyte på en R1:a

jiwe skrev:
Ring vid 8,00-8,30 (läs tidigast 8,30)

Det låter bra för då sover jag som en stock. :D
Marcus ska jobba imorgon så jag tänkte att vi kikar upp efter han har jobbat. Har du någon senaste tid när du inte är hemma??
 
Last edited:
freppa: förklara hur man gör, jag bytte fjädrar till öhlins nyligen och då var man tvungen att använda ett specialverktyg, det gick bra för jag fixade ett hemma i garaget......men hur gör du???
 
MrGooFy skrev:
Det låter bra för då sover jag som en stock. :D
Marcus ska jobba imorgon så jag tänkte att vi kikar upp efter han har jobbat. Har du någon senaste tid när du inte är hemma??

Du har PM.
 
Ravetrancer skrev:
freppa: förklara hur man gör, jag bytte fjädrar till öhlins nyligen och då var man tvungen att använda ett specialverktyg, det gick bra för jag fixade ett hemma i garaget......men hur gör du???

Det är en annan sak om du skall byta fjädern. Då MÅSTE du ha specialverktyget för att komprimera orginalfjädern, skruva upp bulten som släpper toppen och sedan ta bort fjädern. Detta funkar bara om du inte är intresserad av att fippla med innanmätet i form av fjäder, damping rod osv, utan enbart sära på benen och fippla med packbox och andra detaljer.

Ska se om jag hittar en microfish så skall jag rita lite. Återkommer i ämnet.
 
Freppa skrev:
Det är en annan sak om du skall byta fjädern. Då MÅSTE du ha specialverktyget för att komprimera orginalfjädern, skruva upp bulten som släpper toppen och sedan ta bort fjädern. Detta funkar bara om du inte är intresserad av att fippla med innanmätet i form av fjäder, damping rod osv, utan enbart sära på benen och fippla med packbox och andra detaljer.

Ska se om jag hittar en microfish så skall jag rita lite. Återkommer i ämnet.

Fegis, vad är det för fel på två styck dorn med slipade uttag eller rent av två skruvmejslar ?? :p
 
Äh, det är manligare att svetsa fast ett stag i fjädern och komprimera den. Ger den där extra fastheten i godset :D
 
Freppa skrev:
Äh, det är manligare att svetsa fast ett stag i fjädern och komprimera den. Ger den där extra fastheten i godset :D

Då blir det precis så stumt och fint som det skall vara. ;)

Skämt åtsido, jag har en ring som passar över toppmuttern med två gängade pinnar i som skruvas in i hylsan. Sätter man då gaffelbenet i ett skruvstäd kan man ta två små spännband till hjälp att dra ner hylsan så man får in ett bleck mellan hylsan och muttern, tar bort muttern och sedan släpper man försiktigt och vips så kan fjäder och andra delar plockas ut. Omvänt gäller naturligtvis vid montering.
 
Jag vill bara tacka för all hjälp jag har fått.

Ett extra stort tack till Freppa för telefonkonferans och till Jiwe för hjälp med allt det andra, jag hade aldrig klarat det utan dig. Tack till McB med för bilframförandet och mekhjälp.

OBS!!!
Drivpaketsbyte är ett inlämningsjobb!!! På något sätt lyckades vi få det att ta längre tid att byta drivpaketet än att byta bägge packboxarna.

Total mektid 6,5h minus en kafferast.
 
MrGooFy skrev:
OBS!!!
Drivpaketsbyte är ett inlämningsjobb!!! På något sätt lyckades vi få det att ta längre tid att byta drivpaketet än att byta bägge packboxarna.

Äh, så snart vi fick tag på en vinkelslip så gick det ju utmärkt. Att försöka knäcka en kedja med en kedjespräckare som senare visar sig vara något annat än en kedjespräckare rekommenderas däremot inte. :D
 
Ja, skillnaden är inte så stor men det underlättar enormt om man har ett sånt där delat verktyg.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top