Packboxbyte på en R1:a

jiwe skrev:
Ring vid 8,00-8,30 (läs tidigast 8,30)

Det låter bra för då sover jag som en stock. :D
Marcus ska jobba imorgon så jag tänkte att vi kikar upp efter han har jobbat. Har du någon senaste tid när du inte är hemma??
 
Last edited:
freppa: förklara hur man gör, jag bytte fjädrar till öhlins nyligen och då var man tvungen att använda ett specialverktyg, det gick bra för jag fixade ett hemma i garaget......men hur gör du???
 
MrGooFy skrev:
Det låter bra för då sover jag som en stock. :D
Marcus ska jobba imorgon så jag tänkte att vi kikar upp efter han har jobbat. Har du någon senaste tid när du inte är hemma??

Du har PM.
 
Ravetrancer skrev:
freppa: förklara hur man gör, jag bytte fjädrar till öhlins nyligen och då var man tvungen att använda ett specialverktyg, det gick bra för jag fixade ett hemma i garaget......men hur gör du???

Det är en annan sak om du skall byta fjädern. Då MÅSTE du ha specialverktyget för att komprimera orginalfjädern, skruva upp bulten som släpper toppen och sedan ta bort fjädern. Detta funkar bara om du inte är intresserad av att fippla med innanmätet i form av fjäder, damping rod osv, utan enbart sära på benen och fippla med packbox och andra detaljer.

Ska se om jag hittar en microfish så skall jag rita lite. Återkommer i ämnet.
 
Freppa skrev:
Det är en annan sak om du skall byta fjädern. Då MÅSTE du ha specialverktyget för att komprimera orginalfjädern, skruva upp bulten som släpper toppen och sedan ta bort fjädern. Detta funkar bara om du inte är intresserad av att fippla med innanmätet i form av fjäder, damping rod osv, utan enbart sära på benen och fippla med packbox och andra detaljer.

Ska se om jag hittar en microfish så skall jag rita lite. Återkommer i ämnet.

Fegis, vad är det för fel på två styck dorn med slipade uttag eller rent av två skruvmejslar ?? :p
 
Äh, det är manligare att svetsa fast ett stag i fjädern och komprimera den. Ger den där extra fastheten i godset :D
 
Freppa skrev:
Äh, det är manligare att svetsa fast ett stag i fjädern och komprimera den. Ger den där extra fastheten i godset :D

Då blir det precis så stumt och fint som det skall vara. ;)

Skämt åtsido, jag har en ring som passar över toppmuttern med två gängade pinnar i som skruvas in i hylsan. Sätter man då gaffelbenet i ett skruvstäd kan man ta två små spännband till hjälp att dra ner hylsan så man får in ett bleck mellan hylsan och muttern, tar bort muttern och sedan släpper man försiktigt och vips så kan fjäder och andra delar plockas ut. Omvänt gäller naturligtvis vid montering.
 
Jag vill bara tacka för all hjälp jag har fått.

Ett extra stort tack till Freppa för telefonkonferans och till Jiwe för hjälp med allt det andra, jag hade aldrig klarat det utan dig. Tack till McB med för bilframförandet och mekhjälp.

OBS!!!
Drivpaketsbyte är ett inlämningsjobb!!! På något sätt lyckades vi få det att ta längre tid att byta drivpaketet än att byta bägge packboxarna.

Total mektid 6,5h minus en kafferast.
 
MrGooFy skrev:
OBS!!!
Drivpaketsbyte är ett inlämningsjobb!!! På något sätt lyckades vi få det att ta längre tid att byta drivpaketet än att byta bägge packboxarna.

Äh, så snart vi fick tag på en vinkelslip så gick det ju utmärkt. Att försöka knäcka en kedja med en kedjespräckare som senare visar sig vara något annat än en kedjespräckare rekommenderas däremot inte. :D
 
Ja, skillnaden är inte så stor men det underlättar enormt om man har ett sånt där delat verktyg.
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top