Packboxbyte framgaffel, problem

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag ska byta packboxar på mina upsidedown gafflar som är från en speed triple 1050, okänd årsmodell. Jag har gjort detta jobbet tidigare på andra hojar men här stötte jag på patrull. Det finns nämligen inga hål i distansen som man använder för att komprimera fjädern. Och då går det inte att komma åt låsmuttern och plocka isär gaffeln. Jag googlade på det och en mc-mek hade rekommendationen att borra hål. Men va fan? Det ska man väl inte behöva? Är det nån som vet nåt om detta som kan ge lite upplysande info?

IMG_20210624_000625.jpg

Bifogat

• IMG_20210620_234219.jpg
    IMG_20210620_234219.jpg
    3.5 MB · Visningar: 25
Lossa cartridgen på undersidan och lyft ur den utan att dela den? Det är väl öppen kammare på den där? Om det är öppen kammare så töms ju cartridgen på olja utan att man delar den.

När man meckar brukar man använda någon form av verktyg, förslagsvis rätt verktyg. Jepp, är jäla sarkastisk och ironisk på samma gång. :tummenupp

När man meckar brukar man använda någon form av verktyg, förslagsvis rätt verktyg. Jepp, är jäla sarkastisk och ironisk på samma gång. :tummenupp

I den där videon här de ju hål i hylsan redan, vilket var själva pudelns kärna.

Du hittade en "how to" gjord av ett par som inte vet ifall dom ska dra åt höger eller vänster. :rofl

Dom i din länk har ju dessutom uppenbarligen hål i hylsan så det är nog en annan årsmodell.

Jag fuskar ibland med öppen hylsa så går över stången men är mindre än låsmuttern. Det är sällan ett problem.

Lossa cartridgen på undersidan och lyft ur den utan att dela den? Det är väl öppen kammare på den där? Om det är öppen kammare så töms ju cartridgen på olja utan att man delar den.
Detta funderade jag med på. Kan man få ihop det hela sen då utan att kunna komprimera fjädern? Jag har aldrig gjort det sättet utan alla usd gafflar jag delat på har haft hålen i distansen så man har kunnat komprimera den. Jag vill ogärna hamna i en situation jag inte kan lösa. Jag skulle iofs kunna borra hål i distansen när jag väl plockat isär allt då det känns lite epa att göra det när den sitter där även om det säkert går.
Servicemanualen visar att man ska använda verktyget i videon postad där med skruvar för två hål som inte existerar. Jag har ett sånt verktyg, hemmagjort iofs men som funkar utmärkt. Men det finns inga hål.

"Jag fuskar ibland med öppen hylsa så går över stången men är mindre än låsmuttern. Det är sällan ett problem." Jag förstår inte vad du menar? Hur komprimerar du fjädern?

Detta funderade jag med på. Kan man få ihop det hela sen då utan att kunna komprimera fjädern? Jag har aldrig gjort det sättet utan alla usd gafflar jag delat på har haft hålen i distansen så man har kunnat komprimera den. Jag vill ogärna hamna i en situation jag inte kan lösa. Jag skulle iofs kunna borra hål i distansen när jag väl plockat isär allt då det känns lite epa att göra det när den sitter där även om det säkert går.
Servicemanualen visar att man ska använda verktyget i videon postad där med skruvar för två hål som inte existerar. Jag har ett sånt verktyg, hemmagjort iofs men som funkar utmärkt. Men det finns inga hål.

"Jag fuskar ibland med öppen hylsa så går över stången men är mindre än låsmuttern. Det är sällan ett problem." Jag förstår inte vad du menar? Hur komprimerar du fjädern?

Om gaffeln ser ut som jag tror så behöver du aldrig komprimera fjädern ifall du lossa cartridgen nertil.

Hela paketet, fjädern och cartridge borde då följa med upp i ett stycke med fjädern komprimerad. Jag tror alltså att cartridgestången håller ihop hela det paketet.

Om du ser till vänster på denna bild så är hela paketet ihopmonterat och kan lyftas i och ur om du bara lossar det nertill. Bilden är en helt annan gaffel men rent principiellt tror jag inte det är någon praktisk skillnad.

Bifogat

• cartridge.jpg
    cartridge.jpg
    18.2 KB · Visningar: 20
När jag renoverade o bytte ventilerna o chimsningen i R1 gaffeln komprimerade jag fjädrarna genom att ta o skjuva ned gaffel röret i bott o sedan lindade jag en trasa runt fjädern och tryckte ihop den med ena handen o satte dit 14mm nyckel på mitten på stången o sedan släppte fjädern o drog loss övre ventil paketet.

Tryckte ihop fjädern igen med handen o skruvade av övre ventil paketet.

Tvärt om när jag monterade.

Om gaffeln ser ut som jag tror så behöver du aldrig komprimera fjädern ifall du lossa cartridgen nertil.

Hela paketet, fjädern och cartridge borde då följa med upp i ett stycke med fjädern komprimerad. Jag tror alltså att cartridgestången håller ihop hela det paketet.

Om du ser till vänster på denna bild så är hela paketet ihopmonterat och kan lyftas i och ur om du bara lossar det nertill. Bilden är en helt annan gaffel men rent principiellt tror jag inte det är någon praktisk skillnad.
Ok, det ser ju klart smidigast ut. Jag får prova.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti