packboxar i framgaffeln

God_Of_Aprilia

Bakhjuls åka eller inte åka alls
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Suzuki RM125 98 - KTM 200 EXC 00(såld) - Aprilia AF1 Sport 90(stulen)
Hej hej, hemskt mycket hej.

Är det någon här som har bytt packboxar i fragaffeln på en aprilia AF1??
skulle behöva veta hur man gör. Har plockat halvt isär och kollat lite och jag vet inte hur jag ska på bort den undre delen av gaffeln. när man har tömt all olja och njutit lite så sitter ju packboxen åt helsike nere i kina inne i benet. hur ska jag få bort undre delen så jag kan byta den? ska jag bara rycka ut den med våld?

tack hej

Last edited:
Anton_Ljunghusen skrev:
USD-gaffel eller konversionell?

är som det märks inte elit på framgaffel meck så jag vet inte skildnaden på det.

men den ser ut så här (bäste bilderna jag hade :3freak )

Bifogat

• 2.jpg
    2.jpg
    58.1 KB · Visningar: 71
  • 8.jpg
    8.jpg
    55.5 KB · Visningar: 64
Tja, jag bytta packboxrna på min för 2 veckor sedan. Härlig känsla med nya packningar =)

jag är inte heller proffs, men på min gaffel och dem flesta andra så brukar det sitta en bult längst ner. Den måste skruvas av för att man ska få loss gaffelröret från den undre delen (den med olja i). Den måste lossas med en mutterdragare eftersom det sitter en mutter inuti dämparen som man inte kan hålla emot, därför måste den ryckas loss. Sen när det är gjort så är det bara att ta loss packboxen med våld :D men utan att skada oljebehållaren (eller vad det nu heter).... sen är det bara att pilla i den nya.
Det är inget svårt arbete om man har rätt verktyg, men det är ett jävla skitjobb.

ha D / martin

Förresten, härlit grönt ljus på din båge :)

?

God_Of_Aprilia skrev:
är som det märks inte elit på framgaffel meck så jag vet inte skildnaden på det.

men den ser ut så här (bäste bilderna jag hade :3freak )
Du menar att du ska sära på inner å ytterben eller? om det är så så sitter en låsring vid boxen ta bort den ryck sen isär benen :tummenupp ( Du har väl tatt av topphatten på benet å tagit ur fjädern bussningar m.m)

Last edited:
När du fått isär benen och packboxen ska bort, använd en plastbit som skydd och bänd med en mejsel

Anton_Ljunghusen skrev:
När du fått isär benen och packboxen ska bort, använd en plastbit som skydd och bänd med en mejsel

nu är dom borta. tack för hjälpen flickor. :) :banana

Anton_Ljunghusen skrev:
Tryck dom nya på plats med hylsa :)

Mjo, kollade boxen som dom förra ägarna tryckt dit. o inte fan ere konstigt att den läckte. ser ut som om dom tryckt dit den med slagborr. jack överallt :mad: riktiga jävla bondmeckare är vad dom e. men nu är dom nya på plats o dom är täta :) snart blire glida så fort tändnings låset kommer från danmark :hihi

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...