Packbox läckage i framgaffel som upphörde, byta ändå?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Körde bana med R ettan och till min fasa drällde det lite olja på hö gaffelben, av någon märklig anledning upphörde dock läckaget efter några pass.

Frågan är om man ska byta packbox ändå? eller kan det vara så här och inget att oroa sig för?

Som info hade jag isär gaffelbenen när jag enbart skule byta fjädrar.

Tacksam för svar av någon som kan :) Boris J:r :yoparty

Du bör ju ändå ta bort benet och "serva" nu eftersom att du nu har olika mycket olja i varje ben.
Då kan du ju lika gärna byta båda boxarna så har du det gjort.

//Niklas

Du bör ju ändå ta bort benet och "serva" nu eftersom att du nu har olika mycket olja i varje ben.
Då kan du ju lika gärna byta båda boxarna så har du det gjort.

//Niklas

Jag har beslutat mig för det att byta.

Bara det att det var ett mindre helvete att få ihop benen :smasha :kulspruta :machinegu :argpådato

Fast om du bara ska byta boxarna så är det inte så krångligt!

Lossa toppen på benen lite lätt.
Tabort benen.
Lossa toppen helt - töm ur oljan - skruva dit toppen för hand igen.
Sätt de i skruvstädet.
Använd en muttersmackare och lossa skruven i botten på benen (lång insex).
Lossa toppen igen - dra ur hela innehållet med fjäder o allt.
Dra isär benen.
Byt box.
Sätt ihop igen.

Lätt! =)

//Niklas

Jag har beslutat mig för det att byta.

Bara det att det var ett mindre helvete att få ihop benen :smasha :kulspruta :machinegu :argpådato

Vad för gaffel och årsmodell?

Speciellt några år gamla öhlinsgafflar har en förmåga att pinka på sig lite om hojen står hoptryckt under transport...
UTAN att det är något fel på gaffel eller packbox.

Fast om du bara ska byta boxarna så är det inte så krångligt!

Lossa toppen på benen lite lätt.
Tabort benen.
Lossa toppen helt - töm ur oljan - skruva dit toppen för hand igen.
Sätt de i skruvstädet.
Använd en muttersmackare och lossa skruven i botten på benen (lång insex).
Lossa toppen igen - dra ur hela innehållet med fjäder o allt.
Dra isär benen.
Byt box.
Sätt ihop igen.

Lätt! =)

//Niklas

Hur mäta Oljenivån på 76mm från top max ihoptryckt utan fjäder ??

Ok man häller i det man tömt ut :fattartil

Vad för gaffel och årsmodell?

Speciellt några år gamla öhlinsgafflar har en förmåga att pinka på sig lite om hojen står hoptryckt under transport...
UTAN att det är något fel på gaffel eller packbox.

Kyaba gaffel USD orginal

Last edited:
Ringde min personlige rådgivare :hihi

Han påstod att det kan bildas övertryck och olja läcker ut.
Problemet kan uppstå vid extrema tempväxlingar.
Problemet är ännu störra på MX hojar och därför finns en luftnings ventil som mkt riktigt finns på min WR.
Läckaget var minimalt kanske 10-15 ml.

Jag chansar och testar en gång till :tummenupp

Det är lite problematiskt att mäta det ja, jag lyckades inte! =)
Däremot finns det även angivet ett CL/ML mått och jag gick efter det! =)
Verkar funka!

Ok man häller i det man tömt ut :fattartil

Kyaba gaffel USD orginal

Kan bli lite läckage när hojen stått hela vintern. packboxen torkar och kan släppa igenom lite olja. Detta brukar dock gå till sig då man som du säger kört ett par pass och mjukat upp den igen. Ingen fara alltså! Men man kan ju ta som vana att gunga lite på framgaffeln under vinterhalvåret så slipper man detta symtom.

Tjaaa du Mc-Doktorn... eller: Käre kollega! :)
Byta eller inte...
LOAD (Lagen Om Alltings Djävlighet) säger ju att den KOMMER gå sönder "på riktigt" rätt vad det är...
Men! Självfallet KAN det ju ha varit en tillfällighet! T.ex en fasttorkad fluga/motsv som sedermera skrapats bort och det nu är tätt igen.

DOck KAN ju packboxläppen vara lite skadad av detta... och LOAD inträder här igen.
Har du de små (men viktiga) läpparna som skyddar benen iaf en bit?
De är bra att ha då de alltid täcker aktuellt område, men ersätter givetvis inte ett par riktiga gummibälgar som eg. är det enda rätta för att slippa få stenskott och flugor på hydraulrören.

Rätt enkelt. Du kan alltid göra en mätsticka av en blompinne, du kan sticka ner insticksmåttet på ditt skjutmått tills det träffar ytan, eller så skaffar du hem en gigantisk spruta (sån har jag) med en LÅNG grov nål.
Sätt en tejp 76 mm från mynningen och håll den vid rörkanten samtidigt som du suger upp överflödig vätska.
Blir exakt!

Att lita på ml ur manualen KAN bli fel, om man t.ex INTE haft isär allt i molekyler, torkat rent och torrt. Alltid gömmer det sig då ett gäng centilitrar här och där...
Jepp - det är LOAD.

Last edited:
Rätt enkelt. Du kan alltid göra en mätsticka av en blompinne, du kan sticka ner insticksmåttet på ditt skjutmått tills det träffar ytan, eller så skaffar du hem en gigantisk spruta (sån har jag) med en LÅNG grov nål.
Sätt en tejp 76 mm från mynningen och håll den vid rörkanten samtidigt som du suger upp överflödig vätska.
Blir exakt!

Att lita på ml ur manualen KAN bli fel, om man t.ex INTE haft isär allt i molekyler, torkat rent och torrt. Alltid gömmer det sig då ett gäng centilitrar här och där...
Jepp - det är LOAD.

Det är ju inte så enkelt.... Det han svarade på var någon tidigare i tråden som skrev att lättast bytte man packboxar genom att plocka isär utan att behöva släppa på fjädern.. då är det svårt att mäta korrekt mått utan fjäder, den sitter ju kvar.

Jag har aldrig bytt pboxar på en nyare r1a men yamaha brukar inte ha s mycket förspänning på fjädrarna, så det brukar inte va något större problem att plocka ur fjädrarna och byta den vägen. slipper man böka med muttermaskin nerifrån.

Det är ju inte så enkelt.... Det han svarade på var någon tidigare i tråden som skrev att lättast bytte man packboxar genom att plocka isär utan att behöva släppa på fjädern.. då är det svårt att mäta korrekt mått utan fjäder, den sitter ju kvar.

Jag har aldrig bytt pboxar på en nyare r1a men yamaha brukar inte ha s mycket förspänning på fjädrarna, så det brukar inte va något större problem att plocka ur fjädrarna och byta den vägen. slipper man böka med muttermaskin nerifrån.

Och med vetskap om just det så mäter man sedan nivån MED fjäder och skriver upp i sin faktabok. Då är det enkelt om man byter viskositet eller olja att snabbt hitta rätt ELLER man vill ändra nivå.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis