packa smart med spätta?

SuperSport skrev:
En sak man kan göra om man känner någon som jobbar i butik är att fixa vakuumpackade små portionsförpackningar av underkläder/T-shirts, då tar det extremt lite plats och klarar väta.

Finns påsar att köpa med ventil som man pressar ur luften för hand. Finns även med dammsugaranslutning så är det bara suga ur luften. Så man kan få med sig smutstvätten hem igen.

elvin2008 skrev:
Finns påsar att köpa med ventil som man pressar ur luften för hand. Finns även med dammsugaranslutning så är det bara suga ur luften. Så man kan få med sig smutstvätten hem igen.

Jasså det viste jag inte! Det är nog bra men det är ju inte så kul å släpa smutstvätt runt i europa och inte tycker då jag att det är kul å tvätta heller :(

SuperSport skrev:
Jasså det viste jag inte! Det är nog bra men det är ju inte så kul å släpa smutstvätt runt i europa och inte tycker då jag att det är kul å tvätta heller :(

Postpaket!

En låda med litet smutstvätt och kanske några köpta prylar kostar sällan mer än några tior att skicka hem från de flesta delar av Europa. Been there, done that, och det funkar bra. :tummenupp

69:an skrev:
Postpaket!

En låda med litet smutstvätt och kanske några köpta prylar kostar sällan mer än några tior att skicka hem från de flesta delar av Europa. Been there, done that, och det funkar bra. :tummenupp

Och adressen på smutstvätten blir naturligtvis till lilla mamma :hihi :rofl :bow :Rockbanan

rookie skrev:
Inte mycket erfarenhet...men skippa tältandet o leta billiga rum så har man sparat en hel del packning...

:fakta

Ja... har man bara en hoj o tänker sova i tält nån enstaka natt.. då är det lika bra att skita i det.

Det går att bo på vandrarhem för en billig slant.

Det räcker att ni tar med ett par ombyten "civila" kläder. Man går o står i hojkläderna mest hela tiden ändå.

//Mad

Om ni inte har en pakethållare kan ni så gott som glömma tältning (lite beroende på hur stort tält och hur små sovsäckarna samt liggunderlagen är).

Om ni hoppar över tältningen, vilket jag gillar (att tälta alltså), så kan ni hoppa över väldigt mycket packning och sparar då packvolym. För tält, 2st. sovsäckar och 2st. liggunderlag tar plats, mycket plats.

Allt sådant som ni kan behöva under färden eller när nii har parkerat hojen och skall in på restaurang eller något evenemang (zoo, museeum, begsbestigning mm) skall ni lägga i tankväskan. Själv har jag följande där:

- Regnkläder
- Lås till hojen
- Karta (för dagen)
- Stödplatta till sidostödet så inte hojen välter vid mjukt underlag.
- Punkaspray
- Kedjespray
- Ev. något verktyg (skruvmejsel) för att justera dämparen.
- Vajer med kraftigt ABUS lås för kläder när man skall shoppa/turista (slipper släpa på dem).

På mig har jag en liten midjeväska där jag förvarar följande:
- Plånbok med pengar och körkort. Dock inte mer pengar än vad man behöver för en eller ett par dagar. Resterande pengar förvaras gömda i hojen.
- Ev. registreringsbevis
- Ev. grönt kort
- Mobiltelefon
- Ev. färjebiljetter
- Passageraren bör ha extranycklar till hojen.

I packfickorna har jag följande:

- 3st. kalsonger
- 3st. strumpor
- 3st. T-shirt
- 1 par byxor (kombinerade långbyxor/shorts med dragkedja)
- 1 par gymnastikskor
- 1st. mellanstor Handduk
- 1 par badbyxor
- Nessesär
- Tvättmedel (Småpåsar)
- Kniv (Att skära bröd, frukt med som köps i matbutiker för lunch).

Som jacka används en överdragsjacka som jag också använder som regnjacka över skinnstället.

Lunch äts antingen på restaurang eller lite lättare lunch som köps i matvarubutiker (Frukt, bröd, ost och dricka). Middag äts alltid på restaurang. Frukost äts alltid i form av bröd, yoghurt, frukt, ost, som köps i matvarubutik.

Jag har säkert glömt något men förhoppningsvis ger det er en liten vägledning!?

Mvh!
// Niklas
P.S Lås ALLTID hojen med två lås, ett i framhjulet och ett bak. Gärna i en fast stolpe eller dyligt då får ni nog aldrig problem med stöld. Jag har klarat mig i över 12 år utan problem.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2