Lilla_damen skrev:
Vilken sorts väskor bör man ha, hur/var ska de placeras.
Som många redan har sagt - välj bort ryggsäck. Somliga framhärdar i att det är ett smidigt sätt att packa, men det handlar mest om att uthärda. Riktiga packväskor (mjuka eller hårda) plus tankväska är helt enkelt bäst på alla sätt. Ryggsäck har i princip enbart nackdelar, utom möjligen kostnadsmässigt. Har man redan en ryggsäck och är för snål för att köpa väskor så fyller ryggsäcken kanske en funktion, det är ju trots allt bättre än ICA-kassar på styret.
Lilla_damen skrev:
Vad klarar man sig utan och vad är ovärderligt?
Man klarar sig faktiskt utan mer än man tror... Det räcker t.ex. med *ett* par skor, *ett* par jeans, *ett* par shorts, ett par dagars ombyte av tröjor och underkläder. Ovärderligt? Inget specifikt, men ett multiverktyg, en rulle eltejp, en toarulle och litet mer pengar än man tänkt göra av med är aldrig fel.
Lilla_damen skrev:
Tänk er en tur på en eller högst två veckor, vad är vettigt att ta med om man inte gör all mat själv men tänker sova nån natt emellanåt i tält?
Det stora beslutet är egentligen om man vill tälta alls, eller enbart satsa på billiga rum och pensionat. Är budgeten tight så är valet givet, då blir det tält och spritkök (motsv.), mat inköpt på stora billiga butiker längs vägen. Om bekvämlighet får kosta så lämnar iaf jag tältet hemma. Man hittar alltid övernattning, i princip var man än är, om man bara inte väntar tills solen gått ner. Bättre urval, och chans till bra+billigt, ju tidigare på eftermiddagen man börjar leta. Fördelarna med att slopa tält är många. Det blir väsentligt mycket mindre packning på hojen (tält, sovsäckar, liggunderlag etc) vilket gör att själva hojåkningen blir väldigt mycket bättre. Det är roligare att köra sporthoj än flyttbuss, liksom. Riktig säng och dusch är inte fel heller.
Ofta är det inte heller så förtvivlat mycket dyrare att bo i billiga privatrum eller små pensionat än att tälta på camping; räkna med åtminstone en hundring för en campingplats. Med litet flyt hittar man, i de flesta länder, hyfsade rum för det dubbla eller litet mer. Utslaget på totalbudgeten så blir skillnaden ofta rätt hanterbar.
Jag har gjort ett antal hyfsade europaturer på hoj, både med tält och utan. Det kan vara väldigt mysigt med tält på många sätt, det vill jag understryka... men för egen del väljer jag/vi rum och pensionat om vi har råd. (Kan vara en åldersgrej...

)
Det bästa rådet jag kan ge efter snart tjugo års hojsemestrande, oavsett vart ni har tänkt åka, är att försöka köra lagom mycket. Det går inte att beta av hur många länder, eller mil, som helst på en semester och fortfarande kalla det semester. Planera inte tight, det är värt mycket att kunna stanna en natt extra på ett ställe man gillar, att kunna sticka ut på dagsturer utan packning, utan att vara bunden till nästa hotellbokning eller färja. Släpp taget och improvisera, det funkar!
(Ja, jag har en massa andra tips också, men det blir så lååånga inlägg...

)