packa smart med spätta?

Lilla_damen

Version 2.0 med horn
Gick med
26 Jul 2003
Hoj
Honda oldschool - i bitar
Om man vill åka iväg på semester med hojjen,
en sporthoj såklart, förare och spätta.

Hur packar man bäst då?

Vilken sorts väskor bör man ha, hur/var ska de placeras.

Hur ska man packa?

Vad klarar man sig utan och vad är ovärderligt?

Tänk er en tur på en eller högst två veckor, vad är vettigt att ta med om man inte gör all mat själv men tänker sova nån natt emellanåt i tält?

Finns det några bra länkar med "camping utrustning", packväskor och dyl.. ?

eders! / LInn.

Lättast och bäst, ta hojen själv och sätt henne på tåget med all packning.

Jag byggde en pakethållare till min gamla ZXR :ajjabajja och sen hade jag en stor ryggsäck på tanken som tankväska. Funkade rätt bra, även om pakethållare inte är snyggt alls.

Jag och min sambo semestrade en vecka på gotland.

Hon hade en ryggsäck på 45 liter avsedd för långfärdsskridkor, en komfortabel säck med låg tyngdpunkt. Allt vi behövde rymdes i den och i facket under bönpallen.

Ta med mycket mindre packning än vad du tror att du behöver.

Var på MC-sem med damen i somras. Vi hade mjuka sidorväskor (ca 50l) bak samt tankvästa (20l). Inga problem med plats för benen med sidoväskorna bak.
Vi var ute 8 dagar, åkte 350 mil, Norge, Danmark och södra Sverige.
Sov på hotell, vandrahem och stuga. Kan säga att det är skönt med en riktig säng efter en dag på hojen. Käkade gjorde vi på restuarang. Alltså inget tält, sovsäckar eller spritkök att släpa på. Endast sängkläder och kläder i packningen.
Packa light! Ta med lite tvättmedel och tvätta för hand. En riktig MC-karta är bra så ni kan ta andra vägar än motorvägar. Beställ fint väder! :tummenupp

Ska se när jag komemr hem om jag har några bilder på hojen inkl. packning...

Rigge skrev:
Lättast och bäst, ta hojen själv och sätt henne på tåget med all packning.

Jag är den som ska sitta därbak isåfall, jag har ingen egen hoj och jag vägrar åka tåg, då försvinner hela grejjern med att åka tillsamans ju! :7peta

rookie skrev:
Inte mycket erfarenhet...men skippa tältandet o leta billiga rum så har man sparat en hel del packning...

Är det inte bra att ta tält med sig "för säkerhets skull?" om man inte hittar nånstans att bo eller om dagsplanerna ändras? :va

Spritkök kan jag tänka mig att skippa för det lär ta mycket plats och vikt antar jag, tror oxå att man lär vara rätt hungrig efter en dag på hojjen. :)

bror åker på en gixxer o långt o länge ibland...dom har en tankväska 2 mjuka stora sidoväskor oså får dom plats med lite packning bakom passagerarsittsen.
dom har kläder "finkläder" tält sovsäck, underlag stormkök.
ministolar. ja allt möjligt..e man duktig på att packa går de :tummenupp

Packa smart;
provpacka för det måste med mindre kläder än man tror sig klara på, för att få med sig LITE kläder tänk på olika kombinationer noga och använd mörka lr mönstrade kläder för då syns inte smutsen eller ev fläckar. Tvättmedel och Små förpackningar till schampo och dyl.
Skor obs bara ett par och regnkläder tar alltid mer plats än man tror.
Ingen ryggsäck men vi åkte trots allt varsin hoj då på tysklandssemestern.
Tror mer på vandrarhemskonceptet.

Last edited:
Som sagts tidigare.

En bra tankväska och mjuka packväskor är det som gör livet lättare. Ryggsäck går, men det är inte kul efter ett par timmar.

Skippa Tält & Spritkök.
Gå med i STF så får ni bra pris på vandrarhem.
Vandrarhemmen har bra utrustade kök.
Egna sängkläder+handduk, underkläder/T-shirts, ett par byxor, en tröja och hygienartiklar samt ett par skor.
Då har man fyllt allt packutrymme

Mina 0.02$

Skippa tält, funkar ju men ack så jobbigt.. Vandrarhem tycker jag är bättre.

Tankväska är ett måste enligt mig. Det värsta är att ha med sig är skor (vanliga) Dom tar ju lika mkt plats som t-shirt, kallingar, strumpor o byxor för en vecka!! :4skrika

Ta med "flippflopp-dojor" istället! krisar det kan man ju handla ett par billiga skor på plats..

Lycka till..

Ryggsäck går fetbort, jobbigt för ryggen och ger konstiga köregenskaper.

Satsa på mjuka sidoväskor och tankväska, Hårda väskor och toppbox/pakethållare om det behövs för utrymmets skull.
Satsa på en expanderbar tankväska i första hand så du kan anpassa storleken efter packning.
Skall det tältas bör man hitta ett litet, men tält drar ju med sig massa extragrejjor: liggunderlag, sovsäck,spritkök(?) o.s.v. Å andra sidan kan det bli billigt om man fultältar i naturen (ej tillåtet utanför sverige, allemansrätten finns bara här)

2 hårda väskor och du rymmer allt utom tältet + liggunderlag
fast hårda väskor på din hoj kanske inte är så kul, men det är inte en
jätterygga heller.

Lilla_damen skrev:
Vilken sorts väskor bör man ha, hur/var ska de placeras.

Som många redan har sagt - välj bort ryggsäck. Somliga framhärdar i att det är ett smidigt sätt att packa, men det handlar mest om att uthärda. Riktiga packväskor (mjuka eller hårda) plus tankväska är helt enkelt bäst på alla sätt. Ryggsäck har i princip enbart nackdelar, utom möjligen kostnadsmässigt. Har man redan en ryggsäck och är för snål för att köpa väskor så fyller ryggsäcken kanske en funktion, det är ju trots allt bättre än ICA-kassar på styret. :hihi

Lilla_damen skrev:
Vad klarar man sig utan och vad är ovärderligt?

Man klarar sig faktiskt utan mer än man tror... Det räcker t.ex. med *ett* par skor, *ett* par jeans, *ett* par shorts, ett par dagars ombyte av tröjor och underkläder. Ovärderligt? Inget specifikt, men ett multiverktyg, en rulle eltejp, en toarulle och litet mer pengar än man tänkt göra av med är aldrig fel.

Lilla_damen skrev:
Tänk er en tur på en eller högst två veckor, vad är vettigt att ta med om man inte gör all mat själv men tänker sova nån natt emellanåt i tält?

Det stora beslutet är egentligen om man vill tälta alls, eller enbart satsa på billiga rum och pensionat. Är budgeten tight så är valet givet, då blir det tält och spritkök (motsv.), mat inköpt på stora billiga butiker längs vägen. Om bekvämlighet får kosta så lämnar iaf jag tältet hemma. Man hittar alltid övernattning, i princip var man än är, om man bara inte väntar tills solen gått ner. Bättre urval, och chans till bra+billigt, ju tidigare på eftermiddagen man börjar leta. Fördelarna med att slopa tält är många. Det blir väsentligt mycket mindre packning på hojen (tält, sovsäckar, liggunderlag etc) vilket gör att själva hojåkningen blir väldigt mycket bättre. Det är roligare att köra sporthoj än flyttbuss, liksom. Riktig säng och dusch är inte fel heller.
Ofta är det inte heller så förtvivlat mycket dyrare att bo i billiga privatrum eller små pensionat än att tälta på camping; räkna med åtminstone en hundring för en campingplats. Med litet flyt hittar man, i de flesta länder, hyfsade rum för det dubbla eller litet mer. Utslaget på totalbudgeten så blir skillnaden ofta rätt hanterbar.

Jag har gjort ett antal hyfsade europaturer på hoj, både med tält och utan. Det kan vara väldigt mysigt med tält på många sätt, det vill jag understryka... men för egen del väljer jag/vi rum och pensionat om vi har råd. (Kan vara en åldersgrej... :D )

Det bästa rådet jag kan ge efter snart tjugo års hojsemestrande, oavsett vart ni har tänkt åka, är att försöka köra lagom mycket. Det går inte att beta av hur många länder, eller mil, som helst på en semester och fortfarande kalla det semester. Planera inte tight, det är värt mycket att kunna stanna en natt extra på ett ställe man gillar, att kunna sticka ut på dagsturer utan packning, utan att vara bunden till nästa hotellbokning eller färja. Släpp taget och improvisera, det funkar! :tummenupp

(Ja, jag har en massa andra tips också, men det blir så lååånga inlägg... :) )

Last edited:
Lilla_damen skrev:
Om man vill åka iväg på semester med hojjen,
en sporthoj såklart, förare och spätta.

eders! / LInn.

En sak man kan göra om man känner någon som jobbar i butik är att fixa vakuumpackade små portionsförpackningar av underkläder/T-shirts, då tar det extremt lite plats och klarar väta. Sedan är det bara att kasta de skitiga kläderna för de kommer att ta mer plats än de rena.

Å du spättan...:7peta lämna hårfönen, jag har själv blivit "tvingad att ha med hårfön i tankväskan en semester :kocko :huvet

Det bästa är tandborste och plastkort i innefickan… det räcker :rofl

enhjuling skrev:
Kan du inte köpa tandborste med ditt plastkort ??

Jo men den vill jag ha tillgång till lite då och nu :pussa så det är mer praktiskt att ha den i fickan.
Alltid redo :rofl

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...