packa pipan :)

Alright, jo för nu har jag all tråd i botten av pipan, ska köpa ny ull med och packa hårdare... En påse ludd täcker dock inte så mycket av volymen där inne så det får nog bli 2 påsar.

Fråga : man brukar få med en typ duk med luddet, ska det rullas på röret eller luddet (under eller över luddet)

Det där låter intressant. Vad kan man räkna med för dämpning i dB? En tanke som slog mig var att man kanske kan ta perfplåt och göra ett X med samma längd som slutdämpen som man skjuter in i röret. Kan det ge liknande effekt? Det är mycket enklare att utföra för mig iaf.

Guson

Smart! Det har jag inte provat! Det låter som något som kan vara vär att testa!

Pricipen är att det uppstår energidiscipation (förluster) när tryckpulserna pulserar genom alla hålen. Stötvågorna propagerar nämligen olika fort i det lilla röret i förhållande till utanför. Det blir därför ännu bättre dämpning om det lilla rörets diameter varieras lite grann, som en proppmätt orm ungefär.

Jag vet inte hur det blir med ett X-format "rör", men det torde helt klart dämpa en del!

Det är mest högfrekvens som dessa dämpare tar.

Jag vågar inte ge mig på en skattning av dämpningen i dB. Men jag kan tipsa om den bullermätare som finns i vissa telefoner, tex Nokia 5140. Då kan man göra en enkel referensmätning före och efter.

Mvh
Jörgen

Last edited:
Om det är skillnaden innanför och utanför röret som man vill åt kanske X-et inte är idealt. Gör man insatsen mer lik ett X än ett + så får man i alla fall två olika stora rör som löper parallellt vilket kanske ger en liknande effekt. Jag hittade ett par kvadratmeter perforerad plåt här på jobbet så det finns utrymme för experiment! :tummenupp

Guson

Om det är skillnaden innanför och utanför röret som man vill åt kanske X-et inte är idealt. Gör man insatsen mer lik ett X än ett + så får man i alla fall två olika stora rör som löper parallellt vilket kanske ger en liknande effekt. Jag hittade ett par kvadratmeter perforerad plåt här på jobbet så det finns utrymme för experiment! :tummenupp

Guson

Jag tycker att du ska prova ändå! Det är lite kaosteori hur strömningsbilden och rumsakustiken inne i dämparen samverkar i verkligheten vid olika belastningar, din lösning kan mycket väl bli bra! Jag är ingen expert, bara en vanlig förenklande ingenjör.

Mvh
Jörgen

Lita på det! Jag har gjort några handbankade rör till hemgjorda dämpare och detta går ju blixtsnabbt vid en jämförelse.

Guson

Kanske syns dåligt på bilden efter jag minskat ner den, är ett yrvarv av trådar där inne

Oj!
Det där var väl lite V Ä L mycket virrvarr?
Dessutom är det ju mycket bättre att sprida ut dem över HELA längden av perf.röret då vaje punkt motsvarar en GIVEN frekvens och den boll du NU har är endast astämd på ett fåtal frekvenser.

Kunde jag rita någotsånär (eller orkade) så skulle du få se en insats jag gjorde, och det blev sketabra med endast dov sång kvar, inget effekt-tapp och den var enkel.

Köpt ull idag och lite wash & wax :P blir mekonomen imorn och kolla deras insatser.

D
och det blev sketabra med endast dov sång kvar, inget effekt-tapp och den var enkel.

Så jag vill ha det :gnissla

En variant av insatser ni kan prova är en platt remsa av perforerad plåt som man skruvar, ungefär som en pasta skruv. Den typen av insats är även ganska lätt att fästa med en svetsloppa, så kan man bara knacka loss den när man vill ha mer oljud igen.:tummenupp

Jag har hört att i rally världen sätter dom ett kors i plåt som dom vinklar ändarna på så att det blir som en stillasittande propeller. Den ska tydligen både slunga ut trycket mot det perforerade innerröret och slå sönder ljudvågorna.

Har ej provat men det ska bli...

Jonas

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026