Packa om dämparna

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Nu när jag ändå har mina mig-dämpare av (ska besikta på fredag) så tänkte jag packa om dem.
Misstänker att det bara är att borra ur popnitarna och linda och sedan poppa dit den igen.

Är det något specielt jag måste tänka på?
Vilka material finns på marknaden?
Vad kostar det?

Tyvärr vet jag inte hur man packar om, men jag har en kompis som säljer Volvos ljuddämparludd billigt!

PM:a om du vill ha numret!

Jag hittade lite info på annat håll som andra kan ha glädje av. :tummenupp

Om man får med en liten matta, skall den viras INNERST mot inner-röret för att förhindra att ullen blåses ut så lätt. Dra gärna några ståltrådar kors och tvärs GENOM inner-rörets hål innan för att ytterligare dämpa ljudet. Sedan virar du dämpullen ganska hårt runt röret tills det har nästan samma ytterdiameter som dämparens hölje. Dra runt några varv ståltråd för att hålla det på plats och skjut in hela paketet i höljet = Klart!

Kommentarer?

Gummihandskar är bra att ha. Glasfiberull kliar. (OBS! gummi inte latex)

Det finns ull och det finns mattor. Vilket du använder är upp till dig. Jag tycker båda fungerar lika bra. Har inte märkt någon större skillnad på olika märken av ull eller matta, alla har gjort sitt jobb som dom skall.

Vanliga popnitar är förresten inte täta utan släpper ut lite avgaser. Det finns någon tätande variant av popnitar ute på marknaden (kommer inte ihåg ifall den hade något speciellt namn)

Köp 1 påse ull/matta per burk.
Borra upp popnitarna. Se till att du gör det i rätt ände. Brukar vara själva utblåset som är enkelt att få loss. Den andra ändan kan sitta limmad.

Hur dämparen ser ut innuti kan variera lite beroende på dämparen. Dom flesta har ett perforerat innerrör på vilken dom lindat ullen. Sen sitter det oftast ett till skyddsrör som ser till att ytterhöljet på burken inte blir för varmt. Så oftast 3 st rör totalt men ibland bara 2 st.

Hur hårt man skall linda ullen varierar hos alla. Jag föredrar börja lätt och linda hårdare dom sista varven. Ljudet skall ju kunna ta sig ut i dämpullen.

Sen det där med ståltråd så fungerar det så att det slår sönder ljudet lite grann. Man slipper dom allra skarpaste nivåerna. Jag har kört med skruv och inte ståltråd. Skruv slår sönder ljudet bättre, så 20-30 träskruv i det perforerade röret brukar göra susen.
Vet dock inte hur besiktningen ställer sig till detta, om dom ens kollar ned i röret. Besiktar alltid med orginalburkarna för att slippa diskussioner och mätning av ljudnivå.

Köp 1 påse ull/matta per burk.
Jag var i affären igår och kollade på dämparmatta. Den var så j-a stor (typ flera meter), hur mycket går det åt, är det inte bara att linda ett varv med 10 cm överlapp?

Borra upp popnitarna. Se till att du gör det i rätt ände. Brukar vara själva utblåset som är enkelt att få loss. Den andra ändan kan sitta limmad.
Det borde ju vara de bakre popparna som ska borras loss eftersom det borde gå att packa om dem även fast de sitter på hojen.

Hur dämparen ser ut innuti kan variera lite beroende på dämparen. Dom flesta har ett perforerat innerrör på vilken dom lindat ullen. Sen sitter det oftast ett till skyddsrör som ser till att ytterhöljet på burken inte blir för varmt. Så oftast 3 st rör totalt men ibland bara 2 st.
När jag kollar i mina mig-dämpare så är det hål rakt igenom. Det verkar med andra ord som det endast är ett rör.

Hur hårt man skall linda ullen varierar hos alla. Jag föredrar börja lätt och linda hårdare dom sista varven. Ljudet skall ju kunna ta sig ut i dämpullen.
Hur fungerar det med ullen, är det som en lång remsa lr liknande?

Sen det där med ståltråd så fungerar det så att det slår sönder ljudet lite grann. Man slipper dom allra skarpaste nivåerna. Jag har kört med skruv och inte ståltråd. Skruv slår sönder ljudet bättre, så 20-30 träskruv i det perforerade röret brukar göra susen.
Vet dock inte hur besiktningen ställer sig till detta, om dom ens kollar ned i röret. Besiktar alltid med orginalburkarna för att slippa diskussioner och mätning av ljudnivå.

Jag byter också till orginalrör till besiktningen, det är ju bara 5 skruv på varje sida (10 min arbete) så det finns ingen anledning till att riskera ombesiktning. :D

Last edited:
När jag kollar i mina mig-dämpare så är det hål rakt igenom. Det verkar med andra ord som det endast är ett rör.
Kan hända att det är fler rör sen när du öppnar upp det hela. Spelar ingen större roll ifall det är det. Det är ungefär samma procedur till slut.

zupermac skrev:
Jag var i affären igår och kollade på dämparmatta. Den var så j-a stor (typ flera meter), hur mycket går det åt, är det inte bara att linda ett varv med 10 cm överlapp?
Exakt hur mycket som går åt varierar beroende på dämpare.
Senast jag packade matta så hade jag ett ovalt rör och då blev det 2 varv + 4 slaskbitar där röret var som högst.

zupermac skrev:
Hur fungerar det med ullen, är det som en lång remsa lr liknande?
Man greppar tag i en bit och drar ut resten lite grann som en remsa. Sen lindar man den runt det perforerade röret.

zupermac skrev:
Det borde ju vara de bakre popparna som ska borras loss eftersom det borde gå att packa om dem även fast de sitter på hojen.
Det går säkert men jag tycker det är enklare att arbeta med det hela när hela dämparen är loss. Är väl en smaksak, tror jag.

Last edited:
Sen får vi inte glömma borra-ur-popnitstråden heller:)

Hittar den inte nu bara......

Jag hittade lite info på annat håll som andra kan ha glädje av. :tummenupp

Kommentarer?

linda inte för hårt ,fick rådet att linda stenhårt och sen dra ståltråd runt första gången jag packade om dämparna .
ljudet blev vassare efter ompackningen den gången ,
mattan är lättare att arbeta med än lösullen bara att klippa till längden och rulla runt den
har du tur är inte gavlarna siliconade ,bytte ull i en hindleburk i vår och gavlarna satt nåt inihelvete eftersom dom var monterade med silikon från fabrik

linda inte för hårt ,fick rådet att linda stenhårt och sen dra ståltråd runt första gången jag packade om dämparna.
Typ, bandagePåArmenHårt?

mattan är lättare att arbeta med än lösullen bara att klippa till längden och rulla runt den.
Ska jag bara linda ett varv med lite överlapp lr ska jag linda så mycket jag får plats med?

Last edited:
Jag kom precis hem ifrån affären. Mecken där sa att jag skulle linda ullen så hårt jag kunde. Inte det minsta löst, utan allt vad jag orka... Om jag var minsta osäker på metoden (ull) så rekommenderade han mattan.

Last edited:
Hej,
Jag bryter mig in i tråden här. Jag packade min dämp på min enduro-hoj för en vecka sedan KTM 250 EXC-F. Han jag pratade med sa att när du packat klart och ska sätta dit sista delen på dämpen (ena änden lixom) så ska du kunna trycka ner ullet ca 2,5 centimter. Så gjorde jag och det blev bra.
Vet inte om det kan vara till någon hjälp!

Lycka till!

MVH

Jag kom precis hem ifrån affären. Mecken där sa att jag skulle linda ullen så hårt jag kunde. Inte det minsta löst, utan allt vad jag orka... Om jag var minsta osäker på metoden (ull) så rekommenderade han mattan.

Nu har jag borrat av popnitarna men det känns inte som jag behöver packa om dem. Vad tycker ni?

index.php

Last edited:
Har du väl borrat upp den så är det ju bara att packa om.
Det tar inte en lång stund och då håller dämparen garanterat ett år till.

Dessutom så tycker jag att den ser ut som dom flesta jag packat om. den är svartare inuti mot mitten.

Vad det gäller hårdheten så är det ju hårdare du har i närheten på innerröret desto mindre ljud letar sig ut i dämparen.

Har du väl borrat upp den så är det ju bara att packa om.
Det tar inte en lång stund och då håller dämparen garanterat ett år till.
Precis som jag tänkte, men ville bara få lite feedback på att det inte var helt onödigt. :tummenupp

Vad det gäller hårdheten så är det ju hårdare du har i närheten på innerröret desto mindre ljud letar sig ut i dämparen.
OK, så ju lösare packning desto bättre dämpning men jag kommer att få packa om dem oftare?

Hur många mil kan man generellt köra innan man behöver packa om?

Har faktiskt inte reflekterat över hur ofta jag gjort det.
När det börjar låta för högt så brukar jag packa om dom.
Men säg typ. 1-2 år :va

Jag läste någonstans att man bör göra det mellan 1000-1500 mil och på offroad ska det göras typ efter 15-20 timmar.

Last edited:
Okaj, det här var nytt för mig. Trodde bara man packade om när ullen var typ helt urblåst.

...Varför packa om så tätt som 1-2 år?? Har kört 2000mil med mina dämpare typ.

Blir ljudet dovare om man packar om? Låter den bättre? Man vill väl inte att den ska låta lägre? Då är det väl bättre att häva på original...

STÖÖÖÖÖÖN varför läste jag denna tråden. Nu måste jag packa om min burk också!! :huvet

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden