Packa om Akrapovic?

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Efter att jag monterat helsystem från Akrapovic på hojen tycker jag att den låter lite väl mycket. Eftersom det är en stor v-twin (Honda SP2 ) och burkarna gått 500 mil+ misstänker jag att det är ullen som gjort sitt. Finns det någon firma i Stockholmsområder, eller internetbutik som säljer Akras egna kit för ompackning eller skall jag satsa på universalgrejer? De originalkit jag hittat utomlands verkar väldigt dyra.
Själva bytet har jag hygglig koll på efter goda råd från en forummedlem.

Annars finns det väl silencer som passar ljuddämparna. Fast de kanske är monterade?

Nope, inga dB killers monterade, men det kan också vara en lösning. Fick inga med vid köpet och man borde klara sig hyggligt utan, men hon mullrar ju så att man väcker döda nu. Trevligt för mig men inte mina grannar.

Men lol, utan db killers så ska man kunna väcka döda. Införskaffa om du ej har sådant i åtanke när du kör. :hihi

ja akrapovickitten är jättedyra men jättebra. Annars är det bara att handla matta och gilla läget....

Men herre jösses! :jisses Först köper man trimsystem och sedan stryper man ner dom så att dom inte gör sig rättvisa? :va

Om en ljuddämpare låter illa för att den börjar tappa ullen så köper man ny ull från närmaste MC-handlare och packar om den.

Låter den därefter fortfarande för mycket så kan man ju montera decibellkillers eller andra strypningar i sin ljuddämpare.

Dessutom sägs det att hojarna brukar ge sämre effekt när ullen börjar försvinna. Min egen rumpa har inte den känsligheten men jag har hört kunnigare förare säga sig uppleva förlorad effekt med opackad ljuddämpare.

Jag har faktiskt nyligen klarat en heldag på bana med 95dB gräns med trimmad 1000cc twin-maskin med 60mm helsystem och öppna burkar, så det är möjligt att köra tyst utan db-killers med.

Jag använde mig av lösningen 2 lager fintrådig rostfri stålull innerst för att förhindra utblåsning, sedan halvhård packning från lokala KTM-handlaren i Löddeköpinge. Ska bli intressant att se om db-killersen måste i framöver när ullen är mer än några hundra mil gammal - än har avgasljudet inte börjat få något vasst i sig.

biltema säljer ull 79 spänn ompackningen 1 burk (som sagt finmaskit länst in)

Köp ordentligt blås så slipper du klabba!
Snacka med Damma:yoparty här på SH så är problemet löst, han skrapar blås vid varje vänster svång på sin hoj.. Sjukt men sant!

Nu har även jag hittat denna tråd...

Biltema har matta men det är väldigt skör och delar sig lätt = omöjligt att få den sträck runt insatsen!

Lelles har matta som är bättre men jag kommer inte ihåg märket då det var ett par år sen...

Akrapovic kitten är dyra och har man inte överflöd på pengar kan man hitta minst lika bra saker på andra ställen...

Bytet har du ju lite koll på nu!

Lycka till!

Det stora problemet med att packa om med matta är att där blir rätt stor variabilitet i hur hårt man packar och det är direkt avgörande för ljudnivån.
Är det raceåka och man ligger på gränsen vid mätning konstant så händer det att en nypackad dämpare med fel packningsdensitet låter mer än en halvtrött packning....

Med akrapovickittet är det garanterat rätt densitet och de håller längre än något annat jag testat så jag tycker de är värda sitt pris även om de är mycket dyrare än matta från lokala crosshandlaren....

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph