P3 Live, ikväll 21.03

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
P3 Live med Led Zeppelin anno 1971
P3 Live sänder ikväll en konsert med hårdrockens giganter Led Zeppelin. Psykedelisk blues blandat med folkmusik och orientaliska tongångar och texter inspirerade av ockultism och keltisk mytologi. Deras influens på dagens hårdrock är odiskutabel. Konserten är inspelad 1971 på BBC's Paris Theatre och innehåller klassiker som Stairway to heaven och Whole lotta love.

Detta missar man inte, så enkelt är det.

KarlJohan skrev:
Tror du dom kommer spela over the hills and far away?

Nej, den låten spelades in först -73 till plattan Houses of the Holy, men denna spelningen är ju från -71. Setlistan ser ut som följer, om det är rätt bootleg jag har hittat.

Immigrant Song, Heartbreaker, Since I´ve been loving you, Black Dog, Dazed & Confused, Stairway to Heaven, Going to California, Thats the Way, What is & what should never be, Whole Lotta Love, Thank You, Communication Breakdown.

McB skrev:
Fy skäms, nämna Maiden i en tråd som handlar om Gudarna av rock. :kocko :ajjabajja

Nu tycke rjag att du var hård.
Jag kan inte hålla med om att Maidens cover av låten i fråga skulle vara bättre, men maiden är, varjefall för mig, ganska stora kungar inom hårdrocken, kanske inte inom rocken men inom hårdrocken finns det nte så många större.

Lartes skrev:
Jag kan inte hålla med om att Maidens cover av låten i fråga skulle vara bättre, men maiden är, varjefall för mig, ganska stora kungar inom hårdrocken, kanske inte inom rocken men inom hårdrocken finns det nte så många större.

Maiden spelar inte hårdrock, maiden spelar metal. Stoooor skillnad, IMHO.

Jag kommer att lyssna! Sitter för övrigt just nu med Robert Plant-"Tie Dye on the Highway" i högtalarna, vilket jävla riff!

Fast jag saknar "Baby im gonna leave you"......

KarlJohan skrev:
Har du föresten hört nightwish´s version av Gary Moores over the hills and far away? Bra mkt bättre!!
Nej, men för faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan!!!! :mad:
Du kan inte allvarligt säga att Nightwish gör en cover som är bättre än originalet.
Visst sjunger Guran Mår som en jävla kratta, men Nightwish version har ett katastrofalt arr och gitarristen lirar så j-la dåligt att man snabbspolar när solot kommer.

Jag skall nog försöka komma ihåg att lyssna ikväll :rock

Sweedo skrev:
Du kan inte allvarligt säga att Nightwish gör en cover som är bättre än originalet.
Visst sjunger Guran Mår som en jävla kratta, men Nightwish version har ett katastrofalt arr och gitarristen lirar så j-la dåligt att man snabbspolar när solot kommer.

Jag håller med om att Nightwishs version är ganska slätstruken, men så är de ju också ett ganska slätstruket band.....deras gitarrist har lika mycket attityd i liret som Lasse Berghagen har i sin sång.

Sweedo skrev:

Jodå, det kan jag.
Visst låten går väl inte till historien som den bästa genom tiderna. Men jag gör vad som helst för att slippa höra Moore sjunga. Låter för djävligt.
Dessutom är Tarja i Nightwish snygg med!!! För att inte tala om hennes röst som är :tummenupp

KarlJohan skrev:
...
Har du föresten hört nightwish´s version av Gary Moores over the hills and far away? Bra mkt bättre!!

Jag håller absolut med Sweedo. Gary's version är den bästa och anser dessutom att det är en av de bästa låtarna någonsin. Så kom inte här och snacka Najtvish :gnissla

Lartes skrev:

Det är kanske inte så lätt att greppa idag, men Led Zeppelin var gigantiska, de saknar helt motstycke inom heavy metal-världen vad gäller kommersiell framgång. De har flera skivor med bland de bäst säljande någonsin alla kategorier och sålde ut USA-turneér av rent sjuka proportioner på 1970-talet.

De förtjänar snarare att jämföras med de allra största inom den moderna musiken, som The Beatles och Pink Floyd.

Led Zeppelin har nästan sålt lika många exemplar av sin "IV" som Iron Maiden sålt av alla sina skivor tillsammans......

Fy fan, tänk att få vara med och uppleva dessa herrar live på plats!
Zeppelin är för härliga.
Att dom var stora förr i tiden, nja monsterstora skulle jag vilja kalla dom.
Mer som gudar än artister skulle jag tro.
Stairway to heaven ljuder i mina lurar nu, gåshud av det härliga introt :tummenupp
//Tobbe

Uscha...
Nightwish:s version är crap enligt mig!
Är ingen Gary Moore-fan precis men just den låten är helt ok.

...och har man vart medlem i Thin Lizzy så är man kung helt enkelt! :Bugar

Snorfen skrev:
Uscha...
Nightwish:s version är crap enligt mig!
Är ingen Gary Moore-fan precis men just den låten är helt ok.

...och har man vart medlem i Thin Lizzy så är man kung helt enkelt! :Bugar

Den låten låter dessutom väldigt mycket Thin Lizzy.....

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt