P3 i morse, c:a kl 0730-0735

valmers skrev:
Nej, jag är definitivt inte egoist. Däremot vill jag ha ett rättvist system. Rättvisa är inte att hårt beskatta den som genom hårt slit tjänar mycket pengar. Mer pengar=högre standard på allt, inklusive vård. Detta är inte speciellt underligt i resten av världen, men i sossesverige är detta tabu.

Jag kan hålla med om att det inte är ett felfritt system som vi har nu och att Landstinget är en gigantisk pengaslukare, mest pga alla politiska chefer, mellanchefer, undermellanchefer etc, och att det är svårt att arbeta sig rik. Dock tycker jag att alla människor i ett samhälle ska ha samma rättigheter när det gäller skola, vård, rättsväsende, barnomsorg etc och det oavsett hur rik man är.

CalleE skrev:
Intressant ämne!

Kanske är det så att evolutionen skulle kunna göra att så många som möjligt får det så bra som möjligt genom att rensa ut dåliga genkombinationer och rensa genpoolen lite?

Världen börjar bli för trångbodd helt enkelt, dåliga genkombinationer skapar problem, kanske mentala? men också fysiska så att folk föds med sådana defekter att de inte kan ta hand om sig själva, är det då ett värdigt liv och det faktum att vi med moderna mediciner/teknik KAN hålla en sådan individ levande, men vad är det för liv? Ibland visar handikappade individer upp sådan livsglädje att de skänker lycka till sin omgivning, men mår de bra med smärtan att inte vara som alla andra, kanske inte kunna deltaga i vissa aktiviteter osv?

Vart går smärtgränsen för hur barmhärtiga vi ska vara?

Många tankar på en gång och jag väljer att hålla mig till de rent evolutionära aspekterna av ditt inlägg.

Det ligger ett grundläggande fel i att säga att dåliga genkombinationer skapar problem. Det grundläggande problemet är att man inte förstått att evolutionen och för den delen genetiken är värdeneutral. I evolutionens värld finns inte ordet "undermålig", "misslyckad" eller för den del felaktig. Det finns bara "ny avkomma" eller "inte ny avkomma". Den individ som bidrar till återväxten och säkrandet och utvecklandet av den genetiska informationen är med på den evolutionära banan, den som misslyckas är evolutionärt död, även om den skulle ha ett lågnt liv.

Nåväl, varför utrotar vi då inte alla anlag som vi som medveten varelse anser vara obsoleta, vi bär trots allt på en hel del genetiskt skräp. Jo, för att om vi utrotar ett eller flera anlag är det borta för alltid.
Men är inte det bra det då?
Nope.
Ett kort exempel. Det finns en sjukdom som kallas sickelcell-anemi. Blodkroppen blir diskoid och kan inte ta upp lika mycket syre som en normal blodcell. Detta är en genetiskt betingad sjukdom som innebär att ork och kraft försämmras avsevärt hos den individ som bär på sjukdomen. Mao så borde sjukdomen radera ut sig själv, då det innebär sämmre förmåga för individen att leva sitt liv. Och så är i princip fallet, då sjukdomen är mycket sällsynt i hela världen, utom i ett band runt ekvatorn. Hmmm..... Det visar sig nämligen att personer som har sickelcell-anemi är resistenta mot malaria. Alla som har friska blodceller kan bli attackerade av malaria och därmed minskas deras överlevnadschanser radikalt (malaria är för övrigt den sjukdom som dödar flest mäniskor per år, tragiskt nog en sjukdom som det finns medicinering mot till ett billigt pris, men dock inte tillräckligt billigt).

Det jag pekar på är att en egenskap som ger dig goda överlevnadschanser här ger dig försämmrade chanser någon annan stans. En egenskap som ger dig försammrade chanser idag, kan vara en egenskap som gör det lättare för dig i morgon. För att mänskligheten skall säkra sin överlevnad behövs så stor spridning som möjligt på genomet. Både det mänskliga och det hos andra arter.

Helsikr vad OT jag blev nu.

gladh

Jag är arg på er för att ni gjort min radiotråd till en bilogilektion. Himla dummisar.

valmers skrev:
.. Rättvisa är inte att hårt beskatta den som genom hårt slit tjänar mycket pengar....

--- skämt startar här ---
Vaff... Jobbar du hårt för pengarna? jag tjänar skitbra, jag jobbar inte särskilt hårt.
--- skämt slutar här ---

Fast som man säger "a WORKING class hero is something to be...."

mb skrev:
Det är möjligt att det inte är balans i de politiskt färgade inslagen, men det är inget som jag har tänkt på. Tycker de driver friskt med vänstern också i många program. Är du säker på att de inte representerar sin lyssnarskara rätt bra ändå?

Ja.

/Olzki

gladh skrev:
Eller hur lite omvärlden vet om Sverige. Eller att man jämför med Ryssland av idag. Eller att man inte har historiekunskaper för fem öre. Eller att man inte tror att man kan ha en (i vårt fall) halvstark stat och marknadsekonomi samtidigt. Eller.... (släng valfritt ickeargument).

gladh

Sverige som land tycks sträva efter en fot i varje läger, något som för mig lustigt nog kan symboliseras med allas vårt älskade Telever...(host) jag menar Teila, ett börsnoterat monopol i en marknadsekonomi. Högkvalitativ underhållning från början till slut.

/Olzki

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!