P1 om nollvisionen: Förbjud alla sporthojar och bygg fler mitträcken

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jahapp, briljanta slutsatser som vanligt.

Jag tycker att vi skall förbjuda alla motorfordon. Då blir det inga olyckor alls.

Sedan kan vi förbjuda idrott också. Massa skador där. Hm, vad mer? Vi förbjuder onyttig mat, mängder av människor som dör av det, långt fler än de som kör ihjäl sig. Spriten skall helt klart bort innan motorcyklarna.

Ah, sedan kommer de med nästa genidrag: Sätt enormt höga försäkringspremier. Ja, det har ju inte prövats, eller hur det var...

Förlåt, Swedie, men ibland är det fruktansvärt svårt att inte bre på tjockt med ironin...

Att sedan nollvisionen är ett genomkorkat koncept från första början, uttänkt av folk som förstår sig på floskler men inte på hur saker fungerar, är en annan femma. Allting kan alltid bli lite säkrare, men det kostar därefter. Man kommer till sist till en punkt där det är bättre för samhället (d v s oss) att lägga pengarna någon annanstans och ta att det inte är så säkert som det kan vara att ägna sig åt vad det nu vara månde.

Du glömde ju den största orsaken till att männskor dör.... RÖKNING

felet är väl alla sk "experter" som skall uttala sig om saken, ofta är det ju stadsbor som har tillgång till tunnelnbana eller liknade eller bara cyklar för att de älskar att lukta på blommorna på väg till sitt expertjobb.

Vore det nån reson i den där nollvisionen så skulle ju verkligheten räknas in, dvs folk kör ibland förbannat illa vilket ger olyckor, det går ju inte att sätta upp en statistik o bestämma hur många olyckor det får bli när människor kör på vägarna.
De flesta olyckor är ju överaskningar, inte sitter ju folk och tänker på att "nu jävlar i min lilla låda blir det nog en olycka här".

Ja, de avslutade elegant med någon nisse som tyckte att "alla dessa unga män som vill köra fort kan ju köpa sig en trampcykel istället. Det finns cyklar idag med många växlar och jag blev klockad på min i 60 km/h".

:kocko

Wiseguy skrev:
Skulle man förbjuda bilar så skulle mc vs bil olyckorna försvinna helt.

För det är ju inga MC-olyckor som är singelolyckor pga för hög fart i kurvor och annat? Nä, det är ALLTID bilar inblandat och ALLTID bilisternas fel.

I wish. :D

Silwer skrev:
Vore det nån reson i den där nollvisionen så skulle ju verkligheten räknas in, dvs folk kör ibland förbannat illa vilket ger olyckor

Du har missat nåt.
En av aspekterna med nollvisionen är just vetskapen om att folk ibland kör illa och det därför sker olyckor. Poängen är att försöka se till att olyckorna får så små följder som möjligt. Den biten har inte implementerats i någon särskild grad hittills (förutom bl.a. vajerräckena), men tanken finns där.

Och nej, jag gillar inte alla bitar av nollvisionen.

pvcraketen skrev:
För att inte tala om ålderdom. Att vara ett gamlo borde förbjudas.

Förbjud livet.. det är ju en sexuellt överförbar sjukdom som med 100% säkerhet ändå slutar med döden..!? ..eller vänta nu!? :tungan

Känns lite läskigt att det finns en hel del äldre människor ute i trafiken som varken kan se, höra eller har reaktioner. Var är politikerna när vi behöver dom?

Låg bakom en äldre man på en 70 väg för ett tag sen. Han låg i ca 40km/h och vinglade. När han fick möte så bromsade han, samma när det kom en nerförsbacke. Ringde till polisen och blev kopplad till nån central, där jag förklarade hur det låg till. Dom slog på regnr och kom fram till att han var född 1924. Och han är säkert på väg hem nu så det är nog ingen fara, men tack för att du ringde.

:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Lorge skrev:
Känns lite läskigt att det finns en hel del äldre människor ute i trafiken som varken kan se, höra eller har reaktioner. Var är politikerna när vi behöver dom?

Låg bakom en äldre man på en 70 väg för ett tag sen. Han låg i ca 40km/h och vinglade. När han fick möte så bromsade han, samma när det kom en nerförsbacke. Ringde till polisen och blev kopplad till nån central, där jag förklarade hur det låg till. Dom slog på regnr och kom fram till att han var född 1924. Och han är säkert på väg hem nu så det är nog ingen fara, men tack för att du ringde.

:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet
Personen kunde lika gärna varit onyckter. Anmäl att du ser ett rattfyllo nästa gång så får du förhoppningsvis inte samma svar.

vet ni vad mer som dödar folk i mängder? hög ålder!!

fireblade skrev:
Du glömde ju den största orsaken till att männskor dör.... RÖKNING

Helt fel. Det är blomkål som leder till döden. Alla som äter blomkål dör, det är vetenskapligt bevisat.

ft skrev:
Jahapp, briljanta slutsatser som vanligt.

Jag tycker att vi skall förbjuda alla motorfordon. Då blir det inga olyckor alls.

Sedan kan vi förbjuda idrott också. Massa skador där. Hm, vad mer? Vi förbjuder onyttig mat, mängder av människor som dör av det, långt fler än de som kör ihjäl sig. Spriten skall helt klart bort innan motorcyklarna.

Ah, sedan kommer de med nästa genidrag: Sätt enormt höga försäkringspremier. Ja, det har ju inte prövats, eller hur det var...

Förlåt, Swedie, men ibland är det fruktansvärt svårt att inte bre på tjockt med ironin...

Att sedan nollvisionen är ett genomkorkat koncept från första början, uttänkt av folk som förstår sig på floskler men inte på hur saker fungerar, är en annan femma. Allting kan alltid bli lite säkrare, men det kostar därefter. Man kommer till sist till en punkt där det är bättre för samhället (d v s oss) att lägga pengarna någon annanstans och ta att det inte är så säkert som det kan vara att ägna sig åt vad det nu vara månde.

Jag lyssnade också på programmet och drar inte alla samma slutsatser som du av det som sades.

En kille som hade varit med när hans kompis kört ihjäl sig i sadeln på en GSX-R 750 med sex veckor gammalt körkort var med och gav sin syn på problemet. Vägverkets generaldirektör hade en son i 20-årsåldern och förespråkade inte några speciella förbud. Alla var snarare överens om att det är tragiskt att unga killar kan och fortsätter att köra ihjäl sig.

En del av mig tycker det är helt fel att vem som helst kan köpa och köra en sporthoj.

Wiseguy skrev:
Det är inte farten som dödar, det är dom plötsliga stoppen.
Skulle man förbjuda bilar så skulle mc vs bil olyckorna försvinna helt.
sen byggar man om alla vägar så att BRA avåkningszoner finns i alla kurvor.

då kan man vurpa där med!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...