P-bot..kanske kan skrivas av?

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Hojen kan nog anses vara ett hinder för synskadade. Gissningsvis var det därför du blev lappad.
 

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Huddinge
Hoj
Xt660
Lider med dig XT-broder. Det är så när dom ser våra snygga hojar, avundsjuka............. Det värsta är att dom kommer att hålla koll på det där stället nu eftersom det uppenbarligen används som parkeringsplats.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Hojen kan nog anses vara ett hinder för synskadade. Gissningsvis var det därför du blev lappad.

Gissningsvis finns det en skylt i närheten där det står: "Parkering endast tillåten inom markerat område", eller dylikt, som det brukar stå kring bostadskvarter. Då får man bara stå på klart och tydligt markerade rutor. ALLA andra parkeringslösningar bötfälls om man har otur med slappfisorna.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
hmm.bökigt? eller ere bara att flippa bort skylten?
får man ha fordon oskyltade på gatan förresten?
Min sitter fastsnäppt i en skylthållare. Bara att snäppa ur den, hur enkelt som helst. Så länge jag slipper böter hemma bemödar jag mig dock inte om det, utan låter den sitta. Onödigt att tipsa eventuella avundsjuka grannar om att jag egentligen inte får stå där dessutom, alltid finns det väl någon som får dåliga idéer av det och klagar hos bostadsbolaget. Lyckligtvis är mina grannar trevliga och hejar glatt när man möter dem. :)

Lagen har inget att invända mot parkering utan nummerskylt (om den inte ändrats på senare år), men däremot kan det finnas inskrivet i den lokala ordningsstadgan i din kommun. I så fall kan följden i värsta fall bli att den bogseras iväg. Det är nog otroligt osannolikt att man råkar ut för det med en hoj som inte står alltför illa dock.
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Gissningsvis finns det en skylt i närheten där det står: "Parkering endast tillåten inom markerat område", eller dylikt, som det brukar stå kring bostadskvarter. Då får man bara stå på klart och tydligt markerade rutor. ALLA andra parkeringslösningar bötfälls om man har otur med slappfisorna.

Tillverka en egen mc-parkerings skylt och banka ner i marken bakom hojen och måla dit en ruta i asfalten. Voilá! :)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Tillverka en egen mc-parkerings skylt och banka ner i marken bakom hojen och måla dit en ruta i asfalten. Voilá! :)

Med tanke på att det brukar vara markägaren som själv bestämmer var och hur han vill ha parkeringar så borde det inte vara alls omöjligt att göra en sån variant med hans tillåtelse.
Platsen är ju varken i vägen eller störande så det borde ju inte vara några problem att göra några vita streck och sätta upp en skylt. men jag hade nog frågat markägaren/värden först.
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
ramnr...

Ska du fortsätta parkera där så kan ett tips vara att ta bort regskylten. Blir väldigt svårt för dem att bötfälla om det inte finns någon plåt på hojen. =)

De kan ju ta ditt ramnr i stället... lite värre att ta med sej det...
 

out4speed

Tabernakel
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Ducati 1000ss
Ska du fortsätta parkera där så kan ett tips vara att ta bort regskylten. Blir väldigt svårt för dem att bötfälla om det inte finns någon plåt på hojen. =)


Då har de rätten på sin sida att helt sonika frakta bort fordonet, så det är väl kanske inte den bästa av ide´r , även om de sällan utnyttjar det.
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Bör tilläggas att jag gladeligen skulle kunna ställa mig på en avsedd mc-plats i kvarteret. Problemet är bara att den redan är överfull + har urusla låsmöjligheter. Som bekant lyfter tre gubbar upp en hoj på ett flak på ca 30sek.. någon som inte intresserar mig när jag ligger och sover.
Kätting i ram och fast objekt är det enda som skänker mig god nattsömn!

Ring gatukontoret o klaga på att de e ont om hojparkeringsmöjligheter(laglig).
Har för mig att det är deras skyldighet att se till att såna finns.

Påpeka även stöldproblemet så kanske de kan mecka dit nå stålräcke oxå!!

hmm.bökigt? eller ere bara att flippa bort skylten?
får man ha fordon oskyltade på gatan förresten?

Du riskerar att få ditt fordon bortbogserat o får lösa ut det för en liten nätt summa. Tror de har nåt ställe i Ropsten där dom samlar dom..
 
Last edited:

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Jag fick en liknande böter där jag bodde tidigare. Hade oftast hojen stod i ett cykelställ under tak men en dag stod den bara utanför porten några timmar för jag skulle tvätta den och visst fan hann de dit med en lapp när jag var upp i lägenheten efter hinkar och rengöringsmedel. Jag vände mig till fastighetsägaren och förklarade situationen och de talade om för carpark eller vilket bolag det nu var att de skulle riva boten.

Iden med att skapa en egen mc-parkering med skylt och vit ruta är ju klart bäst. Borde gå att få igenom med värden. Klart värt ett försök.

De kan ju ta ditt ramnr i stället... lite värre att ta med sej det...

Hur mycket jobb tror du att de orkar lägga ner? De är ute efter enkla pengar och det är enklare att leta på 10 andra fordon att bötfälla än att jaga rätt på reg-nr till en hoj utan skylt.


Då har de rätten på sin sida att helt sonika frakta bort fordonet, så det är väl kanske inte den bästa av ide´r , även om de sällan utnyttjar det.

Nej, de har ingen rätt att frakta bort fordonet. Finns en massa idiotiska regler för sånt som går ut på att fordonsägaren måste få ett antal chanser på sig att flytta fordonet först. Varför tror du annars det står gamla bilvrak kvar efter vägarna jättelänge innan de blir borttransporterade. Vi har en moped som varit stulen som står i min nuvarande förening och bara är en ful skrothög, Vicevärden hörde sig för och han får inte flytta den lagligt. Har säkert stått ett halvår nu.
 

henk2055

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Göteborg/Majorna
Hoj
Honda CB600FA Hornet -08
Det är lurigt det här med p-böter och MC. Jag jobbade på carpark ett tag för länge sen å vi va väääääldigt försiktiga med att lappa MC, det var bara när det var fullkomligt uppenbart att den var felparkerad. Det sades att P-bolagen aldrig kan vinna en tvist om man parkerar där det krävs något form av tillstånd eller p-biljett för att parkera, bara att hävda att "tillståndet eller p-biljetten lades väl synligt men den måste ha blåst bort", och det kan dom aldrig motbevisa.

Sen om det uppkommer en tvist går p-bolagen sällan till rätten om dom inte är säkra på sin sak, det kostar med än vad det smakar, så klart du ska testa och överklaga den :yoparty
 

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Det är lurigt det här med p-böter och MC. Jag jobbade på carpark ett tag för länge sen å vi va väääääldigt försiktiga med att lappa MC, det var bara när det var fullkomligt uppenbart att den var felparkerad. Det sades att P-bolagen aldrig kan vinna en tvist om man parkerar där det krävs något form av tillstånd eller p-biljett för att parkera, bara att hävda att "tillståndet eller p-biljetten lades väl synligt men den måste ha blåst bort", och det kan dom aldrig motbevisa.

Sen om det uppkommer en tvist går p-bolagen sällan till rätten om dom inte är säkra på sin sak, det kostar med än vad det smakar, så klart du ska testa och överklaga den :yoparty


Härligt med lite inside-information!
Nu kan man parkera lugnt när man vet vad man skall säga i efterhand. :)
 

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Ort
sumpen
Hoj
äss
felparkerad. Det sades att P-bolagen aldrig kan vinna en tvist om man parkerar där det krävs något form av tillstånd eller p-biljett för att parkera, bara att hävda att "tillståndet eller p-biljetten lades väl synligt men den måste ha blåst bort", och det kan dom aldrig motbevisa.

Sen om det uppkommer en tvist går p-bolagen sällan till rätten om dom inte är säkra på sin sak, det kostar med än vad det smakar, så klart du ska testa och överklaga den :yoparty

Var det inte just carparks VD som sade öppet att dom inte godtog ens betald biljett som bevis för att p-lisan skrivit fel, för att "sånt går att förfalska"?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Iden med att skapa en egen mc-parkering med skylt och vit ruta är ju klart bäst. Borde gå att få igenom med värden. Klart värt ett försök..
Om det är komunens mark så kan man med fördel ringa till tekniska kontoret och tala artigt med dem. Jag talade med tekniska i Stockholm då en ruta utanför mitt dåvarande jobb försvann i samband med ett vägarbete och inom en vecka hade de målat upp och skyltat en ny ruta 50 meter därifrån. :tummenupp
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt

Nej, de har ingen rätt att frakta bort fordonet. Finns en massa idiotiska regler för sånt som går ut på att fordonsägaren måste få ett antal chanser på sig att flytta fordonet först. Varför tror du annars det står gamla bilvrak kvar efter vägarna jättelänge innan de blir borttransporterade. Vi har en moped som varit stulen som står i min nuvarande förening och bara är en ful skrothög, Vicevärden hörde sig för och han får inte flytta den lagligt. Har säkert stått ett halvår nu.

Jodå,fordon som står felparkerade på kommunal mark utan reg får dom flytta.
Står du däremot rätt parkerad tex i en mc ruta utan reg får dom inte frakta bort hojen.(Undantag tex städnatt = nytt förbud)

Att gamla bilvrak blir stående här o var beror helt enkelt på att det inte finns
någon som betalar för att hämta ut dom vilket innebär att kommunen eller polisen
får stå för bärgningskostnaden.Det handlar enbart om stålar nuförtiden!!
Fordon i fint skick finns det ju oftast någon ägare till som vill ha tillbaks
fordonet=kommunen/polisen får betalt för bärgning o uppställning.
 

CBR600_____98

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Borlänge
Hoj
95a Bimota SB6
Har för mig att en p-vakt måste vänta i tio minuter innan dem får lappa ett fordon för att ge fordonsägaren en chans att flytta fordonet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har för mig att en p-vakt måste vänta i tio minuter innan dem får lappa ett fordon för att ge fordonsägaren en chans att flytta fordonet
Kontrolltiden varierar beroende på hur kommunen/fastighetsägaren i fråga har bestämt att den skall vara. Det finns ingen 10 minutergräns som är lagstadgad någonstans. Det kan vara tex 6 min eller 15 min.

Sen sas det att förseelsen var "parkerat inom område med förbud att parkera". Vilket betyder att du står i en P-förbudszon.
En zon är ett område där det råder P-förbud.
Följande skylt sitter vid alla infarter till området:
http://www.vv.se/templates/Roadsign____20506.aspx
Skylten skall även komplementeras med en avslutningsskylt när man lämnar området:
http://www.vv.se/templates/Roadsign____20507.aspx

Områdesskylten behöver inte sitta på själva gatstumpen. Den kan sitta vid infarten till bostadsområdet som du passerade 3 gator bort.

Sen vet jag inte ifall det rör sig om en kontrollavgift = privat mark
eller om det är en parkeringsanmärkning = kommunal mark.
 

henk2055

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Göteborg/Majorna
Hoj
Honda CB600FA Hornet -08
Var det inte just carparks VD som sade öppet att dom inte godtog ens betald biljett som bevis för att p-lisan skrivit fel, för att "sånt går att förfalska"?

Ingen aning vad han har sagt faktiskt, var ett tag sedan jag jobbade där, och saker å ting har säkert ändrats sedan dess, men det låter som typisk skrämseltaktik. Varför skulle han säga nåt annat? Dom vill ju att så många som möjligt snällt ska betala och så få som möjligt driva saken vidare. Står ord mot ord brukar i regel en tjänsteman vinna en rättstvist men det finns ju något som heter "bortom allt rimligt tvivel" och det är väl ganska rimligt och anta att biljetten inte ligger kvar om du lägger den på tanken eller var man nu ska lägga den på en MC. :)

edit: hehe läste just på min hyresvärds hemsida att dom vill att man ska han en plastficka på insidan av "vindrutan" där man ska lägga sitt p-tillstånd.. lite komiskt va? :D
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top