P-Bolag som jävlas.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Kom hem från jobbet i tisdags, och hade då ett brev som väntade på mig där det står att jag 090730 stått parkerad över maximalt tillåten tid med min bil, och ska betala 200kr till Hojab Parkeringsservice Solna. tänkte va e dethär för påhitt och försökte ringa dem men va kö och kom inte fram, hade annat att göra med så stack ut :)

Dagen efter, onsdag fick jag brev från Handels & Jurist Inkasso att de på uppdrag av Europark svenska AB ska betala 200kr + inkassokostnad 160kr, 360kr.

Försökte då ringa Handels & Jurist inkasso men efter en halvtimme i telefonkö kommer jag fram till en otroligt störande pip-ton som bara försöker pipa sönder trummhinnorna på en. Ringde då till Hojab parkeringsservice och lyckades komma fram. Pratade med en kille där och frågade va det handlade om.

Han hävdar att jag haft 10 dagar på mig att betala (kom hem från 14dagars arbete) och repeterar vad som står i brevet. Frågar om han kan visa på nåt sätt att jag faktiskt stått parkerad där de hävdar den dagen (då jag har egen privat parkeringsruta jag betalar per månad för)

Han säger att det är mitt ansvar att veta vart jag hade bilen parkerad för en månad sen, och att dem inte behöver bevisa nånting.
Jag säger att jag kan ju inte bara betala en faktura som jag fått hemskickad utan att veta varför och jag frågar efter nån typ av bevisning.

Han springer och letar i sina papper och e borta i en 10min, sen återkommer han och säger att en väktare sett min bil och utfört en ventilkontroll som visade kl2 fram och kl11 bak. Jag frågar om det är på vänster eller högersidan, han säger båda.
-Stod verkligen båda framdäcken på kl2 och båda bakdäcken på kl11??
-Det är ju ingen exact kontroll dethär, men mer än nog att bevisa att bilen inte varit flyttad.
-Att ni själva skrivit en lapp att jag stått parkerad på ett visst ställe med däcken kl2 och kl11 bevisar väl ingenting?
-Väktaren som såg bilen är vårat vittne, det är mer än nog bevisning vi behöver, om du menar att du vill ha nån typ av teknisk bevisning som bilder eller liknande är det inget som vi sysslar med, det är ditt eget ansvar att veta vart du parkerat ditt eget fordon, du kommer aldrig komma ur dethär det är bara att betala.

Ungefär så gick samtalet, kan det verkligen stämma att man hursomhelst kan skicka ut fakturor till folk och även inkasso utan att bevisa va de gjort?, har inte fått nån lapp bå bilen eller liknande, och jag kan inte minnas exact vart jag parkerat bilen och vilka tider ett specifikt datum för en månad sen.

Funderar på om man kan göra polisanmälan eller liknande men känns som de endå inte skulle bry sig, ni kanske tycker det inte e mcyket pengar att tjafsa om, men jag vill ju inte betala ut pengar hursomhelst till något som verkar kunna vara ett blufföretag.

Så behöver seriösa förslag från juridiskt på vad man ska göra, får man verkligen göra såhär?, borde ju jag kunna skicka ett likadant brev tillbaka och hävda att jag e vittne och det e all bevisning som behövs.

SÅ bra förslag på hur man slipper betala och samtisigt jävlas så mycket som möjligt med dem, och helst fakturera dem för tid jag fått spendera i telefonkö ;)

Bara skicka ett brev där du anger att du själv har flera vittnen inkl din arbetsgivare som kan intyga att bilen inte stått på platsen och bestrida kontrollavgiften. Ange att antingen tar de omedelbart bort avgiften eller så går ni båda direkt till tingsrätten i ärendet. Ange namn och telefonnummer till din advokat om be att all följande kommunikation skall gå via ditt juridiska ombud.

När man omdelbart går på stenhårt till rättsläge så brukar de flesta parkeringsfirmor ge sig. Men det gäller att man inte bluffar. Du SKALL veta att du har rätt och kunna ta fram vittnen på det.

Privata parkeringsbolag tar väldigt ofta bilder med diitalkamera idag när de utfärdar böter. Senast jag fick bestred en kontrollavgift så fick jag med bilder utskrivna på vanligt A4 papper på hela instrumentpanelen på min bil som bevis för att vakten inte kunnat se ett parkeringskvitto. Då var det bara att paya.

Parkeringsbolag är ju dumma i huvudet. Jag fick själv ett flertal böter på hojen (som de snyggt smugit in i en nästan dold ficka på kapellet) när hojen stod "felparkerad" på en av mig betald privat parkeringsplats.
Som ursäkt hävdade de att de tagit fel på fordon? Hur nu detta gått till eftersom min hoj är den enda hojen där.

Heter parkeringsbolaget Hojab?

När man söker efter hojab på hitta.se så får man fram företaget "Handels & Jurist Inkasso Hojab". Verkar som att samma företag både skickar ut p-böterna och sköter sina egna inkassouppdrag.

http://www.hojab.se/

Ja, väktarens uppgift är det enda de behöver gå på. Vad menar du att de annars skulle behöva ha, kort på varende felparkerad bil? Hur tänkte du då att det gick till förr i tiden?
Men överklaga det hela, ring Hojab och säg att du överklagar och sen ber du dem vänta med kravet tills de får in alla papper som krävs för att ett överklagande ska tas upp i "rätten".
Och angående Hojab så är det inget blufföretag utan det är de som handlägger de flesta p-ärenden i landet, anlitade av både kommuner samt vaktbolag. Som jag har förstått det så tar de procent på inbetald p-bot, resterande pengar får vaktbolag/kommun.

Har du fått en kopia på boten? Om inte så begär det från Hojab, förklara att det inte satt någon på din bil. Du bör ju få veta vilken adress mm det rör sig om, kan ju vara en fördel när man ska överklaga...

Fick du namnet på den stöddige fan? I så fall:
Bjud Dreggel på Texas Long Horn och be honom bajsa i en påse och posta till idioten. På så sätt kostar det dig lite mer men stöddo får ett trauma som heter duga, du får ett garv och en story som håller för alltid. Det är det lätt värt!

Verkar som att samma företag både skickar ut p-böterna och sköter sina egna inkassouppdrag.

http://www.hojab.se/

stämmer.

Har haft med de att göra då en av deras apparater endast registrerade 52kr men inte mer då man lagt på mynt(70kr kostar en heldag).
La ändå på 70kr ärlig som jag är och ringde och felanmälde.

När jag fått boten så bestred jag men fick bara till svar att de inte fått in nå felanmälan. 470kr i sjön.

Det jobbiga är att de är så ovilliga att hjälpa en ärlig själ när man ringer. De har ju liksom inget att förlora som t.ex en tel-operatör som är rädd om sina kunder.

Man kanske blir sån av att tala med 70 pers om dan som vill ha sin bot struken.

Bara skicka ett brev där du anger att du själv har flera vittnen inkl din arbetsgivare som kan intyga att bilen inte stått på platsen och bestrida kontrollavgiften. Ange att antingen tar de omedelbart bort avgiften eller så går ni båda direkt till tingsrätten i ärendet. Ange namn och telefonnummer till din advokat om be att all följande kommunikation skall gå via ditt juridiska ombud.

När man omdelbart går på stenhårt till rättsläge så brukar de flesta parkeringsfirmor ge sig. Men det gäller att man inte bluffar. Du SKALL veta att du har rätt och kunna ta fram vittnen på det.

Privata parkeringsbolag tar väldigt ofta bilder med diitalkamera idag när de utfärdar böter. Senast jag fick bestred en kontrollavgift så fick jag med bilder utskrivna på vanligt A4 papper på hela instrumentpanelen på min bil som bevis för att vakten inte kunnat se ett parkeringskvitto. Då var det bara att paya.

Jo, men saken är den att jag har ingen aning om jag har rätt eller inte, jag är ju så "enligt hojab" omänskligt försumlig att jag inte minns exact vart jag parkerat bilen en specifik tid en specifik dag för en månad sen att jag får skylla migsjälv.

Skulle de skickat ett brev men avgift och en bild på att jag faktiskt stod där under för lång tid skulle det varit annorlunda, men nu vet jag inte själv om jag brutit mot några regler eller inte. Har som sagt en privat parkeringsruta men använder endå 4 timmars besöksparkeringen ibland om jag har mycket att bära på då den är närmare, men brukar ju flytta tillbaks bilen till min ruta sen.

Sen är det också märkligt att de får skicka påminnelse och sen inkassokrav innan påminnelsen ens kommit fram till mig, arbetar som sagt 2 veckors-skift och är inte så ovanligt att folk har lite udda arbetstider, har kollegor som arbetar 5 veckor i stöten och inte heller det är alltför ovanligt, efter att ha läst dethär https://lagen.nu/dom/ra/1994:34 verkar det som de fått betala 100 000kr i vite för just dethär, och att datainspektionen beslutat att de ska ge minst 4 veckor tidfrist att betala efter att betalningpåminnelsen är skickad för att täcka in folk som är på semester och dyl. men endå så ger det nu "8 dagar från utskrivtsdatum", och utskriftsdatum är dagen innan det är poststämplat, sen tar posten en dag för leverans, banken tar en dag att överföra pengar, altså ger de 5 dagar att ta reda på varför man fått brevet, vad man gjort för fel, och besluta om man ska överklaga eller inte.

Killen jag snackade med skulle iaf skicka en kopia på boten eftersom jag aldrig fått någon, så får väl vänta på det och se vad som står

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti