Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag ser ofta hojjar med p-böter runt kungsholmen på sommrarna. Så att ställa hojen lite som man vill är nog vågat. Finns ju hyffsat många mc-platser i stan så det borde inte vara något problem.
Jag frågade en lapplisa i somras då jag också trodde det.. men hon sa att finns det en P-plats avsett för MC ställer man den där då det är gratis.
Övriga P platser betalar man och tar P biljetten med sig. Får man böter så kan man bevisa sen att man har faktiskt köpt menar dom på..
Nej, man kan inte parkera hojen "lite som man vill", utan bör följa de regler som gäller andra fordon vad gäller parkeringsförbud, stoppförbud osv om man vill vara säker på att slippa böter.
Själv har jag fått ett flertal böter då jag "testat" lite var mina lapplisors gränser gårDet jag lärt mig är att parkera på mc-parkeringen om den inte är full. Om den är full så har jag ställt mig på gatan på en liten snutt precis innan en tvärparkering börjar och bilar ändå inte kan parkera (men rent regelmässigt skulle kunna parkera om de skulle stå ut med att inte kunna få ut bilen om ngn ställer sig bakom dem). Där har jag klarat mig utan böter hela sommaren utan biljett.
Däremot lappade de om man stod kvar på mc-parkering på städdag samt om man ställde sig där det är parkering/stopp-förbud, tex för nära övergångsställe/korsning.
För att summera så verkar det i alla fall som att i "mitt" område i stockholms innerstad hade lapplisorna överseende med oss som stod utan biljett så länge vi följde de regler som gäller på gatan, men det kan ju mycket väl vara så att de var snälla för de vet om hur snabbt mc-rutan blir full när skoterfolket kommer till jobbet =)
*edit då rille hann med ett inlägg under tiden då jag skrev*
Måste varit snurriga när du ringde för mc-platser är gratis. Lite av poängen med att stå i en sån ruta ju.
Från stockholm.se:
"Mc-parkering. Här parkerar du tvåhjulig Mc eller Moped klass 1 utan sidovagn, gratis. På vanliga p-platser måste du däremot lösa biljett. Vissa Mc-platser är avstängda vintertid."
Finns många som provat det och fått böter. Att överklaga ger inte alltid rätt även om du kan skicka in kvittot.Så det korrekta är att, när det inte finns ledig mc parkering i närheten, att ställa sig i en vanlig bilruta, betala för parkeringsbiljett som man tar med sig och visar upp efteråt vid behov?
Om man skulle vara 2 eller fler mc som delar på 1 eller flera parkeringsrutor, ska man betala per fordon eller per uttnyttjad ruta?
Så det korrekta är att, när det inte finns ledig mc parkering i närheten, att ställa sig i en vanlig bilruta, betala för parkeringsbiljett som man tar med sig och visar upp efteråt vid behov?
Om man skulle vara 2 eller fler mc som delar på 1 eller flera parkeringsrutor, ska man betala per fordon eller per uttnyttjad ruta?
Jag frågade en lapplisa i somras då jag också trodde det.. men hon sa att finns det en P-plats avsett för MC ställer man den där då det är gratis.
Övriga P platser betalar man och tar P biljetten med sig. Får man böter så kan man bevisa sen att man har faktiskt köpt menar dom på..
här i Göteborg får man stå bredvid cykelställ om man inte står i vägen.
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |