p-böter

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
tjaba polarn berättade idag att han fått en p bot i sommras, någon här som vart med om de?

jag har fått för mig att man kan ställa hojjrn lite hur man vill.

Jag frågade en lapplisa i somras då jag också trodde det.. men hon sa att finns det en P-plats avsett för MC ställer man den där då det är gratis.
Övriga P platser betalar man och tar P biljetten med sig. Får man böter så kan man bevisa sen att man har faktiskt köpt menar dom på..

Ska man dra det till sin kant så gäller väl samma regler som för bil med undantag på anvisad mc parkering. Men sen kanske vissa lisor skiter i att man står vid cykelstället osv.Beror nog lite på humör.

// F

Jag ser ofta hojjar med p-böter runt kungsholmen på sommrarna. Så att ställa hojen lite som man vill är nog vågat. Finns ju hyffsat många mc-platser i stan så det borde inte vara något problem.

Jag ser ofta hojjar med p-böter runt kungsholmen på sommrarna. Så att ställa hojen lite som man vill är nog vågat. Finns ju hyffsat många mc-platser i stan så det borde inte vara något problem.

Frågade chefen för skiten här i Linköping. Han sa att generellt ska dom INTE lappa några hojar. Men är det någon som ställt sig olämpligt så kan dom lappa.

Han sa att olämpligt var där den är i vägen, utanför portar. Ellr helt enkelt där det är förbjudet att parkera.
Han hade själv aldrig lappat en hoj i Linköping, och sa att det var väldigt sällan dom behövde göra det.

De är väl bara som vanligt med oss hojfolk.... ta det lugnt och reta inte upp massa människor i onödan.. och OM du åker dit.. vänta in grannen som står brevid med bilen och köp av honom hans gammla p-lapp när han åker för 20kr så har du ju bevis på att du köpt en biljett...svårare än så behöver det ju inte vara OM man har stått lagligt..

det finns..

...ungefär hur många debatter om detta som helst här på forumet. Sök och du skall finna hur många åsikter som helst, hur än alla tycker så finns det olika lokala regler på olika platser i vårat avlånga land. På vissa håll får man stå vid cykelparkering, andra inte. I vissa fall räcker det med att man kan visa biljetten efteråt i andra fall måste den sitta på hojen (vilket givetvis inte går rent tekniskt).

Således går det inte ge raka besked här, det måste man ta reda på själv på respektive ort.

/A

Jag frågade en lapplisa i somras då jag också trodde det.. men hon sa att finns det en P-plats avsett för MC ställer man den där då det är gratis.
Övriga P platser betalar man och tar P biljetten med sig. Får man böter så kan man bevisa sen att man har faktiskt köpt menar dom på..

Har också funderat på detta så jag ringde för några dagar sen till vägvärket och frågade. Då va det ganska luddigt å ja blev kopplad vidare 2 gånger. Fick tillslut svaret att man betalar på MC-plats också men tar med sig biljetten i fickan. får man böter så skickar man in giltig biljett tillsamans med boten som sedan korrigeras.

Nej, man kan inte parkera hojen "lite som man vill", utan bör följa de regler som gäller andra fordon vad gäller parkeringsförbud, stoppförbud osv om man vill vara säker på att slippa böter.

Själv har jag fått ett flertal böter då jag "testat" lite var mina lapplisors gränser går :D Det jag lärt mig är att parkera på mc-parkeringen om den inte är full. Om den är full så har jag ställt mig på gatan på en liten snutt precis innan en tvärparkering börjar och bilar ändå inte kan parkera (men rent regelmässigt skulle kunna parkera om de skulle stå ut med att inte kunna få ut bilen om ngn ställer sig bakom dem). Där har jag klarat mig utan böter hela sommaren utan biljett.

Däremot lappade de om man stod kvar på mc-parkering på städdag samt om man ställde sig där det är parkering/stopp-förbud, tex för nära övergångsställe/korsning.

För att summera så verkar det i alla fall som att i "mitt" område i stockholms innerstad hade lapplisorna överseende med oss som stod utan biljett så länge vi följde de regler som gäller på gatan, men det kan ju mycket väl vara så att de var snälla för de vet om hur snabbt mc-rutan blir full när skoterfolket kommer till jobbet =)

*edit då rille hann med ett inlägg under tiden då jag skrev*

Måste varit snurriga när du ringde för mc-platser är gratis. Lite av poängen med att stå i en sån ruta ju.

Från stockholm.se:
"Mc-parkering. Här parkerar du tvåhjulig Mc eller Moped klass 1 utan sidovagn, gratis. På vanliga p-platser måste du däremot lösa biljett. Vissa Mc-platser är avstängda vintertid."

Last edited:
Det här är en regionell fråga dvs i mån av hur stort problem det är med parkering! Prova att "felparkera" på södermalm eller östermalm så lovar jag att du blir lappad ögonaböj men risken för det i Mora centrum är obefintlig!

Som någon skrev så finns det ju även ett sökverktyg på SH....

Jag tog kontakt med behörig i sthlm (kommer inte ihåg instansen) för några år sedan och fick då nedan info:
Samma regler gäller för MC som med bil, om man väljer att parkera där det kostar så ska "biljetten" sitta synbar på hojen, oavsätt om den då kan bli stulen osv. Som MC-förare har man alltid alternativet att välja att ställa hojen på en MC-ruta.

Punkt slut, så enkelt är det! Däremot är det givetvis helt upp till p-vakterna hur de väljer att praktisera detta.

Gå in på på bike.se o fråga Doris_Day
Hon borde kunna hjälpa till då det är hennes yrke.

Nej, man kan inte parkera hojen "lite som man vill", utan bör följa de regler som gäller andra fordon vad gäller parkeringsförbud, stoppförbud osv om man vill vara säker på att slippa böter.

Själv har jag fått ett flertal böter då jag "testat" lite var mina lapplisors gränser går :D Det jag lärt mig är att parkera på mc-parkeringen om den inte är full. Om den är full så har jag ställt mig på gatan på en liten snutt precis innan en tvärparkering börjar och bilar ändå inte kan parkera (men rent regelmässigt skulle kunna parkera om de skulle stå ut med att inte kunna få ut bilen om ngn ställer sig bakom dem). Där har jag klarat mig utan böter hela sommaren utan biljett.

Däremot lappade de om man stod kvar på mc-parkering på städdag samt om man ställde sig där det är parkering/stopp-förbud, tex för nära övergångsställe/korsning.

För att summera så verkar det i alla fall som att i "mitt" område i stockholms innerstad hade lapplisorna överseende med oss som stod utan biljett så länge vi följde de regler som gäller på gatan, men det kan ju mycket väl vara så att de var snälla för de vet om hur snabbt mc-rutan blir full när skoterfolket kommer till jobbet =)

*edit då rille hann med ett inlägg under tiden då jag skrev*

Måste varit snurriga när du ringde för mc-platser är gratis. Lite av poängen med att stå i en sån ruta ju.

Från stockholm.se:
"Mc-parkering. Här parkerar du tvåhjulig Mc eller Moped klass 1 utan sidovagn, gratis. På vanliga p-platser måste du däremot lösa biljett. Vissa Mc-platser är avstängda vintertid."

Ja. Jag tycker det också verkade märkligt att man ska betala för p-plats avsedda för MC. Men dåså, Då blir det inga pengar till vv denna sommar då!

Så det korrekta är att, när det inte finns ledig mc parkering i närheten, att ställa sig i en vanlig bilruta, betala för parkeringsbiljett som man tar med sig och visar upp efteråt vid behov?

Om man skulle vara 2 eller fler mc som delar på 1 eller flera parkeringsrutor, ska man betala per fordon eller per uttnyttjad ruta?

Så det korrekta är att, när det inte finns ledig mc parkering i närheten, att ställa sig i en vanlig bilruta, betala för parkeringsbiljett som man tar med sig och visar upp efteråt vid behov?

Om man skulle vara 2 eller fler mc som delar på 1 eller flera parkeringsrutor, ska man betala per fordon eller per uttnyttjad ruta?
Finns många som provat det och fått böter. Att överklaga ger inte alltid rätt även om du kan skicka in kvittot.

Bara att lämna kvittot på hojen känns det som, ett tips är väl att ta kort på kvittot med kamerna samt att ha betalat med tank-kort eller liknande om det är möjligt.

Per utnyttjad ruta är ju mest logiskt.

här i Göteborg får man stå bredvid cykelställ om man inte står i vägen. :tummenupp

Om det är såhär och man har fått böter när man kommer ut så är det ju bara att vänta på nån bilist som stått parkerad och be honom att få/köpa hans biljett.
Då har man helt plötsligt en biljett som gällde vid tillfället och kan visa upp. Låter konstigt, fast å andra sidan kan ju vem som helst ta den om du sätter den på hojen

EDIT: Såg att det verkar som man måste sätta lappen på hojen ändå...

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...