P-avgifter i Sthlm, dags att anordna en protest?

Tack Ingvar för tid och engagemang.

Tyvärr är ju inte detta bara en Stockholmsfråga.
Grönt i Stockholm innebär att fler kommuner kan stärka kassan på liknande sätt.

Old Badger ondgör sig över kravet att köpa ny telefon.
Jag tycker att det är alldeles sinnes att förutsätta att alla har en smartphone för att kunna parkera.

Vad är det för jädra tröskel?

Nå, betalar jag för bil så parkerar jag som bil, svårare än så är det inte.

Tack ändå, Ingvar, för att du och SMC ändå satte liiite käppar i hjulet på tokpåsen Helldén! Även om vi var tvärrökta redan vid det första förslaget för ett par år sedan och absolut då stadshusmuppen ändrade retoriken från att "öka framkomligheten" till att "betala för en plats i det offentliga rummet."

Bifogar mitt eget förslag på parkeringslösning för hufvudstaden...

Bifogat

• IMG_0401.JPG
    IMG_0401.JPG
    502 KB · Visningar: 62
En bra protest hade varit att ingen jobbar, bor eller har ärenden till stan... Då kan dom ha sina parkerings å tull avgifter utan att få in en krona..
Men de kommer inte ske då... För i slutändan handlar de inte om miljö tänk utan att få in pengar..
Blir väl en avgift för att man inte parkerar eller åker till stan istället...

Tack Ingvar för tid och engagemang.

Tyvärr är ju inte detta bara en Stockholmsfråga.
Grönt i Stockholm innebär att fler kommuner kan stärka kassan på liknande sätt.

Old Badger ondgör sig över kravet att köpa ny telefon.
Jag tycker att det är alldeles sinnes att förutsätta att alla har en smartphone för att kunna parkera.

Vad är det för jädra tröskel?

Nå, betalar jag för bil så parkerar jag som bil, svårare än så är det inte.
Det kan ju inte bli nåt miljonregn av några hojar i centrum direkt.. mc-hat som sagt.

Verkligen ologiskt att inte ge två hjul en fördel för minskad trängsel :huvet

Är det vanligt att Trafikborgarrådet även sitter som ordförande i Stockholms Stads Parkering AB?
Tycker det blir intressekonflikt men kanske så det alltid varit och jag är inte så insatt i vilka vinstkrav som finns på dom heller.

Är en klasskamp för rättvisepartiet MP ?
Fattiga proletärer skall inte ha råd att ha moped eller MC. I stan skall feta SUVar härska !!!
Vi måste lära oss att låta oss tuktas av den kapitalstarka överheten :mad:
Fattigt folk tvingas att ta bilen till jobbet, eftersom de inte har råd att lämna bilen hemma i förorten pga p-avgifterna,
Kollektivtrafiken funkar dåligt det är kaos i trafiken trots eller pga trängselskatten. Fattigt folk måste tillbringa massor med tid till och från arbetena.. Fattigt folk behöver ingen fritid, de skall bara jobba :hihi

Leve Kapitalismen, -låt pengarna styra !!!:banana

Surt att ha mc i Stockholm, först stopp för bussfilerna sedan P-avgift.
För att inte tala om försäkringspremier.

I Luleå finns det inga mc parkeringar alls, bara svindyra bilparkeringar som för det mesta är upptagna.
Centrumhandeln klagar över dåligt kundunderlag, undra varför?

Folk som bor inne i staden har gett upp och kör ut till närmaste storhandelsområde 7 km för i princip alla ärende förutom polisen eller puben.

Det måste bli en smidig lösning på parkeringseländet och snart, undersökningar ger att 90 procent av folk kommer att bo i stadsmiljö om 30år.

Jag förstår inte hur detta förslag kan klubbas igenom. Så jävla dumt!
En lämplig protest i det här läget är att någon dag snart, innan semestrarna drar igång, samla ihop så många åkare som möjligt och parkera EN mc per bilruta i innerstan. Då lär ju "söktrafiken" få de flesta bilpendlarna att förstå hur korkat det är...

Jag förstår inte hur detta förslag kan klubbas igenom. Så jävla dumt!
En lämplig protest i det här läget är att någon dag snart, innan semestrarna drar igång, samla ihop så många åkare som möjligt och parkera EN mc per bilruta i innerstan. Då lär ju "söktrafiken" få de flesta bilpendlarna att förstå hur korkat det är...

Är inte bilpendlarna som är problemet...

Folk som bor inne i staden har gett upp och kör ut till närmaste storhandelsområde 7 km för i princip alla ärende förutom polisen eller puben.

Det måste bli en smidig lösning på parkeringseländet och snart, undersökningar ger att 90 procent av folk kommer att bo i stadsmiljö om 30år.

Tar du bilen till puben gör du något fel...
I ditt framtidsscenario så minskar ju också behovet av bil. Logiskt nog är det framförallt de som bor utanför stan som tar bilen TILL stan.

Nu slipper ni iaf trängas på trånga Mc parkeringar utan kan breda ut er på en egen stor parkeringsplats.

Kommer säkert bli populärt när det står 30 hojar på alla bilplatser.
Då hojarna tar sig fram lätt så borde ju dom knipa alla platser först :rolleyes:

Surt att ha mc i Stockholm, först stopp för bussfilerna sedan P-avgift.
För att inte tala om försäkringspremier.

I Luleå finns det inga mc parkeringar alls, bara svindyra bilparkeringar som för det mesta är upptagna.
Centrumhandeln klagar över dåligt kundunderlag, undra varför?

Fan vad skönt! Kommer 90% även hålla sig där och sluta ge sig ut på landet och dryga sig?

Kan väl fylla en hel parkeringsplats utanför något stort shopping center någon /några lördagar? En hoj per ruta. Fyfan vad företagen intill kommer skulle gå back och antagligen skulle vi bli hörda i medier :)

Kan väl fylla en hel parkeringsplats utanför något stort shopping center någon /några lördagar? En hoj per ruta. Fyfan vad företagen intill kommer skulle gå back och antagligen skulle vi bli hörda i medier :)

Ta en pendlarparkering vid en pendeltågstation en vardagsmorgon och fyll hela med en MC per ruta.
Dessa parkeringar är gratis så drabbar inte MC-folket men dom som ska till jobbet och kommer med bil kommer garanterat få psykbryt och missar sitt tåg. Bjud in en journalist från en tidning och visa effekten av vad som händer när vi parkerar utanför stan därför att vi nu tar tåget istället för det är så dyrt att parkera i stan. Allt enligt MP:s önskemål att minska fordon i stan.

Last edited:
Förutsättning för Parkeringsavgift är enligt Kommunallagen(?) att det är nödvändigt av trafikskäl.
Kommunen kan alltså inte införa en avgift utan en utredning som visar att Parkeringsavgiften behövs av trafikskäl. # Man kan inte heller höja avgiften utan en utredning som visar att det behövs av trafikskäl.
Införs avgift går det att överklaga men eftersom Parkeringsavgift är ett Kommunalt beslut kan överklagandet enbart göras av den som är bosatt i kommunen.
Så vitt jag vet stoppades MC-Parkeringsavgift i Sollentuna genom att en i Sollentuna bosatt överklagade MC-Parkeringsavgiften och bad att få se den utredning som motiverad MC-Parkeringsavgiften.
Varpå Sollentuna lade ner beslutet om MC-Parkeringsavgift !
För det fanns ingen utredning och en utredning skulle kosta för mycket pengar / skulle inte ge önskat resultat (att en MC-parkeringsavgift skulle försämra trafiksituationen)

Last edited:
Det blir inte direkt enklare och smidigare att bo i Stockholm i vart fall. I sommar blir det bye bye till kaos, köer, parkeringshelvete och dåliga garagemöjligheter och hej hej till öppna landskap, fria vägar och 900 kvadratmeter egen biyta i Skåne :)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon