P-avgift för MC på gång i Stockholm

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR800 07
Vi skulle åka allihopa till ett köpcenter och ställa en MC på varje P-plats så att inga Svensson kan stanna och handla. Då djävlar kommer det bli skrika av :rofl
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi skulle åka allihopa till ett köpcenter och ställa en MC på varje P-plats så att inga Svensson kan stanna och handla. Då djävlar kommer det bli skrika av :rofl

Istället för att reta bilister tycker jag vi borde få fler med oss på andra sätt.

Prata med vänner, bekanta, arbetskamrater och andra, inte bara bilister, om detta utan att provocera. Förklara så sakligt som möjligt varför detta inte löser några problem utan skapar andra.

Att vi som motorcyklister tycker att det är dumt är inget bra argument om man inte förstår varför det är det. Här finns massor av argument som hjälp om man inte är duktig på att prata.
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-...ng-av-P-avgifter-for-MC-foreslas-i-Stockholm/
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC ce...r T2012-310-02254 Sveriges MotorCyklister.pdf
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jaha nu var det klart att det blir P avgifter i Stockholm då de behöver pengar till flyktingar mm. Grattis Sverige.
Frågan är nu om det kommer fungera med tex kardborreband till registreringsskylten för jag betalar inte en krona extra i avgifter till denna regering. Bara ta bort skylten när man kommit fram sen dit igen när man drar?
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Det var väntat, inte fasen hjälper en klen demonstration i det här landet inte, nä, sätt åt alla bara !!!
Snart blir det trängselskatt också, vänta bara.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag har ännu inte fått något svar från Jarina Edlund.
Du kan ju passa på att fråga juristen hur lapplisan gör när det står 2 hojjar i samma ruta, det är ju rimligtvis bara en som behöver betala då det får vara flera MC i en ruta...och vilken av dom har inte betalat?
 

api

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Ort
älvsjö
Hoj
zzr 1100,scooter 125cc(jätesnabb!!)
Långt från trådens egentliga ämne, men jag måste fan bara få återge detta:

Handlade lite kvällsmat tidigare ikväll, och ett par steg före mig i kön stod en tjej som storhandlat.
Hon travade upp allt på bandet i den där megahögen som signalerar att man antingen inte fattar, eller inte bryr sig. Eller både och...

Hon såg trött och eländig ut, lite säckiga och lunsiga kläder - så jag försökte titta åt annat håll och behålla lugnet. Men, tjejen fastnar fullständigt på momentet "välja rätt antal kassar".
Hon velar, försöker estimera, plockar upp ett mycket snålt tilltaget nummer av plastkassar - och lägger tillbaka två av dem...

Jag ser mig omkring, men jag har lagt för mycket tid i denna kö - det är ingen mening att byta längre.
När det senare blir min tur att betala så är hon fortfarande igång och packar. Högt och lågt.
Kassarna är var och en så där sprängfyllda att dom bara skriker: "vi går sönder halvvägs till bilen!"

Ändå - eller kanske just därför, så hör jag mig själv säga: "skall jag ta några kassar åt dig?"
Jag vet, det är lite larvigt - men jag är sådan. F'låt.

Hon tog tacksamt emot hjälpen. Trots att jag är man...
På vägen ut går givetvis ett bärhandtag sönder, och väl ute så frågar jag var hon har bilen?

"Oh nej - jag cyklar"
?????
"Alltså, jag har packcykel - den står runt hörnet, om du vill bära så långt...?"

Självklart, och runt hörnet stod mycket riktigt en sådan där lasthoj, splajrans ny - med kapell och sittbrunn på mitten and what not. Den såg ut att kosta en förmögenhet.

Men, inte nog med det! En förskrämd, ängslig jycke stod brevid.
Uppenbar blandras, och lika uppenbart inte tillfreds med situationen.

Men, något i den kutryggiga och ängsliga stancen föreföll bekant.
'Ser man: är det Borzoi i honom?'
"Va?"
'Rysk Vinthund - är han korsad med Rysk Vinthund; Borzoi, möjligen?'
"Ingen aning, han kommer från Portugal"
'Portugisisk vinthund...?' :va :va :va
"Nej, det är en Portugisisk gatuhund jag hämtat hem, han heter..."

...men då hade jag faktiskt slutat lyssna. Det här med att dra hem herrelösa hundar från jordens alla hörn är fanimej något jag finner anstötligt. Det kostar ungefär samma förmögenhet som en trendig jävla packcykel, men den kan man ändå på något sätt rättfärdiga på ett rationellt sätt - om man letar långt nere i hörnen på argumentlådan, men att klicka hem en herrelös jävla gatuhund från andra sidan Europa, där går gränsen.

Det finns en uppsjö av hundar i Sverige som far illa och behöver ackorderas ut eller omplaceras, det avlivas jyckar på löpande band för att deras ägare tröttnat/fått ändrade förhållanden/blivit "allergiska" och det avlivas valpar i det tysta ute hos på kennlar för att dom inte har rätt teckning, färg eller annan avvikelse som en uppfödare inte vill skall registreras.

Men nä-e-då. Fint skall det vara om man vill rädda världen. Då duger bara hittehund från Långtbortistan...


Förlåt.
Det hör inte till tråden, det hör inte ens till forumet - men jag behövde få det ur mig.
Jag ser allt mer av denna besinningslösa do-good mentalitet som tappar alla perspektiv.
Där man bränner 100.000 lätt - för att åstadkomma förändring värd 1000.
Om ens det.
Ytlighet där det borde finnas djup. Halvtänkta tankar där man hoppats möta insikt.
Neochict miljöposerande istället för helhetssyn.

...och dessa har vi släppt fram till makten?

På väg tillbaka till bilen så önskar jag att jag för en gångs skull lämnat den på tomgång, och när jag sätter mig i bilen så vrålar jag texten till Neil Youngs "Piece of crap!"

Det kändes i vart fall bra.

Kanonbra skrivet,så sant,så sant!!
 
Last edited:

api

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Ort
älvsjö
Hoj
zzr 1100,scooter 125cc(jätesnabb!!)
Det var väntat, inte fasen hjälper en klen demonstration i det här landet inte, nä, sätt åt alla bara !!!
Snart blir det trängselskatt också, vänta bara.

Det klart det blir trängselskatt!!Hur ska vi annars finansiera nya adel?:va
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Det klart det blir trängselskatt!!Hur ska vi annars finansiera nya adel?:va
För att bli adlad räckte med att kunna tillhandahålla en riddare till häst vid krig.
Med dagens arbetsmarknad borde vem som helst kunna få fixat ett avtal med ett bemanningsföretag och någon kostnad blir det inte förrän kungen går ut i strid...vilket inte lär hända med Kalle som sitter där nu.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Idag var det en helvetes trängsel när jag skulle hem, betalar jag trängselskatt för att FÅ trängas, eller SLIPPA trängas, that´s the frage.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jaha nu var det klart att det blir P avgifter i Stockholm då de behöver pengar till flyktingar mm. Grattis Sverige.
Frågan är nu om det kommer fungera med tex kardborreband till registreringsskylten för jag betalar inte en krona extra i avgifter till denna regering. Bara ta bort skylten när man kommit fram sen dit igen när man drar?

Men det är väl inte regeringen som styr Stockholms stad? Inte ens landstinget vilket irriterar mig boendes utanför Stockholm och därmed inte kan rösta bort dem. :huvet

Men det kanske har blivit så Stockholmsfixerat så det är samma nu. Riksdagshuset och Stadshuset ligger ju väldigt nära varandra. :D
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Okay, då kanske det inte är lika intressant längre att ställa hojen i en knökfull MC-parkeringsruta som inte ens ligger helt optimalt...?

Kanske väljer man hellre att ställa sig på en ledig P-ruta närmare jobbet, eller närmare hemmet?
Möjligen har man till och med lite bättre koll på hojen då, kanske har man chans att höra larmet.
Visst, det kostar - men om det kostar X i en avsides MC-ruta, så kanske man hellre betalar Y för en mer lämpad P-plats?

Visst, synd med bilisterna som får ändå färre platser att utnyttja, men hur skall man annars kunna skapa opinion?

Kommunen jämför oss med bilar, och vi betalar fulla priset för att parkera.
What could go wrong?



Jo, en hel del - jag vet, men jag är förbannad och då blir det lite taggigt ibland.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Idag var det en helvetes trängsel när jag skulle hem, betalar jag trängselskatt för att FÅ trängas, eller SLIPPA trängas, that´s the frage.

Sluta gnäll, kör du inte förbi Sötälje varje dag har du inget att klaga över! :D

Och du, där betalar du ingen trängselskatt! :fakta :tummenupp :D :tungan
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Kör jag mc i stan dagtid så är det antagligen arbetsrelaterat. Då betalar arbetsgivaren p-avgiften.
Det blir massa extra arbete för mig och min arbetsgivare samt extra kostnader för kunden som får betala i slutändan.
Jaha, då blir det att parkera på bilplatser.
Jag har dock ingen App så att jag kan betala P-avgiften på telefonen. Hur får jag ett kvitto att redovisa på jobbet?

Dessutom kränker en p-App min personliga integritet, storebror skall ge fan i vad jag befinner mig eller var jag parkerar.

FUCK !!
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
"Tvingades du köpa ett mindre gott rödvin i går?" :glömdet

Ja så blir det såklart! varje krona räknas men det är inte det som stör mig mest.

Tycker man skall uppmuntra 2 hjuliga fordon i traffiken då det blir så mycket mindre trängsel både i traffiken samt på parkeringarna.
Nu tvingar man ju också många som ligger på gränsen ekonomiskt att börja åka kommunalt med dubbelt så lång restid som lägst vilket suger.

Men frågan om karborreband till regskylten då??? kommer man klara sig:)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Utrota fattigdomen så att alla kan åka SUVár i stan. :va
Tur vi har trängselskatt, -annars hade vi blivit förmånsbeskattade på trängseln.:crash
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top