P-avgift för MC på gång i Stockholm

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Bilar och mc testas inte på samma sätt så det är svårt att jämföra förbrukning om man inte själv kör båda fordonen ungefär samma sträcka och med samma inspiration...

Länken som kastades in var verkliga siffror.

Soppaförbrukningen på hojar är för hög, punkt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ni missar väl inte demonstrationen i Sthlm nu på lördag. Alla som kan MÅSTE dit.

Ja, det är förbannat angeläget att vara där, oavsett väder.
Låna syrrans rosa moppe om det svider att ta ut finhojen, gott folk.

Detta må se ut som en isolerad Stockholmshändelse, men funkar det där så funkar det änywär.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Man kan ju tro att det är muppen hellden som skrivit denna annons.
http://www.blocket.se/vastmanland/Ecoride_URBAN_ARROW__omg__Leverans_66508982.htm?ca=1_9&w=3

Holländsk tillverkare av elektriska lastcyklar som är smidiga och säkra. Mottot är att göra våra städer till en grönare och mer stillsam plats med mindre trafik-buller och oljud. Urban Arrow Family – är en lastcykel med elektrisk assistans som tyst och smidigt tar dig och barnen genom staden. Cykeln har en lättvikts-aluminium ram och är smidig att manövrera genom trafikstoppningar. Enkelt, snabbt och smidigt tar man sig fram, så bilen är inte längre nödvändig – det är cykling som gäller!.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Man kan ju tro att det är muppen hellden som skrivit denna annons.
http://www.blocket.se/vastmanland/Ecoride_URBAN_ARROW__omg__Leverans_66508982.htm?ca=1_9&w=3

Holländsk tillverkare av elektriska lastcyklar som är smidiga och säkra. Mottot är att göra våra städer till en grönare och mer stillsam plats med mindre trafik-buller och oljud. Urban Arrow Family – är en lastcykel med elektrisk assistans som tyst och smidigt tar dig och barnen genom staden. Cykeln har en lättvikts-aluminium ram och är smidig att manövrera genom trafikstoppningar. Enkelt, snabbt och smidigt tar man sig fram, så bilen är inte längre nödvändig – det är cykling som gäller!.

Står inget kring hur denna familjetransportör är krocktestad...?
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Man kan ju tro att det är muppen hellden som skrivit denna annons.
http://www.blocket.se/vastmanland/Ecoride_URBAN_ARROW__omg__Leverans_66508982.htm?ca=1_9&w=3

Holländsk tillverkare av elektriska lastcyklar som är smidiga och säkra. Mottot är att göra våra städer till en grönare och mer stillsam plats med mindre trafik-buller och oljud. Urban Arrow Family – är en lastcykel med elektrisk assistans som tyst och smidigt tar dig och barnen genom staden. Cykeln har en lättvikts-aluminium ram och är smidig att manövrera genom trafikstoppningar. Enkelt, snabbt och smidigt tar man sig fram, så bilen är inte längre nödvändig – det är cykling som gäller!.

43 000 ?!?! Helvete!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
"Trafikstoppning"?

Annonstextförfattaren har inte körkort i alla fall.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Miljöpartiet:

fantom_zpsqfiwblgr.jpg


Tillbaka till dåtiden.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag fick i dag ett mail från en av Stockholms stads jurister:

hej,

Kommunen kan reglera parkering genom att avgiftsbelägga parkeringsplatser. Parkeringsavgifter är ett effektivt verktyg för att öka omsättningen på parkerade fordon och för att styra parkeringen till lämpliga platser. Möjligheten regleras i Lag om kommuners rätt att ta ut avgift för vissa upplåtelser av offentlig plats, m.m. (KAL, SFS 1957:259).

Det finns inga lagliga förutsättningar att gynna MC förare. Kan jämföras med rättsfallet nedan.

Högsta Förvaltningsdomstolen har slagit fast att det strider mot kommunallagen att favorisera miljöbilsägare och därmed inte tillämpa likställighetsprincipen (HFD 2014 ref 57). I domskälet anförs att det endast är parkering för boende och nyttoparkering som kan ges reducerad avgift samt endast parkering för rörelsehindrade som kan avgiftsbefrias (Lag (1957:259 2§) om rätt för kommun att ta ut avgift för vissa upplåtelser av offentlig plats m.m)

Parkeringsplanen som innebär att MC ska erlägga parkeringsavgift antogs i Trafiknämnden förra veckan. Planen ska vidare till Kommunfullmäktige för beslut.


Hälsningar,

Jarina Edlund (jurist/projektledare)

www.stockholm.se

Jag svarade då:


Att kommunen har rätt att reglera parkering och ta ut parkeringsavgift är inget jag bestrider.

Däremot anser jag att nivån på parkeringsavgiften strider mot likställighetsprincipen eftersom avgiften per ytenhet är avsevärt lägre för bilister än för motorcyklister.

Det handlar alltså inte om att favorisera MC-ägare, utan att vi kräver samma rätt som bilister.

En motorcykel upptar ca 1/5 av ytan av en bil. Då kan heller inte avgiften sättas högre än 1/5 av avgiften för en bil. Något annat är ett brott mot likställighetsprincipen.

I den i trafiknämnden beslutade parkeringsplanen så står i "Bilaga 1 Förslag till nya avgifter,avgiftstider och taxebenämningar" att " Avgift XX kr/timme i taxeområde YY när avgiften betalas via stadens betaltjänst för parkering ”Betala P” (ej möjligt via parkeringsautomat)."

Jag anser jag att det är ett brott mot likställighetsprincipen att motorcyklister som har boendeparkering måste ha tillgång till en mobiltelefon eller helst en smartphone för att kunna erhålla den taxa man har rätt till då detta inte krävs för bilister.


Mvh,
Ingvar

Jag har ännu inte fått något svar från Jarina Edlund.

Finns det några regler för att/när stadens anställda måste svara på mejl?

Mvh,
Ingvar
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Dr Sadness! :smasha :crash :näsblod

Med tanke på vem du citerade så påminner jag om vikten att kolla så att torkarbladen är i gott skick på hojen.

Det var ett konstaterande käre Farbror! :D
Mera med tanke på att kanske inte förvänta sig en massiv uppslutning från våra solskensmotorcyklister med sådant väder.
Blir det snö kör jag kåplöst annars blir det "finhojen" men nog har jag kört i snö och kyla även om det inte är lika långt och länge som käre Farbror! :tungan

Ja, det är förbannat angeläget att vara där, oavsett väder.
Låna syrrans rosa moppe om det svider att ta ut finhojen, gott folk.

Detta må se ut som en isolerad Stockholmshändelse, men funkar det där så funkar det änywär.

Helt rätt, det här gäller ALLA motorcyklister och mopedister. :fakta

Tillsammans med förbudet att köra i busskörfält visar man att det inte handlar om framkomlighet eller trängsel.
:huvet
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Helt rätt, det här gäller ALLA motorcyklister och mopedister. :fakta

Tillsammans med förbudet att köra i busskörfält visar man att det inte handlar om framkomlighet eller trängsel.
:huvet

Väderprognosen lämnar ju mycket att önska, men det känns riskabelt att inte dyka upp. Hojen går att tvätta och putsa och man kan ju alltid ta sig ett värmande järn när man har kommit hem. ^^
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Hade inte tvekat på att medverka om det inte vore för att jag jobbar natt (12-timmars) och går av kl 07 för att sedan gå på igen klockan 19... så skrik gärna lite extra för mig med!!
 

api

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Ort
älvsjö
Hoj
zzr 1100,scooter 125cc(jätesnabb!!)
Ärligt talat Svenssons! hur i helvete är det möjligt att en sån parti som MP har ö.v.h så mycket makt i Regeringen?Dem är ju snart under 4%....och dessa jävla protester som vi hojåkare gör,som t.e.x i stadshuset!!Vad hände sen,inte ett jävla skit!! Enda som biter dessa jävla idiot politikerna är att spöa skiten ur dem eller hänga ut dem på nåt sätt!! Kolla på deras garderob mm..så nu tar vi näven ur fickan och går på dem,hård!!!:hihi PS. Kom inte sen att det är HA metoder som vissa gör....du som tycker det kan ju skriva dina brev och mail till dessa hjärndöda politiker och hoppas att du slipper p-avgiften!! Så ja,nu ska jag festa och önskar alla hojbröder en go kväll!!!
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Långt från trådens egentliga ämne, men jag måste fan bara få återge detta:

Handlade lite kvällsmat tidigare ikväll, och ett par steg före mig i kön stod en tjej som storhandlat.
Hon travade upp allt på bandet i den där megahögen som signalerar att man antingen inte fattar, eller inte bryr sig. Eller både och...

Hon såg trött och eländig ut, lite säckiga och lunsiga kläder - så jag försökte titta åt annat håll och behålla lugnet. Men, tjejen fastnar fullständigt på momentet "välja rätt antal kassar".
Hon velar, försöker estimera, plockar upp ett mycket snålt tilltaget nummer av plastkassar - och lägger tillbaka två av dem...

Jag ser mig omkring, men jag har lagt för mycket tid i denna kö - det är ingen mening att byta längre.
När det senare blir min tur att betala så är hon fortfarande igång och packar. Högt och lågt.
Kassarna är var och en så där sprängfyllda att dom bara skriker: "vi går sönder halvvägs till bilen!"

Ändå - eller kanske just därför, så hör jag mig själv säga: "skall jag ta några kassar åt dig?"
Jag vet, det är lite larvigt - men jag är sådan. F'låt.

Hon tog tacksamt emot hjälpen. Trots att jag är man...
På vägen ut går givetvis ett bärhandtag sönder, och väl ute så frågar jag var hon har bilen?

"Oh nej - jag cyklar"
?????
"Alltså, jag har packcykel - den står runt hörnet, om du vill bära så långt...?"

Självklart, och runt hörnet stod mycket riktigt en sådan där lasthoj, splajrans ny - med kapell och sittbrunn på mitten and what not. Den såg ut att kosta en förmögenhet.

Men, inte nog med det! En förskrämd, ängslig jycke stod brevid.
Uppenbar blandras, och lika uppenbart inte tillfreds med situationen.

Men, något i den kutryggiga och ängsliga stancen föreföll bekant.
'Ser man: är det Borzoi i honom?'
"Va?"
'Rysk Vinthund - är han korsad med Rysk Vinthund; Borzoi, möjligen?'
"Ingen aning, han kommer från Portugal"
'Portugisisk vinthund...?' :va :va :va
"Nej, det är en Portugisisk gatuhund jag hämtat hem, han heter..."

...men då hade jag faktiskt slutat lyssna. Det här med att dra hem herrelösa hundar från jordens alla hörn är fanimej något jag finner anstötligt. Det kostar ungefär samma förmögenhet som en trendig jävla packcykel, men den kan man ändå på något sätt rättfärdiga på ett rationellt sätt - om man letar långt nere i hörnen på argumentlådan, men att klicka hem en herrelös jävla gatuhund från andra sidan Europa, där går gränsen.

Det finns en uppsjö av hundar i Sverige som far illa och behöver ackorderas ut eller omplaceras, det avlivas jyckar på löpande band för att deras ägare tröttnat/fått ändrade förhållanden/blivit "allergiska" och det avlivas valpar i det tysta ute hos på kennlar för att dom inte har rätt teckning, färg eller annan avvikelse som en uppfödare inte vill skall registreras.

Men nä-e-då. Fint skall det vara om man vill rädda världen. Då duger bara hittehund från Långtbortistan...


Förlåt.
Det hör inte till tråden, det hör inte ens till forumet - men jag behövde få det ur mig.
Jag ser allt mer av denna besinningslösa do-good mentalitet som tappar alla perspektiv.
Där man bränner 100.000 lätt - för att åstadkomma förändring värd 1000.
Om ens det.
Ytlighet där det borde finnas djup. Halvtänkta tankar där man hoppats möta insikt.
Neochict miljöposerande istället för helhetssyn.

...och dessa har vi släppt fram till makten?

På väg tillbaka till bilen så önskar jag att jag för en gångs skull lämnat den på tomgång, och när jag sätter mig i bilen så vrålar jag texten till Neil Youngs "Piece of crap!"

Det kändes i vart fall bra.
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Ärligt talat Svenssons! hur i helvete är det möjligt att en sån parti som MP har ö.v.h så mycket makt i Regeringen?Dem är ju snart under 4%....och dessa jävla protester som vi hojåkare gör,som t.e.x i stadshuset!!Vad hände sen,inte ett jävla skit!! Enda som biter dessa jävla idiot politikerna är att spöa skiten ur dem eller hänga ut dem på nåt sätt!! Kolla på deras garderob mm..så nu tar vi näven ur fickan och går på dem,hård!!!:hihi PS. Kom inte sen att det är HA metoder som vissa gör....du som tycker det kan ju skriva dina brev och mail till dessa hjärndöda politiker och hoppas att du slipper p-avgiften!! Så ja,nu ska jag festa och önskar alla hojbröder en go kväll!!!
Skål och festa på, du, hojbroder!
Men p-avgiften är ju en kommunal fråga, och drivs på av miljöpartiet i kommunfullmäktige i Stockholm. Där fick de inga 4, 6, eller 8 procent av rösterna. De fick 14.3%.
I kommunfullmäktige finns 101 mandat. Majoritet innebär 51 mandat. S + Mp + V + Fi har 53 mandat. Det är de som tänker rösta för p-avgift.
Oppositionen, eller åtminstone C, Kd och M, tänker rösta emot.
I bästa fall räcker det med att du slår 3 ledamöter ur s+mp+v+fi på käften, så att rösterna för blir 50 och emot 51.
Se upp för säpo bara! De kan va lite motvals när det gäller att stå där och diskutera ditt goda syfte och folkvilja och så vidare.:näsblod
 
Last edited:

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
-?-
I kommunfullmäktige finns 101 mandat. Majoritet innebär 51 mandat. S + Mp + V + Fi har 53 mandat. Det är de som tänker rösta för p-avgift.

Fy fan. Har vi så mycket idioter här i huvudstaden? Inte konstigt man åker omkring och är småförbannad dagarna i ända. :)
 

Banditan

!Fast - !Fearsome - Female!
Gick med
2 May 2003
Ort
Visby
Hoj
Ducati 996
Last edited:

Qwerty1

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2016
Ort
Bergshamra
Hoj
KTM
Men va f-n!

Jag har försökt hitta en e-post till företaget för att fråga vad de håller på med! Men hittade inget.. får bli sms istället för mobiltelefonen har de uppenbarligen...
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top