P-avgift för MC på gång i Stockholm

Nämen, det är väl klart att det är invandrarnas fel att det blir p-avgift för MC... Fast iofs hade vi nog inte haft råd med mc överhuvudtaget i Sverige om vi hade haft sd:s växelkurs (€ 400 000 = 40 000 000 000 000 kr)

Räkna fel i huvudet kan alla göra men det är värre när man aktivt spenderar pengar till ingenting utan samvete.
*Host host, MP, förbifart sthlm, host host*
 
Ni får väl göra som Pajalaborna gjorde när deras kommunstyrelse skulle lägga ner skolorna. Dom röstade in sig själv i kommunstyrelsen så dom fick egen majoritet.
 
Gjorde en snabb räkning och stegning idag när jag passerade ett hyfsat stor fullbelagd MC-parkering idag.

21 motorcyklar tog lika stor plats som knappt 5 parkerade bilar..

Aperopå yteffektiva fordon.
 
Såg på fejan att de som bor i avgiftsbelagt område inte kan få boendetillstånd för både bil och moped. Man kan bara få ett.

Men då kan alla som har dyra mc försäkringar spara in på det om de säljer hojen och lägga de pengarna på en flådigare bil istället. Hummers och Escalades till alla.
De tar väl inte så mycket mer plats än en motorcykel...
Sen är det ju bra med en stor 4x4 om man måste köra över fartgupp och sånt också.
 
Observera också att den reducerade taxan för mc/moped endast gäller i mc-ruta.
Finns ingen sådan så är det vanlig biltaxa som gäller, även för mc och moped.

Jag har letat efter var den texten står, minns du det?
Ja. Smc:s hemsida har länkarna här:
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/MC-parkering/Nya-P-forslaget-publicerat/
I högerkolumnen om man skrollar ner finner man de olika dokumenten. Detta står i "Bilaga 1, förslag till avgifter."
Här en skärmdump:
skärmklipp mc taxa.PNG
Texten är: "För besöksparkering i reserverad parkeringsplats för dessa fordonsslag"
Smc har ju även invänt mot formulering "besöksparkering". Det rör alltså den helt vanliga mc-rutan man ställer sig i när man kört till jobbet, eller varför man nu befinner sig där. Besöks- kontra boparkering, alltså.
 
Last edited:
Tack!

En möjlig tolkning av den där texten är att boendeparkering är tillåten överallt.

Det vore toppen om de gör den missen!

Mvh,
Ingvar
 
Last edited:
Såg på fejan att de som bor i avgiftsbelagt område inte kan få boendetillstånd för både bil och moped. Man kan bara få ett.
Nu har jag räknat på detta.
Så, du är en otursam sate till att äga två fordon. Du får bara ha boendeparkering på det ena. Ditt andra fordon är kanske en mc till. Eller bil+mc. Ja, osv...
Du saknar dessutom mc-ruta där du bor. Så du får betala full p-taxa för fordon nummer två, oavsett vilket det är.
Jag har i en tidigare post visat att normalt bruk av en mc, boendeparkering samt jobbpendling med parkering i mc-ruta vid jobbet, landar på mellan ca 10.000kr - 20.000kr per år.

Vad kostar fordon nummer två då? Utan tillgång till mc-ruta?

För att få en uppfattning har jag räknat på att fordonet står där hemma 24h/dygn. Antalet vardagar har jag räknat lågt till 220 per år (i själva verket 224-229 per år) för att komma förbi "vardag före helgdag" osv.

Från 1:a september kommer det då att kosta dig detta:

Taxeområde 1: 438.000kr per år
Taxeområde 2: 178.880kr per år
Taxeområde 3: 39.600kr per år
Taxeområde 4: 26.400kr per år
Taxeområde 5: 13.200kr per år

Summan blir precis likadan oavsett om fordon nr två är en bil, en motorcykel eller en moped klass I.
Äger du två motorcyklar kostar dig då den ena 10.000kr-26.600kr per år, och den andra, om du saknar mc-ruta därhemma, mellan 13.200kr och 39.600kr per år. Jag utesluter härmed att du äger två fordon och bosätter dig på Djurgården eller i Gamla Stan (omr 1 & 2).
Sen lägger du ihop de två summorna som är aktuella för just Dig!:banana
 
Tack!

En möjlig tolkning av den där texten är att boendeparkering är tillåten överallt.

Det vore toppen om de gör den missen!

Mvh,
Ingvar
Nä... nånstans står det där också noggrant angivet. Minns inte exakt just nu, men nåt i stil med folkbokföringsadress eller så, ungefär att man får inte tillståndet om det inte framgår tydligt att man faktiskt bor där. Så de har INTE missat en möjlig lucka där.:(
 
på tal om miljön:
Det borde byggas ihop tunnelbanan från Norsborg till Akalla via Vällingby och Barkarby.
Det har i inte precis hänt något med Tunnelbanan sedan 60-talet.
Innan någon utbyggnad är gjord är man antagligen död av åldersskäl. De Beslutande verkar lida av kollektiv beslutsvånda ( om det inte gäller anti-beslut. dvs när det gäller att besluta MOT något)

Börja med bättre alternativ, innan man börjar försvårar för vissa alternativ till bilen.

Bilen tar alldeles för stor plats i dagen samhälle !!! :huvet
 
Nä... nånstans står det där också noggrant angivet. Minns inte exakt just nu, men nåt i stil med folkbokföringsadress eller så, ungefär att man får inte tillståndet om det inte framgår tydligt att man faktiskt bor där. Så de har INTE missat en möjlig lucka där.:(

Jo det är naturligtvis bara tillåtet i den stadsdel där du bor.

Det jag menade är att det går att tolka texten som att boendeparkering av motorcykel skulle vara tillåtet i bilrutor...

Mvh,
Ingvar
 
Tema sifferdyslexi.

Haha!
Du! med att indirekt säga att det inte hade skett om ett enfrågeparti med matematik-dyslexi haft makten.

Vilket parti var det du tänkte på? Här ett par exempel. Den ene skall tydligen vara en väldigt beläst ekonom eller matematiker. Den andre hoppade tydligen av 2-årig social linje. Allvarligast är nog ändå vilken makt dessa tokar förfogar över. Kan nog tycka galenskapen i detta övertrumfar en öppenbart nervös människa som tappar koncepterna i ett taffligt debattinlägg i en sparsamt besökt riksdag. Du kanske tycker annorlunda, vilket står dig fritt men det väcker onekligen undran om det egna omdömet, förväntningar på saklighet, relevans och proportion.


http://www.youtube.com/watch?v=ma_Jt1gbn80

https://www.youtube.com/watch?v=cdrazC_Z3tE
 
på tal om miljön:
Det borde byggas ihop tunnelbanan från Norsborg till Akalla via Vällingby och Barkarby.
Det har i inte precis hänt något med Tunnelbanan sedan 60-talet.
Innan någon utbyggnad är gjord är man antagligen död av åldersskäl. De Beslutande verkar lida av kollektiv beslutsvånda ( om det inte gäller anti-beslut. dvs när det gäller att besluta MOT något)

Börja med bättre alternativ, innan man börjar försvårar för vissa alternativ till bilen.

Bilen tar alldeles för stor plats i dagen samhälle !!! :huvet

I dagens DN står det om spårvägsutbyggnad skjuts upp och bussar som dras in så förbättrad kollektivtrafik är inte vägen att gå. :huvet

Och är man så djä..a dum att inte bo innanför tullarna får man skylla sig själv! :dummer

Man kan faktiskt välja! :huvet
 
Det jag menade är att det går att tolka texten som att boendeparkering av motorcykel skulle vara tillåtet i bilrutor...

Mvh,
Ingvar
Aha... Men där är ju texten otvetydig. Med boendetillstånd behöver mc:n inte stå i mc-ruta.
 
Men hörrni!

Stockholms Läns Landsting står för kollektivtrafiken.
Stockholms stad står för p-avgiften.
Inte samma beslutande organ, inte samma politiker, inte ens samma partier som har majoritet.

När jag först skulle leta reda på trafiknämnden, hamnade jag först felaktigt hos Stockholms läns trafiknämnd. Nu råkade det finnas mysiga saker att läsa där. Jag visste fortfarande inte att jag hamnat fel, så jag läste igenom protokoll från möten. Minns jag rätt, så framkom det där att landstinget dras med underskott i kollektivtrafiken i storleksordningen 400 miljoner sen ett par år tillbaka. Så indragningen av busslinjer har det sett som ett steg i att få ordning på ekonomin.

Det är Stockholms Läns Landsting det. Ordföranden i trafiknämnden heter Kristoffer Tamsons, moderat. Alliansen har majoritet.

Trafiknämnden i Stockholms Stad är nåt helt annat. Ordföranden heter Daniel Helldén, miljöpartist, tillika Trafikborgarråd i Stockholm, tillika styrelseordförande i Stockholm Parkering, ett kommunalt bolag som, enligt hemsidan, "ansvarar för 71.000 parkeringsplatser runt om i Stockholm."

De förstnämnda drar in busslinjer.
De sistnämnda vill genomföra p-avgifter för mc.
 
Last edited:
Aha... Men där är ju texten otvetydig. Med boendetillstånd behöver mc:n inte stå i mc-ruta.

Jo, det kanske det, är men jag hade inte fattat det. Kanske hade jag rört ihop det med den andra texten: "För besöksparkering i reserverad parkeringsplats för dessa fordonsslag."

Då har vi en uppenbar aktion när vi väl har boendeparkering för mc.
Alla i varsin ruta, det kommer att ge upphov till ett enormt missnöje bland bilister så kanske del blir fler som protesterar.

Synd bara att bilisterna inte fattar detta nu.

Mvh,
Ingvar
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top