P-avgift för MC på gång i Stockholm

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har Googlat litet och efter vad jag kan se så tycks en normalstor parkeringsruta vara ca 2.40 gånger 5 meter, dvs 12 kvadratmeter.

En motorcykel klarar sig bra på 2.40 gånger 1 meter, dvs en femtedel.

Eftersom argumentet för att införa avgifter på moped/mc är att vi tar upp plats på gatorna ...

Mvh,
Ingvar

Argument biter inte.
Att vi alla inte har cykelavstånd biter inte.
Att det inte går att ta tunnelbana dygnet runt i hela länet biter inte.
Att det är bättre med MC eller moped än bil biter inte.

Som sagt, jag är för miljön, jag älskar trampcyklar, nästan lika mycket som mina motorcyklar, :D så jag skulle vilja sätta vår "vän" Daniel ute i Enhörna utanför Sötälje så han får cykla fram och tillbaka från Stockholm! :tummenupp
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag börjar bli tjatig. Men med detta vill jag visa än tydligare att de högaktningsfullt skiter i om vi så tar en kvadratmillimeters plats när vi parkerar. Det är personfordon med förbränningsmotor som ska bort från alla gator i Stockholms kommun.
Han skriver "bilar" men han menar såklart alla gamla fordonsslag inkl lastbilar, motorcyklar och mopeder.


Från www.danielhellden.se

Kraftiga trafikminskningar i städerna

3 mars, 2016 · av Daniel Helldén

[...] Stockholm, Göteborg och Malmö måste minska sin biltrafik med 30 procent fram till 2030 [...]
Vi måste kraftigt bygga ut kollektivtrafiken, cykelinfrastrukturen och skapa ett transportsnålt samhälle [...]. Vi klarar helt enkelt inte omställningen med enbart snålare bilar och nya drivmedel.
[...]
Vi i Stockholms stad vill ta vårt ansvar för att uppnå målen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030 och en stad fri från fossila bränslen till år 2040.



Min ambition för att stockholmarnas vardag ska fungera.

18 februari, 2016 · av Daniel Helldén

untitled.jpg
untitled2.jpg
Det finns många exempel på satsningar som kan tyckas små i det stora men som visar vägen i det lilla. Off peak-projektet är ett lyckat projekt som jag hoppas ska växa. I budget 2016 finns även ett uppdrag att titta på lastcykelns potential i Stockholm.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Minska biltrafiken med 30%
Klarar tunnelbanorna en ökning på 30% under vintern?
 

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Så kan det gå när idioter till Svenskar röstar fram 7-klövern till maktens korridorer........
Nämen, det är väl klart att det är invandrarnas fel att det blir p-avgift för MC... Fast iofs hade vi nog inte haft råd med mc överhuvudtaget i Sverige om vi hade haft sd:s växelkurs (€ 400 000 = 40 000 000 000 000 kr)
 
Last edited:

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Jag börjar bli tjatig. Men med detta vill jag visa än tydligare att de högaktningsfullt skiter i om vi så tar en kvadratmillimeters plats när vi parkerar. Det är personfordon med förbränningsmotor som ska bort från alla gator i Stockholms kommun.
Han skriver "bilar" men han menar såklart alla gamla fordonsslag inkl lastbilar, motorcyklar och mopeder.


Från www.danielhellden.se

Kraftiga trafikminskningar i städerna

3 mars, 2016 · av Daniel Helldén

[...] Stockholm, Göteborg och Malmö måste minska sin biltrafik med 30 procent fram till 2030 [...]
Vi måste kraftigt bygga ut kollektivtrafiken, cykelinfrastrukturen och skapa ett transportsnålt samhälle [...]. Vi klarar helt enkelt inte omställningen med enbart snålare bilar och nya drivmedel.
[...]
Vi i Stockholms stad vill ta vårt ansvar för att uppnå målen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030 och en stad fri från fossila bränslen till år 2040.



Min ambition för att stockholmarnas vardag ska fungera.

18 februari, 2016 · av Daniel Helldén

View attachment 429448
View attachment 429449
Det finns många exempel på satsningar som kan tyckas små i det stora men som visar vägen i det lilla. Off peak-projektet är ett lyckat projekt som jag hoppas ska växa. I budget 2016 finns även ett uppdrag att titta på lastcykelns potential i Stockholm.

Brukar bara titta in på sporthoj med jämna mellanrum men inte svara. Men karln måste sväva i det blå.

Ovanstående lastbil med bifogade cyklar bevisar att "fordon" inte godkända av majoriteten i Stockholmsstad ska bort.

Lidl fick pris för sin transport inne i Stockholm med en gas/elhybrid lastbil från Volvo, all drift inne i staden går via elmotorn.
Kylaggregatet torde också vara CO2 kylt, dvs ingen motor alt eldrivet.

Det är inte sättet en bil, lastbil, mc eller moped drivs fram på, utan fordonet i sig.:( Teknisk utveckling kan alltid ske, men vad skyddar oss från personer med en egen agenda som bortser från andra lösningar.

Vad blir nästa steg? Inga fritidsbåtar inne i Stockholm om de inte drivs fram med åror.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag börjar bli tjatig. Men med detta vill jag visa än tydligare att de högaktningsfullt skiter i om vi så tar en kvadratmillimeters plats när vi parkerar. Det är personfordon med förbränningsmotor som ska bort från alla gator i Stockholms kommun.
Han skriver "bilar" men han menar såklart alla gamla fordonsslag inkl lastbilar, motorcyklar och mopeder.

Jag tror tyvärr du har helt rätt. Det här handlar om politiker som drivs av en stark ideologisk övertygelse (på gränsen till fanatism) och där det för dem handlar om livsstil, snarare än politik. De har ett antal symbolfrågor högst på agendan; att allt som går på bensin är problemet och cykel + kollektivtrafik är lösningen, kombinerat med en stor portion teknikfientlighet mot allt som är förknippat med det gamla och "omoderna" sättet att leva.

De är inte mottagliga för argument hur mycket du än kan påvisa att motorcyklar förbättrar för såväl miljö som framkomlighet. De kan i bästa fall bara se motorcyklar som en tillfällig lösning och vägbula som gör vägen slutmålet lite längre - ett samhälle utan förbränningsmotorer och där alla cyklar. Då anser de det bättre att hoppa över detta steg och gå direkt mot att få bort motorcyklarna helt.

De har några tydliga profilfrågor som de satsar på, de har redan bestämt sig och alla beslut de fattar kommer gå i denna linje. Det som gynnar cykel, kollektivtrafik och tåg stöds och det som gynnar förbränningsmotorer motarbetas, alldeles oavsett vilka argument som finns för eller emot det ena eller andra.

Eftersom miljöfrågan ligger i tiden, folk inte orkar sätta sig in i frågor och motorcyklister utgör en minoritet som ingen kommer engagera sig för förutom vi själva är det inte några som helst problem att få med sig såväl trötta politiker av andra partifärger som folk i allmänhet på denna linje.
 
Last edited by a moderator:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
.... Det som gynnar cykel, kollektivtrafik och tåg stöds och det som gynnar förbränningsmotorer motarbetas, alldeles oavsett vilka argument som finns för eller emot det ena eller andra.
...

Om det stämde skulle inga bussar dras in utan trafiken däremot utökas där det finns behov. Men bussentreprenörerna är viktigare och har mer inflytande än resenärena. Så med Nobina t.ex. är det viktigare att det kostar 610 miljoner för busstrafiken på Södertörn istället för 700 miljoner som tidigare för SL än att det finns bra kollektivtrafik. :huvet

Vi som bor i utkanten av länet får sämre kollektivtrafik men ska skuldbeläggas, men framför allt betala, för att vi inte reser kollektivt eller cyklar. :huvet

Men, som alla nu är medvetna om, så finns inga argument. För utan någon som lyssnar kan man inte föra en dialog. :(
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det är kommunfullmäktige som ska klubba förslaget slutgiltigt, så börja maila dem redan nu. Känns som att chansen står till att få S-representanterna att ändra sig.

Samtliga ledamöter finns här:
https://evald.stockholm.se/extern/Organ/1046

Särskilt om du är S-väljare så borde du ta kontakt och uttrycka din besvikelse. (om du är besviken dvs).
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Det här är menat att illustrera att bakgrunden till p-avgiften i själva verket är ett styrmedel. Syftet är att vi ska sluta köra. De av oss som ändå inte slutar får istället vara med och finansiera drömmen om en snar framtid där var fjärde stockholmsfamilj ordnar sin tillvaro med hjälp av lastcyklar (se citat längre upp där Helldén myser kring att det är så i Köpenhamn).

"3 mars, 2016 · av Daniel Helldén"

"Som enskild kommun har vi flera av de styrmedel som är avgörande för att uppnå målen [...]"
"Rapporten Styrmedel och åtgärder för att minska transportsystemets utsläpp av växthusgaser – med fokus på transportinfrastrukturen (2016:043) måste [...] vara [...] utgångspunkt"


Och i nämnda rapport står bla:

Kommunerna har idag möjlighet att använda tillgång till parkering och parkeringsavgifter som styrmedel [...]

Och vidare, min fetning:

Om man applicerar ett strikt samhällsekonomiskt perspektiv på åtgärder som minskar utsläppen av växthusgaser så ska det som kostar minst i förhållande till nytta genomföras först och därefter i fallande skala. När det gäller åtgärder i transportsystemet bör således de åtgärder som är samhällsekonomiskt lönsamma, och som dessutom bidrar till minskade utsläpp av växthusgaser, genomföras först. Dessa åtgärder har en negativ kostnad (alltså en intäkt) för att minska växthusgasutsläppen samtidigt som de bidrar till samhällsekonomisk effektivitet.

Men i samma rapport står även följande:

Det är viktigt att påpeka att den tolkning av fossiloberoende fordonsflotta som en minskning av vägtrafikens utsläpp av växthusgaser med 80 procent till 2030 jämfört med 2010 inte är politiskt beslutad.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Såg på fejan att de som bor i avgiftsbelagt område inte kan få boendetillstånd för både bil och moped. Man kan bara få ett.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Såg på fejan att de som bor i avgiftsbelagt område inte kan få boendetillstånd för både bil och moped. Man kan bara få ett.
Såg just också det.
Nu måste det ju ta hus i helvete! Om det inte redan gjort det.
Alltså: 1 körkort=1 fordon.
Fordon nr 2 måste betala vanlig p-taxa för att stå på gatan där man bor.
Observera också att den reducerade taxan för mc/moped endast gäller i mc-ruta.
Finns ingen sådan så är det vanlig biltaxa som gäller, även för mc och moped.
Så, alla vi som äger bil+mc, bil+moppe, två eller fler mc, det är dags att börja planera för vilket/vilka fordon som ryker först...:näsblod
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi som bor i utkanten av länet får sämre kollektivtrafik men ska skuldbeläggas, men framför allt betala, för att vi inte reser kollektivt eller cyklar. :huvet

Men, som alla nu är medvetna om, så finns inga argument. För utan någon som lyssnar kan man inte föra en dialog. :(

Låt oss då se till att de som inte lyssnar (MP) heller inte får göra sin röst hörd efter nästa val.

Som sagt, jag bor inte i Stockholm och röstar därmed inte där heller... Att jag berörs skulle man kunna ta hänsyn till men gör inte det.
(Men djävlar vilket flås jag skulle få med 12 mil om dagen i sadeln på en lastcykel ! :D)

Det jag, och andra ickestockholmare kan göra är att delge lokala MP och andra partier våra åsikter så att vår vän Daniel Hellde´n kanske får veta att detta förstör mer än miljön vinner.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Och fundera på vilken sorts lastcykel som ska köpas! Sedan kräva extra avgift för de som äger mer än en cykel! :D
Jag kommer klistra en dekal på min där det står "Fireblade" och med en tår i ögat trampa fram och minnas svunna tider...
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Observera också att den reducerade taxan för mc/moped endast gäller i mc-ruta.
Finns ingen sådan så är det vanlig biltaxa som gäller, även för mc och moped.

Jag har letat efter var den texten står, minns du det?

Mvh,
Ingvar
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Nämen, det är väl klart att det är invandrarnas fel att det blir p-avgift för MC... Fast iofs hade vi nog inte haft råd med mc överhuvudtaget i Sverige om vi hade haft sd:s växelkurs (€ 400 000 = 40 000 000 000 000 kr)

Vem sa något om invandrare idiotjävel - fuck off med dina hjärndöda kommentarer!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Och fundera på vilken sorts lastcykel som ska köpas! Sedan kräva extra avgift för de som äger mer än en cykel! :D

Den som tror att en lastcykel kan ersätta bil rakt upp och ner har aldrig provat att framföra en!
Det är tunga as att driva fram, och körmässigt så kan man dra parallellen med att sitta och försöka paddla fram en soppråm.

...och sedan tar dom jääävligt mycket plats i cykelstället också!
Det har man nog inget tänkt på det heller.

Folk som använder dem dock...

cykelsnubbe på nätet skrev:
En stor nackdel är att cykelinfrastrukturen ofta
> är helt olämplig för lastcyklar; det är svårt
> att få plats i parkeringsställ, många
> cykelbanor har för tvära svängar vid
> trafikljus, korsningar och moppefällor, man når
> inte alltid tryckknappen för grönt utan att
> rulla ut halva cykeln i körbanan, etc.
>
> Trottoarkanter av hög modell kan vara spännande
> att ta sig över eftersom man inte kan rycka upp
> (det lilla) framhjulet och eftersom cykeln är så
> pass lång måste man nästan gå rakt på dem,
> annars slår lätt framhjulet undan och det blir
> en vurpa. Likaså undviker man gärna att "hoppa"
> ned på vägen från en cykelbana som ligger en
> gatstenskant upp även om det skulle behövas för
> att ta sig in på en sidogata.


Ah! Lite investeringar i infrastruktur krävs alltså, för att Utopia skall komma lite närmre.
Nåja, bara att pungslå oss andra - som utrymmeseffektiva motorcylister till exempel.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ja men de skulle ju investera en miljard på cykelvägar, stod det inte så?
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top