P-avgift för MC på gång i Stockholm

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Här kommer ett försök till en greppbar översikt, så vi begriper vad det är vi ska betala, var någonstans och hur mycket.
Jag har skrivit in namnen på stadsdelarna på kartan:
skärmklipp taxeområden.jpg
Taxa 1 gäller alltså Norra Djurgården och Djurgården
Taxa 2 gäller Norrmalm och Gamla Stan
Taxa 3 gäller Hjorthagen ner till Värtahamnen-Frihamnen, Östermalm, Vasastan, Kungsholmen-Kristineberg, Södermalm, Södra Hammarbyhamnen och Årstadal/Sjövik.
Taxa 4 gäller från Traneberg till Liljeholmen; Aspudden till Västberga; Enskede till Kärrtorp; Tensta-Rinkeby & Kista mfl.
"Aktiv" taxa 5 från Åkeshov till Alvik; Mälarhöjden, Västertorp och Bagarmossen mfl.
Övriga taxa 5 kommer inte igång direkt, och taxa 6 tror jag skulle dröja tre år.

Beloppen för mc-rutor

Räknat på 5 jobbdagar per vecka
10 timmars jobbparkering per dag i taxeområde 1 & 2 = 2000kr/månad
8 timmars jobbparkering per dag i taxeområde 1& 2 = 1600kr/månad
10 timmars jobbparkering per dag i taxeområde 3, 4 & 5 = 1000kr/månad
8 timmars jobbparkering per dag i taxeområde 3, 4 & 5 = 800kr/månad

jobbparkera 8 månader/år, 8h/dag
taxa 1, 2 =12800kr/år
taxa 3, 4, 5: 6400kr/år

jobbparkera 10 månader/år, 10h/dag
taxa 1, 2: 20000kr/år
taxa 3, 4 & 5: 10000kr/år

Boparkeringsavgift mc och moped klass I
per år, 12 månader
taxa 2 & 3: 6600kr
taxa 4: 3000kr
taxa 5: 1800kr

Minsta belopp per år blir då 8200kr för bo- och jobb, och högsta blir 26.600kr.
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Hade jag en mil till jobbet skulle jag cykla året om. :tummenupp

Jag cyklade tre mil i förrgår så det är inte jobbigt att cykla [...]
En gång i tiden bodde jag i Skeeuuååne. Platt som en pannkaka och riktigt härligt att ta sport-trampcykeln och flyga fram mellan bostad och skola i Malmö och Åkarp!:tummenupp
De dagar det inte blåste orkan vill säga, ca varannan dag...:näsblod
Men mycket av Stockholm är backe upp, backe ner, backe upp, backe ner, bac...
Även på den lilla milen jag har.
Tour de France, bergspassen, säger jag bara... lämplig träning = jobbcykla i Stockholm.
Så, nix, inget hur-lätt-som-helst alternativ för den som icke söker flås och svett på väg till sitt jobb.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Motorcykeln nämns inte alls i det här gamla inlägget. Om vi ska samspela bättre borde han kunna inse att alla inte kan ställa bilen och börja cykla. Utan ta fram det bästa med alla trafikslag istället...

http://asikt.dn.se/asikt/debatt/sto...ra-bilen/vi-maste-samspela-battre-i-trafiken/

Körning i bussfil och detta är MC-fientligt.
För han måste vara väldigt okunnig eller ha svårt att ta till sig argument. :(
 

api

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Ort
älvsjö
Hoj
zzr 1100,scooter 125cc(jätesnabb!!)
Nu ska vi inte klaga mer här,det är faktiskt 87% av svenskarna som ville ha det här Kalle Anka regering!!! Så,nu står vi här o biter den sura äpplen....vad gör staden med alla dessa miljoner som vi hojåkare betalar,vad tror ni kära mc-folket?
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Nu ska vi inte klaga mer här,det är faktiskt 87% av svenskarna som ville ha det här Kalle Anka regering!!! Så,nu står vi här o biter den sura äpplen....vad gör staden med alla dessa miljoner som vi hojåkare betalar,vad tror ni kära mc-folket?

Ja var tror du pengarna går, sjukvården Nej, vägarna Nej, skola Nej, pension Nej den har dessutom sossarna redan tagit av därför får man nu extra spara och jävlas med. Man ska ge bort pengarna men inte till oss för vi som har jobbat hela jävla livet och bidragit till att folk kan sko sig på oss, vi böhöver ju ingen pension men alla andra ska ha som inte har bidragit eller gjort rätt för sig :mad:
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
I debattartikeln du länkar till skriver Daniel Helldén:

"Den rödgrönarosa majoriteten ska investera en miljard under mandatperioden i cykling."

Och kring såna här tankar tycker han uppenbarligen om att sitta och drömma sig bort:

"Det finns en potential i exempelvis lastcyklar [...]. Var fjärde Köpenhamnsfamilj med barn har en lastcykel. I det försök där KTH låter tre Stockholmsfamiljer leva utan bil i ett år kompletteras kollektivtrafik och vanliga cyklar med last-, låd- och elcyklar för transport av allt från barn och gods till storhandling och sopsortering."

Vad har vi för chans mot detta?
Det handlar inte om hur mycket eller liten plats vi tar, hur mycket eller lite bensin vi förbrukar, hur mycket eller lite våra däck sliter upp partiklar och sprider i luften. Det handlar om att vi finns i stadsmiljön, och det vill han inte.
Hans vision handlar om cykel, cykel, cykel... till allt. Till och med elcykel. Men absolut inte eu-mopeder eller ens små motorcyklar.
Sålunda, när vi alltså försöker argumentera för hur liten plats vi tar, så talar vi för döva öron. Han och hans politiska majoritet bryr sig inte. Det är inte platsen vi tar.

Nu är cykel-über-alles politiken på väg till en avgörande seger. Med segervittring i näsan kommer de att vara rejält ointresserade av motargument eller lust att backa en millimeter till.
Det är vad vi har att slåss emot. Eller lägga oss ner och punga ut med 10.000kr-20.000kr per år. Eller sälja skiten och köpa...cykel.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja var tror du pengarna går, sjukvården Nej, vägarna Nej, skola Nej, pension Nej den har dessutom sossarna redan tagit av därför får man nu extra spara och jävlas med. Man ska ge bort pengarna men inte till oss för vi som har jobbat hela jävla livet och bidragit till att folk kan sko sig på oss, vi böhöver ju ingen pension men alla andra ska ha som inte har bidragit eller gjort rätt för sig :mad:

Hur länge har du jobbat?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
I debattartikeln du länkar till skriver Daniel Helldén:

"Den rödgrönarosa majoriteten ska investera en miljard under mandatperioden i cykling."

Och kring såna här tankar tycker han uppenbarligen om att sitta och drömma sig bort:

"Det finns en potential i exempelvis lastcyklar [...]. Var fjärde Köpenhamnsfamilj med barn har en lastcykel. I det försök där KTH låter tre Stockholmsfamiljer leva utan bil i ett år kompletteras kollektivtrafik och vanliga cyklar med last-, låd- och elcyklar för transport av allt från barn och gods till storhandling och sopsortering."

Vad har vi för chans mot detta?
Det handlar inte om hur mycket eller liten plats vi tar, hur mycket eller lite bensin vi förbrukar, hur mycket eller lite våra däck sliter upp partiklar och sprider i luften. Det handlar om att vi finns i stadsmiljön, och det vill han inte.
Hans vision handlar om cykel, cykel, cykel... till allt. Till och med elcykel. Men absolut inte eu-mopeder eller ens små motorcyklar.
Sålunda, när vi alltså försöker argumentera för hur liten plats vi tar, så talar vi för döva öron. Han och hans politiska majoritet bryr sig inte. Det är inte platsen vi tar.

Nu är cykel-über-alles politiken på väg till en avgörande seger. Med segervittring i näsan kommer de att vara rejält ointresserade av motargument eller lust att backa en millimeter till.
Det är vad vi har att slåss emot. Eller lägga oss ner och punga ut med 10.000kr-20.000kr per år. Eller sälja skiten och köpa...cykel.

Köpa cykel har jag redan gjort, det är länge sedan. Och dessutom ,liksom motorcyklar, flera stycken så det han, och alla andra Mc-hatare, gör med detta är att se till att en cykelälskande motorcyklist som bryr sig om miljön ALDRIG kommer att rösta på miljöpartiet...
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag har Googlat litet och efter vad jag kan se så tycks en normalstor parkeringsruta vara ca 2.40 gånger 5 meter, dvs 12 kvadratmeter.

En motorcykel klarar sig bra på 2.40 gånger 1 meter, dvs en femtedel.

Eftersom argumentet för att införa avgifter på moped/mc är att vi tar upp plats på gatorna på samma sätt som bilar så är det nog svårt att komma undan att avgifter införs men nog borde det väl gå att föra något slags rättviseargumentation att moped/mc inte ska behöva betala högre markhyra än bilister?

I så fall skulle en femtedel av bilavgiften vara rimlig, inte hälften!

Mvh,
Ingvar
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
"Det finns en potential i exempelvis lastcyklar"
-Daniel Helldén

Idén bakom parkeringsavgifter för mc och moped I är alltså att ersätta dessa fordon med exempelvis lastcyklar. De finns med och utan el-motor. Så här kan de se ut, för att illustrera att det uppenbarligen inte handlar om hur mycket plats en mc eller moped tar upp:
DSF8850.jpgLastcykel_hemsida_bred-1140x423.jpglastcykel-och-slc3a4p-frc3a5n-movebybike.jpgOwen10-LR.jpgUr skur sala Jonas wincent web.jpg
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
"Det finns en potential i exempelvis lastcyklar"
-Daniel Helldén

Idén bakom parkeringsavgifter för mc och moped I är alltså att ersätta dessa fordon med exempelvis lastcyklar. De finns med och utan el-motor. Så här kan de se ut, för att illustrera att det uppenbarligen inte handlar om hur mycket plats en mc eller moped tar upp:
View attachment 429418View attachment 429419View attachment 429420View attachment 429421View attachment 429422

Ser väl vem som helst att det är smidiga och yteffektiva fordon... Tacka fan för att det finns ett utbrett politikerförakt:dummer
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag har Googlat litet och efter vad jag kan se så tycks en normalstor parkeringsruta vara ca 2.40 gånger 5 meter, dvs 12 kvadratmeter.

En motorcykel klarar sig bra på 2.40 gånger 1 meter, dvs en femtedel.

Eftersom argumentet för att införa avgifter på moped/mc är att vi tar upp plats på gatorna på samma sätt som bilar så är det nog svårt att komma undan att avgifter införs men nog borde det väl gå att föra något slags rättviseargumentation att moped/mc inte ska behöva betala högre markhyra än bilister?

I så fall skulle en femtedel av bilavgiften vara rimlig, inte hälften!

Mvh,
Ingvar
Problemet som jag ser med detta är att det inte verkar vara sant. Allt talar snarare för att Daniel Helldén, ordförande för såväl Trafiknämnden i Stockholm som Stockholm Parkering, vill driva igenom ett cykelsamhälle. Han och hans majoritet i Stadshuset planerar att investera en miljard i cykelfrämjande åtgärder fram tills nästa val. Införandet av p-avgift för mc/moppe kan bara ha två syften: göra det oattraktivt dyrt att köra bensinfordon samt få in stålar för att finansiera cykelsatsningen. Några poster tillbaks undrade jag vad det är vi ska betala för. Nu börjar det klarna. Vår parkeringsavgift, mc och moped I, ska gå till tramp- och elcykelsatsningar.
Därför lyssnar de inte på våra miljöargument eller våra trängselargument (tex fem hojar på en bil).

Jag vill inte...:huvet
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nästa steg blir att man i tysthet och med oklar orsak byter namn på trängselskatten, från trängselskatt till miljöavgift eller liknande. Sen inkluderas mc och moped i det också. Pengarna ska in.
 
Last edited:

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Så kan det gå när idioter till Svenskar röstar fram 7-klövern till maktens korridorer........
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Men....
Jag lovade hålla mig borta från denna tråd, men nu kan jag inte hålla mig länge.
Ett par funderingar...
Jag bor både i Malmö och i Stockholm på södermalm. Familjen i Malmö och jobbet i stockholm sen (herregud vad tiden går) 12 år.
Jag kör inte längre hoj på vägarna, blir bana för hela slanten. Det var lite bakgrund.
1/ Varför parkeringsavgift. Min tolkning är att politiker ser detta som en potential inkomst. Inte bara rena avgifter utan även parkerings böter. Det blir en hel del pengar per år om dom kan integrera samma betalnings sätt som för bilarna. En ny liten guldgruva!
2/ Glöm alla argument om miljön! Dom håller inte! Vi har tuuungga lastbilar som rulla genom city varje dag. Vi har flyg som passerar över stockholm varje dag. Vi har stora färjor som lägger lastar och lossar mitt inne i Stockholm varje dag. Så att en lite skrämd moped eller motorcykel skulle vara en miljöbov i sammanhanget känns bara trångsynt. Än en gång, det handlar om ekonomi! Avgifter - inkomster!
3/ Att jämföra Stockholm med Köpenhamn är bara dumt! Argumenten, 1 Stockholm består av öar. För att ta oss från punkt A till B måste vi passera broar, se omvägar. Det blir långa extra kilometer på en cykel. Köpenhamn är är i princip sammanhängande. Att cykla från Rödövre till Kristiania tar 7 minuter. Det är som att cykla från Skannstull till gamla stan. Samma tid men 1/3 av sträckan (dåligt formulerat men ni fattar galoppen!).
I Danmark är det supersnor dyrt med bil! Du har helt enkelt inte råd att köpa en bil. Punkt! Därför tar du cykeln. Se på Danskarna som flyttar till Sverige, det första dom gör är att köpa en sprillans Merca eller BMW, kostar ju baaarra 500.000 ca. I Danmark kostar den 1 mille, Danska pengar!

Jag tycker personligen att det är idiotiskt att vi inte tar efter Storbritannien! MC/Moped premieras! Dom får köra i bussfiler, och parkera lite hur som helst (nästan...). Försäkringspremierna är lägre. Skyddsutrustning är momsfritt (fortfarande?) eller väldigt låg i alla fall.

Slutsats. Oavsett politisk agenda, så behöver staden/staten inkomster! Det finns större pengar att jaga eko brottslighet! Ska dom skylla på miljön tycker jag man borde fokusera på bygga ut vårt tågnätverk till att börja med för att få bort tungtrafik från motorvägarna. Frakta med tåg istället för lastbil skulle vi vårda miljön galet mycket bättre!

Långt och osammanhängande..... ni ska jag ta en kopp kapselkaffe!
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
3/ Att jämföra Stockholm med Köpenhamn är bara dumt! Argumenten, 1 Stockholm består av öar. För att ta oss från punkt A till B måste vi passera broar, se omvägar. Det blir långa extra kilometer på en cykel. Köpenhamn är är i princip sammanhängande. Att cykla från Rödövre till Kristiania tar 7 minuter. Det är som att cykla från Skannstull till gamla stan. Samma tid men 1/3 av sträckan (dåligt formulerat men ni fattar galoppen!).
I Danmark är det supersnor dyrt med bil! Du har helt enkelt inte råd att köpa en bil. Punkt! Därför tar du cykeln. Se på Danskarna som flyttar till Sverige, det första dom gör är att köpa en sprillans Merca eller BMW, kostar ju baaarra 500.000 ca. I Danmark kostar den 1 mille, Danska pengar!
Daniel Helldén (tjatigt det börjar bli med hans namn...):
"Var fjärde Köpenhamnsfamilj med barn har en lastcykel."
Underförstått: så varför kan vi inte ha det så i Stockholm?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag tror har funderat litet mer och jag tror att jag behöver vara litet tydligare med vad jag var inne på tidigare (i alla fall försökte).

Jag tror att man har bestämt att det ska bli avgifter för moped/mc och vad vi säger struntar man i. Att de inte ens avvaktade remisstidens utgång tycker jag visar att det är så.

Däremot så tror jag att det kan finnas möjlighet att föra ett juridiskt resonemang där moped/mc-förare har rätt att kräva samma markhyra som bilister.

Är det någon som har någon ide om vilken juridik man skulle kunna stödja sig på?

Hade kommunen varit en ekonomisk förening så tror jag att man kunnat hävda att alla föreningens medlemmar har rätt till samma markhyra med hänvisning till lagen om ekonomiska föreningar.

Finns det någon liknande lagtext för kommuner som kräver att de behandlar kommunens "medlemmar" lika?

Har vi några jurister i gruppen?

Mvh,
Ingvar
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag har rotat vidare och hittat detta:

I kommunallagen finns de grundläggande principer som gäller för all kommunal verksamhet. I den mån frågor uppstår om hur principerna ska
tolkas avgörs detta i domstol.

Likställighetsprincipen

Kommunen ska behandla alla invånare lika.

Lokaliseringsprincipen

Kommunen får bara bedriva verksamhet inom det egna geografiska området.

Självkostnadsprincipen

Kommunen är i princip förbjuden att bedriva verksamhet som genererar vinst. En orsak till detta är att kommunen har monopol på flera områden.

Förbud mot stöd till enskilda

Kommunen får inte ekonomiskt hjälpa enskilda personer eller företag om inte denna rätt ges i en särskild lag. Ett exempel är socialtjänstlagen, som innebär att kommunen ska lämna bidrag och stöd till individer och familjer med särskilda behov.

Förbud mot retroaktiva beslut

När kommunen fattar beslut om exempelvis nya taxor får de inte gälla bakåt i tiden. Invånarna ska kunna lita på vilka taxor och avgifter
som gäller vid varje tillfälle.



Den princip som jag tycker att Stockholms parkeringsförslag bryter mot är likställighetsprincipen eftersom förslaget tar ut helt olika priser i markhyra för bilister och motorcyklister.

Lagtexten för likställighetsprincipen medger dock att att medlemmarna i en kommun behandlas olika om det finns sakliga skäl till det.

Lagtexten för likställighetsprincipen:
2 § Kommuner och landsting skall behandla sina medlemmar lika, om det inte finns sakliga skäl för något annat.

Om det finns sakliga skäl så får man alltså ta ut olika avgifter för olika medborgare men i fallet markhyra för parkering för motorcyklister och bilister så kan jag inte komma på vad de skälen ska vara.

Sammanfattning:

Enligt lag 1957:259 får kommuner ta ut avgift för parkering men enligt likställighetsprincipen så borde den avgiften vara samma per ytenhet för motorcyklister och bilister. Det skulle i så fall betyda att avgiften per timme för motorcyklister måste sänkas avsevärt.

Om kommunen inte gör det så tycker jag att det finns anledning att låta JO titta på saken.
 

api

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Ort
älvsjö
Hoj
zzr 1100,scooter 125cc(jätesnabb!!)
Ja var tror du pengarna går, sjukvården Nej, vägarna Nej, skola Nej, pension Nej den har dessutom sossarna redan tagit av därför får man nu extra spara och jävlas med. Man ska ge bort pengarna men inte till oss för vi som har jobbat hela jävla livet och bidragit till att folk kan sko sig på oss, vi böhöver ju ingen pension men alla andra ska ha som inte har bidragit eller gjort rätt för sig :mad:
:Bugar
 
Last edited:
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top