Påverka Bredbandsbolaget att inte spara uppgifter!

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Jag ringde min ISP Bredbandsbolaget idag och frågade om de sparar uppgifter om sina användare och deras IP-nummer. Efter mycket krånglande kom det fram att de sparar IP-nummerloggar i 1 år!.

Jag frågade också om de är på väg att ändra tiden det sparas i enlighet med Bahnhof och andra ISP:er, men de hade det inte planerat.

Jag tycker det är skit att BBB ska spara mina uppgifter i ett år när det inte finns några lagkrav på att de ska göra det. Dessutom finns det nu andra alternativ med bättre villkor.

Jag bad dem avsluta mitt abonnemang bums.

Utöva gärna påtryckningar på BBB om ni har samma åsikt som mig! :tummenupp

Sorry Markus för oss är internet en rättighet o vi äger allt som finns på det. Oavsett vad bolag o andra tycker o säger.

är väll mer du som är den bakåtsträvande ifall du tycker det är ok med att bli övervakad vad du än gör

"Bakåtsträvande" :va
Att bli övervakad är ju inne nu och på stark frammarsch. Vägtullar, fartkameror, kameror i kollektivtrafiken, FRA, IPRED, big brother... Inte lätt att vara ljusskygg nu för tiden :(

Tror inte de stora leverantörerna rör sig i ryggen om man försöker pressa dem. Så liten del av kunderna som bryr sig. Bara byta till Bahnhof :tummenupp

Lustigt, jag mailade Bredbandsbolaget samma fråga, jag har inte fått svar än.

Bredband 2 skrev följande på sin sida.

"Bredband2 sparar bara de uppgifter som behövs för att kunna leverera tjänst och support. All data behandlas i enighet med Personuppgiftslagen (SFS 1998:204).

Vi garanterar att vi kommer göra allt i vår makt för att skydda våra kunders personuppgifter. Enda undantaget är våra partners för logistik som behöver uppgifter för att leverera hårdvara och skicka faktura.

Det har alltid varit självklart för oss att inte censurera Internet för våra kunder genom att t.ex. blockera enskilda sajter. Vi tror på ett fritt nät och låter oss inte påverkas av lobbygrupper från mediaindustrin.

Det här inlägget uppdaterades 2009-04-16 07:01"

Kan man ju tolka som att dom inte sparar några uppgifter om ip nummer. Ska maila och fråga.

"Bredband2 sparar bara de uppgifter som behövs för att kunna leverera tjänst och support. All data behandlas i enighet med Personuppgiftslagen (SFS 1998:204).

Vi garanterar att vi kommer göra allt i vår makt för att skydda våra kunders personuppgifter. Enda undantaget är våra partners för logistik som behöver uppgifter för att leverera hårdvara och skicka faktura.

Det har alltid varit självklart för oss att inte censurera Internet för våra kunder genom att t.ex. blockera enskilda sajter. Vi tror på ett fritt nät och låter oss inte påverkas av lobbygrupper från mediaindustrin.

Kan man ju tolka som att dom inte sparar några uppgifter om ip nummer. Ska maila och fråga.

Nja, du ska nog tolka det som att dom sparar data.
Om Ipred skojjarna kommer dit och kräver att få ut det så lämmnar dom ut det, det är dom skyldig enligt lag.

Sen vill dom verka lite tuffa utåt.

Jag fick pressa dem på teknik över telefon tills de kollade upp. IP-loggarna sparas i ett år.

Först sa dem också att det bara sparades för vad det behövdes för att driva tjänsten, och att det låg kvar en kort stund i loggarna, men när de kollade upp fakta kom det fram att det var ett år det gällde.

är väll mer du som är den bakåtsträvande ifall du tycker det är ok med att bli övervakad vad du än gör

Det är tråkigt att de kriminella gjort så att vi övervakas, ja.

Intressant är att alla kriminella försöker hitta ett rättfärdigande istället för att erkänna att de gör fel men de gör det ändå, som jag t.ex. Det är fel att köra alldeles för fort med MC men jag gör det ändå. Det är fel att ladda ner upphovsskyddat materiel men jag gör det ändå. Att de som drabbas försöker hindra mig från mitt kriminella beteende är inget jag tänker beklaga mig över och sitta och gnälla om, det är kul så länge det varar och vi får se om nedladdningen på sikt är värd att hålla på med.

Alla brottslingar ska ha en så jävla bra förklaring till varför just de ska få hålla på med sina brott, det tycker jag är knasigt.

Det är tråkigt att de kriminella gjort så att vi övervakas, ja.

Intressant är att alla kriminella försöker hitta ett rättfärdigande istället för att erkänna att de gör fel men de gör det ändå, som jag t.ex. Det är fel att köra alldeles för fort med MC men jag gör det ändå. Det är fel att ladda ner upphovsskyddat materiel men jag gör det ändå. Att de som drabbas försöker hindra mig från mitt kriminella beteende är inget jag tänker beklaga mig över och sitta och gnälla om, det är kul så länge det varar och vi får se om nedladdningen på sikt är värd att hålla på med.

Alla brottslingar ska ha en så jävla bra förklaring till varför just de ska få hålla på med sina brott, det tycker jag är knasigt.

Bara för att något är olagligt behöver inte per definition betyda att det är fel :)

Att acceptera att något är olagligt kan däremot vara fel.

Att frivilligt gå med på att sin motståndare gratis får bevisning mot sig på ett år kan verka dumt?

Bara för att något är olagligt behöver inte per definition betyda att det är fel :)

Att acceptera att något är olagligt kan däremot vara fel.

Att frivilligt gå med på att sin motståndare gratis får bevisning mot sig på ett år kan verka dumt?

Ja tror alla förstår innerst inne att det är väldigt fel att ta någon annans uppfinning bara för att det går, man får inte ta folks idéer eller innovationer och sprida vind för våg. Man kan tycka att man borde få all världens filmskapare att göra än det ena och än det andra men i ett demokratiskt samhälle så äger man faktiskt rätten till sin egendom och det behöver inte vara fast eller lös egendom utan s.k. intellectual property.

Vad man än tycker att man borde få göra så ger det en inte rätten att göra det. Jag tycker inte jag borde behöva betala skatt, det ger mig inte rätt att slippa.

Självklart skall man försöka använda de kryphål som finns i lagstiftningen om de finns för att gynna sig själv, men man behöver inte leka idealist samtidigt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg