Påven är död

bissmark skrev:
Utveckla och förklara detta påstående är du snäll!
Förklara detta för mig som om jag vore en 3-åring för jag har aldrig förstått mig på hans syfte (läs titel).
Vad gör han som är så bra??

Det finns ingen påve som har engagerat sig så mycket åt världsfreden som John Paul II. Han såg kommunismen som en fiende till kyrkan, och han har även tagit del av att t.ex Berlinmuren föll.
Med tanke på att påven representerar den katolska kyrkan med sina 1.1 miljader anhängare (döpta av katolska kyrkan) så har han lite att säga till om.

Last edited:
var väl kanske på tiden att han gick bort, så katolska kyrkan får in nån ny pigg människa, viserliglen var det starkt av honom att sitta kvar så hära länge..
Här är ju bilden när han blir skjuten av Mehmet Ali Acgas 1981 i Rom
frame_bigimage.jsp

Dweezil skrev:
Jo, det stämmer. "John Paul I" dog av en "hjärtattack" (misstankar finns ännu om att han blev mördad), medans morlock nämde att personen eventuellt sköts. :tummenupp

Men i övrigt så stämmer det bra överens med vad morlock sa

Right!

Ikväll har iaf jag lärt mej lite påvekunskap :)

Dweezil skrev:
Det finns ingen påve som har engagerat sig så mycket åt världsfreden som John Paul II. Han såg kommunismen som en fiende till kyrkan, och han har även tagit del av att t.ex Berlinmuren föll.
Med tanke på att påven representerar den katolska kyrkan med sina 1.1 miljader anhängare (döpta av katolska kyrkan) så har han lite att säga till om.

Nästa påve ska heta John Paul Ringo I.

Dweezil skrev:

Visst men att kalla honom "en av 1900-talets mest betydelsefulla människor" är enligt mig att ta i rätt kraftigt...... :rolleyes:

MadManAxel skrev:
Han bestämde väl själv att inte abdikera pga. hälsoskäl :va Tycker det var starkt av honom, en av 1900-talets mest betydelsefulla människor, utan tvekan!

Jo, helt klart. Att sprida härliga budskap som att kondomer ger folk HIV och sånt är härliga prestationer. :va

En gubbe betyder sällan så mycket för annat än osäkra människor...

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Jo, helt klart. Att sprida härliga budskap som att kondomer ger folk HIV och sånt är härliga prestationer. :va

En gubbe betyder sällan så mycket för annat än osäkra människor...

//jaG

Fast betydelsefulla personer måste iofs inte vara härliga. Adolf Hitler till exempel......

Ganska uppenbart att påven var en av vår tids mest betydelsefulla människor... -kan ni nämna någon människas bortgång ni tror det kommer vallfärdas fler människor till vakan över, än påvens? Antagligen inte, alltså betydelsefull för fruktansvärt många människor.

Kay skrev:
Ganska uppenbart att påven var en av vår tids mest betydelsefulla människor... -kan ni nämna någon människas bortgång ni tror det kommer vallfärdas fler människor till vakan över, än påvens? Antagligen inte, alltså betydelsefull för fruktansvärt många människor.
Betydelsefull för att unga katoliker fått det stämplade i sina hjärnor eller betydelsefull på riktigt?

HanneZ skrev:
Betydelsefull för att unga katoliker fått det stämplade i sina hjärnor eller betydelsefull på riktigt?

Katoliker i alla åldrar tydligen... -och en människa som i denna tid skänker så mkt kärlek och goda budskap, och får hjälp av världens massmedia att nå ut med budskapet, skulle inte vara betydelsefull?

Kay skrev:
Katoliker i alla åldrar tydligen... -och en människa som i denna tid skänker så mkt kärlek och goda budskap, och får hjälp av världens massmedia skulle inte vara betydelsefull?
Alla har ju varit unga :)

Kay skrev:
Katoliker i alla åldrar tydligen... -och en människa som i denna tid skänker så mkt kärlek och goda budskap, och får hjälp av världens massmedia att nå ut med budskapet, skulle inte vara betydelsefull?

Ja han hade många goda budskap, som att aids sprids av kondomer.

Kay skrev:

Tja, han gjorde väl inget jätteomvälvande, han satt och gjorde påveaktiga saker som påvar gjort genom historien.

Chris Ash skrev:
Tja, han gjorde väl inget jätteomvälvande, han satt och gjorde påveaktiga saker som påvar gjort genom historien.

Ursäkta?! Han var nog en av de mest engagerade människan när det gällde solidaritet och kommunismens fall i öst-europa. Ingen påve har tidigare gjort lika mycket för folk oavsett kontinent, tro eller politisk åsikt. Hela Polen har sörjt en stor människas bortgång oavsett om de är katoliker eller inte, oavsett om de har haft sex innan äktenskapet eller inte etc. Miljoner fler tycker likadant. Gandhi försvarade kastsystemet i Indien, ändå anses han som en betydelsefull människa.

Som sagt.

skoteridioten skrev:
Det var fan på tiden..
:rolleyes: :(

Chris Ash skrev:
:3freak Ja det låter som du är insatt i frågan....

Chris Ash skrev:

Ännu en typisk kommentar av ännu en person som inte vet ett smack om vad Påven åstadkommit under sin tid... det jag inte förstår är varför man yttrar sig när man har noll koll, när man egentligen inte vet. Ska man skratta eller gråta?

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt