Påstående om värmepumpar

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Eftersom det finns kompetens om det mesta här så har jag ett påstående som jag vill få styrkt eller förkastat.

Jag ska installera ny värme i kåken och personligen vill jag ha jordvärme. Då kommer tusen experter och berättar hur det är.

Jag påstår : När min anläggning är installerad så kostar värmen lika mycket oavsett om jag har jordvärme eller bergvärme. Fördelen med att ha jordvärme är installationskostnaden då jag gräver ner en slang för 15-20 tusen istället för borrar ettt hål för 50 till 100 lakan.

Rätt eller fel??

Ger bergvärme billigare värme än jordvärme eller är det som jag tror - samma kostnad??

Eftersom det finns kompetens om det mesta här så har jag ett påstående som jag vill få styrkt eller förkastat.

Jag ska installera ny värme i kåken och personligen vill jag ha jordvärme. Då kommer tusen experter och berättar hur det är.

Jag påstår : När min anläggning är installerad så kostar värmen lika mycket oavsett om jag har jordvärme eller bergvärme. Fördelen med att ha jordvärme är installationskostnaden då jag gräver ner en slang för 15-20 tusen istället för borrar ettt hål för 50 till 100 lakan.

Rätt eller fel??

Ger bergvärme billigare värme än jordvärme eller är det som jag tror - samma kostnad??

Hej på dej .

Enligt mitt kalkyl program så ligger besparingarna lika på jordvärme och bergvärme.
Obs se till så du får i tillräckligt med slang i backen.

Detta gäller iaf för 2 av Sveriges största tillverkare.

Hör av dig om du undrar över något.

Hej på dej .

Enligt mitt kalkyl program så ligger besparingarna lika på jordvärme och bergvärme.
Obs se till så du får i tillräckligt med slang i backen.

Detta gäller iaf för 2 av Sveriges största tillverkare.

Hör av dig om du undrar över något.

Är det en kalkyl med en massa tjafs om lån och sånt eller är det bara fråga om värmekostnad.

Kan man gräva ner för mycket slang? Alla säger 400 meter för det har dom hört någonstans. Jag blir väldigt frestad att lägga ner 600 som lite gardering?

Kan man gräva ner en jordvärmelang för djupt??

Är det en kalkyl med en massa tjafs om lån och sånt eller är det bara fråga om värmekostnad.

Kan man gräva ner för mycket slang? Alla säger 400 meter för det har dom hört någonstans. Jag blir väldigt frestad att lägga ner 600 som lite gardering?

Kan man gräva ner en jordvärmelang för djupt??
Pm uppgifterna på ditt hus så kan jag göra en kalkyl där får du reda på hur mycket slang som behövs.
Behöver veta kvm samt energiförbrukning för uppvärmning.

Jag har alltid fattat det som att jordvärme är opålitligt, det kanske bara var min gamla klasskompis som lyckades få nån form av måndagsex då. :va

Jag har alltid fattat det som att jordvärme är opålitligt, det kanske bara var min gamla klasskompis som lyckades få nån form av måndagsex då. :va
Vad är det som var opålitligt för honom?

Som sagt var det är viktigt med rätt längd på slangen samt att den ej ligger för tätt skall vara minst 1 meter mellan slangarna.
För enkel uträkning så kan man säga att till 400 meter slang krävs det 600 kvm.
Men det finns ju företag som inte gör annat änn räknar ut det.:D

Imaster hur länge har din polares maskin varit i drift?

Last edited:
...
Imaster hur länge har din polares maskin varit i drift?

Det där är ju inte oviktigt. Har en kompis som har upptäckt att hans verkningsgrad på bergvärmen är ungefär 1 till 1.... och det är ju inte riktigt meningen. De däringa pumparna blir ju för gamla...

Luft/vatten värmepump då?
Satte in det för 2 år sedan och det blev en halvering av uppvärmningskostnaden jämfört med oljepannan från -68.

Fördelen med att borra djupt är att sannolikheten för att få bra verkningsgrad och jämn leverans är större men kostanden är avskräckande om man har möjlighet att lägga ner mycket slang och gräver själv.

Fördelen med att ha jordvärme är installationskostnaden då jag gräver ner en slang för 15-20 tusen istället för borrar ettt hål för 50 till 100 lakan.

Rätt eller fel??
Det var några år sen jag drog in jordvärme men om jag inte minns det helt fel så är det är inte alls säkert att det är billigare att gräva än att borra. Det beror helt på vad som finns under ytan på tomten. Hos mig blev det billigare att gräva än att borra, men om jag minns diskussionerna rätt så hade det blivit billigare att borra om berget hade gått upp till ytan på tomten.

Det var några år sen jag drog in jordvärme men om jag inte minns det helt fel så är det är inte alls säkert att det är billigare att gräva än att borra. Det beror helt på vad som finns under ytan på tomten. Hos mig blev det billigare att gräva än att borra, men om jag minns diskussionerna rätt så hade det blivit billigare att borra om berget hade gått upp till ytan på tomten.

Finns det verkligen bergrund i skåne?:rolleyes:

Själv bor jag på fd havsbotten så här finns inget annat än sand och möränlera....

Jag tror det är bättre och borra, gjorde detta förra året.
Borrade 124m, kostade 32k klart att ansluta till hus...
Gräver du ner slangen på tomten så kostar det jobb och pengar att återställa tomten igen..

Finns det verkligen bergrund i skåne?:rolleyes:

Själv bor jag på fd havsbotten så här finns inget annat än sand och möränlera....
Du får väl städa garaget då och då. Så kan du ju inte ha det :D

Hej! Tänk på att det är det "aktiva" djupet som räknas vid ett borr hål..
Sätter själv IVT:s värmepumpar och de ytjord som vi satt in har haft samma verkningsgrad/beparing som ett "normal" djupt borr håll till storlek på hus..

Här finns en rapport från Statens geotekniska institut som behandlar n¨gra alternativa metoder att lägga kollektorslang för jordvärme. Med enkel kollektorslang, som det traditionellt används, går det åt stor area för att kunna få ut tillräckligt med värme, men här utvärderas möjligheten till större värmeuttag per kvm och med en bedömning av risken för premafrost utifrån förutsättningar på olika platser i Sverige.

Kanske något att titta på?

http://www.swedgeo.se/publikationer/Varia/pdf/SGI-V556.pdf

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey