Påsprungen av rådjur

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Jag åkte i Gävle idag och passerade Sörby urfjäll då ett rådjur spang rakt in i hojen, slog nosen i sidan på mig och gjorde en volt precis bakom mitt huvud. :gnissla

Tur att jag höll mig på hjulen i alla fall. De enda skadorna på hojen blev en böjd blinkers.

Hur gick det för rådjuret :confused:

Slog det en volt, landade på tassarna o lubbade iväg?

Ärligt talat, tur du hade.

Ta´t lungt även vid östra infarten till Sandviken när du är på väg hem mot Åshammar, dom går ut ifrån Östanå och Sandvik.

Mvh Lasse

Ja, enligt min sambo som körde bakom mig slog det en volt, landade på "knäna", kravlade sig upp och lubbade iväg.

Fan att man inte ens slipper (o)djuren i tätbebyggt område. :huvet

En älg sprang in i bakre sidorutan på min bil när jag kom och åkte i 100 blås för 2 månader sen. Tror han fick rätt ont i mulen det låg en massa älg hår vid bak delen av fönster listen, hoppas han har lärt sig att man ska titta åt båda hållen innan man passerar över en 90 väg. :tungan

Last edited:
Om du inte meddelade polisen om det där så är det smitning. :7peta
(Man får inte lämna platsen, räcker med att man åker hem för att ringa så är det smitning).
En kompis höll på att torska rejält på en liknande historia.
Så akta lite vem/vilka du berättar för.
Tur att du höll dig på hjulen iaf. :tummenupp

Jo det var så sant... Ring för guds skull inte nu i efterhand, det var det polaren gjorde. Och som tack för hjälpen blev han åtalad. :kocko

Kyckling skrev:
Om du inte meddelade polisen om det där så är det smitning......

Jag vet att man måste meddela polisen, därför stannade jag på första bästa lämpliga ställe och ringde.

Nicke_K skrev:
En älg sprang in i bakrutan på min bil när jag kom och åkte i 100 blås för 2 månader sen. Tror han fick rätt ont i mulen det låg en massa älg hår vid bak delen av fönster listen, hoppas han har lärt sig att man ska titta åt båda hållen innan man passerar över en 90 väg. :tungan

fyfaan. är dom så jävla snabba??? :rofl :rofl

Jag klippte ett rådjur förra sommaren. En kåpa och ena blinkersen var allt som pajade. Djuret låg kvar levande tills kompisen kom med geväret och satte en kula i honom (det var hans jaktmarker). Han serverades i en gryta med potatis till :tummenupp

Nicke_K skrev:
En älg sprang in i bakrutan på min bil när jag kom och åkte i 100 blås för 2 månader sen. Tror han fick rätt ont i mulen det låg en massa älg hår vid bak delen av fönster listen, hoppas han har lärt sig att man ska titta åt båda hållen innan man passerar över en 90 väg. :tungan

Hehe hur fan gick det till??? I bakrutan? Låt riktigt kul, maste vart en snabb älg :yoparty

Nicke_K skrev:
Har du en såndär 3 växlad back eller? :bow

Bobby skrev:
Fan vad coola ni är då :finger

Varför :finger där?? Det är väl inte så konstigt. Bättre att göra slut på lidandet än att det ska ligga och lida väl? :va
Tycker det är rätt gjort. Att man sen även kan ta hand om djuret så går det ju inte till spillo så :tummenupp

IRON MAN skrev:
Jag klippte ett rådjur förra sommaren. En kåpa och ena blinkersen var allt som pajade. Djuret låg kvar levande tills kompisen kom med geväret och satte en kula i honom (det var hans jaktmarker). Han serverades i en gryta med potatis till :tummenupp

hahaha, iskallt!!!

IRON MAN skrev:
Hoppla! Som pricken över i!
Att både snabbt få slut på lidandet och få magen mättad :)
Usch, de e ju hemskt att köra på djur, framförallt när de inte dör. Tog en hare förut och fy vad den skrek! :gnissla Visste att jag hade kniv i bagageutrymmet i bak och gick å rota efter den, men innan jag hitta den vart haren tyst :död huva...

Var nära på att klippa ett rådjur förra veckan. Jag kände på mig nått, saktade in tidigare så jag höll inte så hög hastighet. Hade dock visiret nere (svart) vid skymning. Såg det och han bromsa. Kompisen sattbakpå sa att alla hans polare stod några meter ifrån honom...tur att dom inte fick för sig att springa över dom med.

Rådjur i 90km/h

Tänkte just skapa en ny rubrik då jag såg denna, Krockade nämligen med ett rådjur idag för 3 timmar sedan. Körde med min nya Thundercat 600r. Kom kördandes i runt 80km/h, hade precis börjat köra (kört ca 600m) så jag var inte riktigt på helspänd på att spana efter rådjur. I alla fall han jag inte ens bromsa då det hoppade fram. Det som chockade mig mest var att jag inte välte, utan det bara small till och sedan köra jag vidare, det känndes nästan ingenting i styret utan jag bromsade ner ca 30m efter smällen, under inbromsningen märkte jag att det flög lite plast delar. Min första tanke var, nej hojen är nog ganska skrot nu, och jag som bara har Trafik försäkring. Det visade sig att det bara var framskärmen och en blinkers som gick sönder, en liten spricka i sido kåpan också, men inte så farlig.

Ringde polisen och gick och tittade på platsen där jag kört på. Där såg jag först magsäcken och lite tarmar. Efter en stund såg jag även rådjuret det hade inte sprungit någonting utan låg bara 2m från platsen i diket sten dött.

Sista gången jag väljer bort motorvägen då det är mörkt säger jag bara. =)
Nu skall jag leta ny framskärm under säljes. :rolleyes:

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...