Påminnelse: Skär inte i kurvor

Zeb_Macahan skrev:
Både min trafiklärare bil i kungsbacka och min trafiklärare MC jkpg lärde mig att om det är fri sikt så är det absolut inget fel att skära kurvor. Dom vägarna vi åkte på var mittmålade.

//jaG

Läroböckerna förutsätter att man åker i laglig hastighet. Tänk dig att två fordon kommer i samma kurva i säg 150, då blir det blir en sammanlagt hastighet på 300 km/h och då räcker det inte med 'fri sikt'. Tycker att man ska hålla sig på sin egen vägbana...

ducc skrev:
Efter man har fått kortet och man börjar lära sig konsten att behärska MC'n i lite olagliga farter då blir marginalerna i regel mycket mindre då börjar den ovane att använda sig av den förbjudna vägbanan, om man nu har detta som en heders kod att bara hålla sig på sin egen sida då lär man sig den enda rätta vägen att detta är min väg bana och den andra är den mötandes!

//ducc

Vad är det för snack om det här med "hederskod"? Vad är det för fel på ordet "trafikregel"? :va :lol
D.v.s att man ska hålla sig på sin egen sida av vägbanan.

Jag ligger nog mer på "fel" sida än min egen, där är det ju fullt av långsamtgående fordon man måste ligga på omkörning förbi hela tiden!! :hihi :hihi

Ska det gå fort så är det klart att man måste använda hela vägen. Jag har inget problem med er som trivs bäst när ni jämt är på "er egen sida" bara ni håller tillräckligt långt till höger så vi andra kommer om lätt och fint! :7peta

Nåt som är otrevligt däremot är när det kommer en biljävul och genar så mycket så den drar in grus från min vägren på vägbanan. då skulle man ha kulspruta på hojen :fatta!

K-Micke skrev:
Vad är det för snack om det här med "hederskod"? Vad är det för fel på ordet "trafikregel"? :va :lol
D.v.s att man ska hålla sig på sin egen sida av vägbanan.

Ser att du letar "gubbhoj". Kommer nog att passa dig :hihi :rofl :yoparty

Nära krocken upplevelse!

Själv varit med på körningar där folk skär kurvor hejvilt trots skymd sikt,helt vansinigt.
Själv varit nära en upplevelse som kunde slutat illa.Körde med ett gäng på slingriga skogsvägar o farten var inte hög i den kurvan,kanske 50-60 km/h o jag höll mej mer i väg kanten av kurvan,bra mycket mer än vad man annars måste för att ändå hålla sej på sin sida vägen.Så kom ett gäng idioter på sporthoj på motgående sida,ja trots att jag höll mej i vägkanten så var han så långt inne på min sida i denna skymda kurva så att det var ca 40 cm mellan oss när han körde förbi.Svor lite mumlandes i hjälmen o även om man inte ska önska andra mc bröder olycka så önskade jag att jag var en fet Van eller traktor eller att killen ligger i diket nästa gång så jäkla omdömeslöst han körde.Ja just då önskade man livet av honom o hoppades på att han förolyckas som riskerar andras liv på detta viss.
Man har varit med fall oxå där folk kör om i eller strax innan skymda bak krön o sedan det dykt upp bilar eller ett gäng lika glada hoj förare på motsatt håll.
Visst jag snedar oxå kurvor men då är det kurvor med fri sikt o utan trafik,där tycker jag det är ganska okej.
Livet är väl mer kärt än o behöva utsätta sig o andra för såna situationer.

Last edited:
Kreuger skrev:
Nåt som är otrevligt däremot är när det kommer en biljävul och genar så mycket så den drar in grus från min vägren på vägbanan. då skulle man ha kulspruta på hojen :fatta!

Hade en sådan bilist framför mig för nån dag sen. Inte kul när vägen (som var ganska kurvig) täcktes av ett rökmoln bara för idioten inte kunde hålla sig på asfalten i svängarna... :fatta!

Zeb_Macahan skrev:
skära en kurva utan 100% sikt är ju inte bara dumdristigt, det är att tigga om en kista!

Inte bara en kista till sig själv, det innebär också att man lägger bud på en kista åt *någon annan* som man kanske möter i den skymda kurvan. Ungefär lika respektfullt som att pissa nån i ansiktet IMHO. :kocko

Freppa, har aldeles rätt - på Bågesundsvägen är totalt livsfarligt med alla fucko som kör som dårer på Bågesundet..

Man kör och gener som galne i alla kurvor - ofta är hastigheten inte så där himla hög i dom roliga kurvor - men, när det är mera rakt då jävler får den järnet... Och sen är enda chancen att klara kurven att gena helt vasinningt..(ofta med tokiga bromsinger för att få farten nerr så man kommer igennom kurvan)

I ärlighetens namn är jag jättetrött på detta - det känns om att man inte vill fatta vilka risk detta körsätt ger :kocko

Bågesundsvägen är kul och rolig att åka - men, med ta utmaningen och stanna på ägen sida av vägen..
Bilar är ett annat problem - flera så säkert Poschen i diket här i helgen - han hade slagit ihjel mig om jag hade kommit just där..

Och hej Bågesundet är inga bana - men, det körs friskt därute..
Till dom 2 killer som trodde att det var en bana lördagen;

- Du på en Suzuki sporthoj - hur kommer det sig att du inte tittar i dina bakspegler - men du gener helt vilt når det är en som vil köra om.. Jag hoppas inrte du blev aldeles förskräckt när jag gick om dig!

- Du som har carbon på hela ryggen, Du bör ändra din hållning om din ägen prestige.. Tror du ska acceptera att du inte kör så snabbt i kurvorna - så ka du ta lite lugnera än dom +160 som du drar utt fram för flera kritiska uttfarten på Bågesundet.. Ta istället och ta dine adrenelin kicks med att köra Bågesundet med t. ex. 85 Km/t utan att slå av i några böjer!

Och ja - även SMC rekommenderar att man nyttjar hela vägbanan - om det är FRI sikt. Kom ihåg att det verkligen ska väre fri sikt LÅÅÅNGT - specielt når du kör vart du själv och mötet kör snabbare an dom XX som står på skylten!

Ta det lungt därute...

Kreuger skrev:
Ska det gå fort så är det klart att man måste använda hela vägen. Jag har inget problem med er som trivs bäst när ni jämt är på "er egen sida" bara ni håller tillräckligt långt till höger så vi andra kommer om lätt och fint! :7peta

Problemet var ju att vissa genar i skymda kurvor. Är det fri sikt så är det givetvis OK att gena. Bara ifall du inte fattade det.

Jag fick också lära mig att gena så mycket som möjligt (alltså hålla en rak linje) och sikten var fri, men jag dubbelkollade med boken nu och där stod det klart och tydligt att man vid sväng i kurva ska "hålla en så rak linje som möjligt, utan att korsa mittlinjen".
Kanske är någon ny regel en del lärare inte har snappat upp?

DOM som kör som om dom var helt ensamma på vägen borde tänka på att det kan ju faktiskt komma en som kör minst lika fort fort från andra hållet och därför undvika omkörning/snedda ÄVEN om sikten är ganska bra!
Om en förare håller 120 (tex) och den mötande oxå håller 120 (som exempel) på tungelstavägen, så inser man ju ganska snabbt att en fri sikt på 100m inte egentligen är fri sikt iomed att båda avverkar sträckan på 3 sekunder och efter 1.5 sekund så möts de halvvägs... sen sägs det ju att det tar 1sek innan signalen från hjärnan (som endel uppenbarligen saknar) blir verkställd av armar och ben...

Med andra ord håll er på er väghalva ÄVEN om det ser fritt ut...

Det är en påminnelse som alla behöver, även vi på hoj, men kanske först och främst bilister och lastbilsschaffisar på kurviga småvägar i landsbygden.

Fattar inte ens hur man kan göra något sådant.. följer inte många trafikregler, åker snarare efter eget huve och då behöver man bara tänka på hur jävla ont det skulle göra om det kommer en bil alldeles för fort i körfältet man genar in i i en skymd kurva eller före nåt krön eller liknande. När man kör bil fort ligger man inte precis o slickar kanten många gånger, då ligger man närmare mittlinjen förutom mitt i kurvan där man skär in. Man kan ju knappast klaga på en bil eller vad som hellst så länge den ligger på sin sida linjen.. oavsett hur fort den kör osv.. hur många som hellst som drar om bilar på skymda ställen osv. där man iofs normalt hinner förbi innan man kan få möte om mötande bil ut ur kurvan eller vad det nu kan vara som skymmer sikten, men om bilen bakom kurvan håller 150 och du har vridit på för omkörning hinner ju inte nöten på mcn reagera innan det smäller när han ligger på omkörning. Lika på många mindre fina krokiga.. kul om det står en traktor med vagn bakom en kurva eller nåt.. folk dör ju fan som flugor

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8