Påminn mig om att aldrig köra mc på Nürburgring

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Var nere på ringen förra veckan t om lördag strax efter lunch. Hade inte direkt hemlängtan, men så som helgen utvecklade sig med en olycka med 8 bilar på söndagen var det nog lika bra att jag inte var kvar.

På fredagen duggade olyckorna tätt. Såg ett par mc krascher. Banan fick stängas efter att en bil fått ett motorhaveri och en mc förare gått omkull på spillet. Låg intill räcket. Ingen vacker syn. På lördagen fick banan stängas igen strax innan lunch och det var incidenter hela förmiddagen. Jag vet inte vad som hände när banan stängdes. Det tog ca 1,5 timme innan den öppnades igen och jag stack iväg och åt lunch under tiden man städade upp.

På mitt hotell bodde en äldre man i 60 årsåldern som kört på ringen i över 20 år utan incidenter. Hade haft sin Aprillia RSV ståendes på ringen sedan den var ny. Den hade bara gått där. Han var inblandad i en krasch med fyra mc förare. 10 dagar på sjukhus. Han hade fått men för livet och troligtvis är det slutkört för hans del. Han får hålla sig till automatväxnade hojar framöver.

Jag tror aldrig jag kommer att sätta mig på en motorcykel på ringen. Inte ens med Motorrad och endast mc. För min del är det en "bilbana". Känns helt enkelt för farligt att köra motorcykel där med sitt varierande grepp och spill på vägbanan som är förrädiskt halt vid väta. Dessutom är inget varv likt ett annat. Man har ingen aning om någon precis läckt kylarevätska eller olja på vägbanan framför en. På fyra hjul har man större chans att klara sig. Det är farligt nog.
 
Tja, det är lite som favoritvägen men man slipper ju möten. Förhoppningsvis..

Ringen är ju vid turistkörningarna en vanlig enkelriktad väg där vanliga trafikregler gäller. Det finns tom hastighetsbegränsning vid Breidscheid.
Hade folk bara begripet det och insett att vanliga fysiska och rättsliga lagar gäller så kanske dom inte hade kört som om fan var lös.
Det gäller ju att kunna undvika långsamma och ev stillastående trafikanter som finns framför en bak de skymda kurvorna och krönen också..
Och man ska passa sig för engelska regplåtar, de brukar vara inblandade på något vis..
 
Last edited:
Angående krocken såg jag ett youtubeklipp (tyvärr borttaget nu) från en som åkte förbi olycksplatsen innan olyckan - det var ett vägarbete där dom lagade armcoräcket precis bakom en dold kurva på ett av banans snabbaste partier - jag är inte förvånad att det blev som det blev efter att ha sett den filmen!

Men jag håller med - jag kommer aldrig åka hoj på ringen! Jävligt lätt att det händer något och om man sitter i en bil klarar man sig i regel bättre..
 
Last edited:
Ringen är fantastisk.
Möjligheten att för en ringa peng kunna köra på en klassisk landsvägsbana är ganska unik.
Men:
Den är så pass snabb och svårkörd att inte ens elitförare bör köra i tävlingstempo på motorcykel.
Några varv i modest tempo med en ödmjuk inställning är action nog.
 
För en del år sedan var det en tyskreggad R1 som dundrade rakt in i armcoren knappt 100 meter framför mig. Jag var av naturliga skäl först på plats och samtidigt som jag låg på alla 4 och frågade om han levde dundrade en zackspeedviper in i hans hoj som studsat upp på banan igen, bara några meter från där vi låg.

Ringen på hoj ska man ha respekt för.
 
Alltid lika olustigt. När man står i depån och ser anhöriga till folk som är ute kör börja titta på klockan. När dom börjar ana oråd för att det gått för lång tid.

Ledsna miner, ambulanser och bärgare är tyvärr vardagsmat.

Den banan kör man med skräckblandad förtjusning.

//M
 
Det finns ju fantastiska mc vägar runt ringen och lockar bankörning finns det alltid GP slingan med oerhört generösa avåkningszoner. Med en standardbil (även Porsches extremare gatmodeller) är banan tråkig. Den är ju byggd för formelbilar. Jag tror även sporthojar hade fungerat rätt bra på banan i fråga.

Givetvis går det inte att jämföra med upplevelsen att köra runt nordslingan med sin storslagna naturupplevelse och den skräckblandade förtjusning som infinner sig med riskmomenten inblandade.

Såg att det även var en krasch på måndagen. Banan fick stängas 3 timmar för att röja upp. Fyra bilar inblandade om jag uppfattat saken rätt. Finns inte mycket marginaler även om man själv tar det försiktigt. Väldigt många deltagare bryr sig inte om annat än att de ska slå sitt personbästa. Därgenom utsätts man för oerhörda risker varje gång man ger sig ut på banan. Motorcykel är alltså ett no no för min del.
 
Angående krocken såg jag ett youtubeklipp (tyvärr borttaget nu) från en som åkte förbi olycksplatsen innan olyckan - det var ett vägarbete där dom lagade armcoräcket precis bakom en dold kurva på ett av banans snabbaste partier - jag är inte förvånad att det blev som det blev efter att ha sett den filmen!

Jag såg videon i fråga. Här är en annan som filmar bakåt. Titta ca 9.45 och framåt. Man ser ringen taxin komma och smälla in i stillastående bilar. Man kan ju tycka att förarna av dessa bilar borde vara informerade över vad som händer på banan och sänker tempot i de avsnitten där det finns risk för köbildning. Ringen taxi bilarna låg på gränsen hela helgen. De visade väldigt liten hänsyn vid tidigare olyckor. När andra sänkte farten körde de på som inget hade hänt in i sista ögonblicket. Samtidigt som jag är förvånad är jag ändå inte det. Ringen taxi bedrivs numera i ringens egen regi. Något jag inte kände till. Det management som nu styr och ställer på ringen verkar vara mer intresserade av att täcka förluster och öka intäktssidan än säkerheten på banan.

http://www.youtube.com/watch?v=BXTXGY1sUeA&feature=youtube_gdata_player
 
Jag såg videon i fråga. Här är en annan som filmar bakåt. Titta ca 9.45 och framåt. Man ser ringen taxin komma och smälla in i stillastående bilar. Man kan ju tycka att förarna av dessa bilar borde vara informerade över vad som händer på banan och sänker tempot i de avsnitten där det finns risk för köbildning. Ringen taxi bilarna låg på gränsen hela helgen. De visade väldigt liten hänsyn vid tidigare olyckor. När andra sänkte farten körde de på som inget hade hänt in i sista ögonblicket. Samtidigt som jag är förvånad är jag ändå inte det. Ringen taxi bedrivs numera i ringens egen regi. Något jag inte kände till. Det management som nu styr och ställer på ringen verkar vara mer intresserade av att täcka förluster och öka intäktssidan än säkerheten på banan.

http://www.youtube.com/watch?v=BXTXGY1sUeA&feature=youtube_gdata_player

Inget försvar av ringtaxiföraren som borde veta om att det var reparationsarbete där och ta det lungt men tittar man sekunderna strax efter 10:30 in i filmen så är nog hojåkaren glad idag att ringtaxin snabbt byter sida och smäller in i en av de stillastående bilarna...
 
Inget försvar av ringtaxiföraren som borde veta om att det var reparationsarbete där och ta det lungt men tittar man sekunderna strax efter 10:30 in i filmen så är nog hojåkaren glad idag att ringtaxin snabbt byter sida och smäller in i en av de stillastående bilarna...

Föraren hade nog inget annat val utan reagerade instinktivt med stor sinnesnärvaro. Men han hade aldrig behövt hamna i den situationen. Jag förutsätter att förarna av ringentaxi hålls ständigt uppdaterad över vad som sker på banan. Högre krav måste ställas på dem. I synnerhet när det är ringen management som bedriver verksamheten idag. Ett verkligt underbetyg. De ska vara glada att utgången inte blev värre.
 
Föraren hade nog inget annat val utan reagerade instinktivt med stor sinnesnärvaro. Men han hade aldrig behövt hamna i den situationen. Jag förutsätter att förarna av ringentaxi hålls ständigt uppdaterad över vad som sker på banan. Högre krav måste ställas på dem. I synnerhet när det är ringen management som bedriver verksamheten idag. Ett verkligt underbetyg. De ska vara glada att utgången inte blev värre.

Här bränner en ringtaxi om på fel sida...så inte ens huvudregeln på ringen verkar sitta.
http://www.youtube.com/watch?v=CeZq_6b4Dt8&feature=player_embedded
 
Klimatet verkar ha blivit värre på senare år tyvärr, för det är en underbart vacker plats.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top