Pålitlig och lättkörd Offroad - max 15 000kr?

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Triumph Tiger 1050
Hej

Har tänkt införskaffa mig en offroad-hoj. Har aldrig haft tillfälle att stifta bekantskap med den typen av hoj så min kunskap är knapphändig. Det är därför jag vänder mig till forumkollektivet som besitter kunskapen…

Kommer köra på både asfalt och större grusvägar. Det kommer bli min sekundära hoj och den kommer stå uppe i Dalarna vid mitt sommarhus. Mao kommer den inte nyttjas allt för ofta därför har jag bestämt att den får kosta runt 10-15 000kr, max. Är således inte ute efter en ögonsten, snarare en slitvarg. Även försäkringsmässigt vill jag få så billigt som möjligt och då är det hojar över 20 år som gäller. Men kan även tänka mig yngre om rätt hoj till rätt pris dyker upp och då ev. köra på Folksams avställningsförsäkring…

Har ingen som helst koll på vilken modell och märke som är ”bäst” så jag tänkte att jag listar de kriterier/önskemål jag har så får ni gärna komma med tänkbara förslag (eller varningar).

Det jag prioriterar högst, sen i fallande ordning:

1. Pålitlig motor/växellåda

2. Lättservad/lättmekad. Lätt att komma åt, inte behöva specialverktyg för att meka. Enkel konstruktion.

3. Lättkörd på både asfalt och grus samt pigg och alert (låg vikt).

4. Även kunna köra lite längre sträckor (20-30 mil) utan att få allt för ont eller bestående besvär i kroppen. Samt kunna slänga på en topbox och få med det nödvändigaste.

Vad skulle ni rekommendera utifrån ovan punkter? Tack på förhand!

Låg vikt & pigg hmmmm antar att DR350S är för gammal för dig. Kolla efter en XT600 kanske en TT600e

Tycker min DR650 stämmer bra in där. Lite tung, kanske, men det beror mer på vilken typ av offroad du tänkt dig. Grusvägar och skogsstigar, sandiga ridstigar mm funkar den utmärkt till och även till landsväg. Stark som en björn och pigg med rätt modd.

DR650 ser intressant ut och verkar uppfylla mina körkrav. Hur är den att serva/meka? enkelt?
Läste dock att det inte är en maskin man kör långt på. träsmaken kommer ganska fort...

Hur är Transalpen, Bmw 650gs motsv. att köra på grus? Anledningen till att jag frågar är att beg utbudet verkar större på dessa maskiner.

Last edited:
Transalp är TRÖTT, Africa Twin är trevligare alla dagar i veckan. Jag körde min -90a 2500 mil på varierande underlag, fungerade bra tills man kom på små skogsstigar typ...

Nu brukar det inte gå att kombinera önskemål 1 och 3, men jag skulle hålla med tipsen om Dominator eller DR650SE (kom 1996). De tvåcylindriga hojarna är normalt tyngre och och mer svårmekade, även om de motormässigt kanske normalt inte behöver mekas så mycket då.. ;-)

Jag skulle råda dig att provköra en DR650SE till att börja med, den har en enkelt konstruktion men är ändå rätt modern(då den kom iaf). I prisklassen är inte utbudet av hojar så jättestort, gå upp till 20000:- och det ökar markant + att du kanske slipper renovera för mer än mellanskillnaden.

DR650 ser intressant ut och verkar uppfylla mina körkrav. Hur är den att serva/meka? enkelt?
Läste dock att det inte är en maskin man kör långt på. träsmaken kommer ganska fort...
mm.

Tror träsmak beror på hur stor du är. Lättmekad skulle jag säga. Är på hobbymek-nivå och har servat, bytt startkoppling, renoverat startmotor, ställt in ventiler, haft isär förgasaren mm utan problem. Lätt att komma åtöverallt utom kanske att få loss (och sätta tillbaka) förgasaren, det är trångt...

Du kan få provköra min nå'n dag om du vill...

Nu brukar det inte gå att kombinera önskemål 1 och 3, men jag skulle hålla med tipsen om Dominator eller DR650SE (kom 1996). De tvåcylindriga hojarna är normalt tyngre och och mer svårmekade, även om de motormässigt kanske normalt inte behöver mekas så mycket då.. ;-)

Jag skulle råda dig att provköra en DR650SE till att börja med, den har en enkelt konstruktion men är ändå rätt modern(då den kom iaf). I prisklassen är inte utbudet av hojar så jättestort, gå upp till 20000:- och det ökar markant + att du kanske slipper renovera för mer än mellanskillnaden.

Får ta en närmare titt på Dominator och DR650. Dock inte så många DR650 på blocket. Hitta en i Örebro. Då finns det betydligt fler Dominatorer där ute men DR650 ser ju betydligt roligare ut...

Tror träsmak beror på hur stor du är. Lättmekad skulle jag säga. Är på hobbymek-nivå och har servat, bytt startkoppling, renoverat startmotor, ställt in ventiler, haft isär förgasaren mm utan problem. Lätt att komma åtöverallt utom kanske att få loss (och sätta tillbaka) förgasaren, det är trångt...

Du kan få provköra min nå'n dag om du vill...

Är 177cm och normalviktig. Men det där med träsmak gå alltid att fixa till, man får ta pauser om man ska köra lite längre. Frågan är om man når ner på en offroad? Lättmekat låter kanon, är själv på hobbynivå men klarar av att fixa förgasare, ställa ventiler m.m.

Provar gärna din hoj så man kan få en känsla för den typen av hoj samt se om man får ner bladen i backen =)

Vet inte riktigt vad du är ute efter om du går efter dina önskemål nedan gällande en KLR650 då skulle jag hellre kolla på en KLX650?

Ja KLR verkar vara styktåliga allt beror på ägarna.

2. Lättservad/lättmekad. Lätt att komma åt, inte behöva specialverktyg för att meka. Enkel konstruktion.
Ja så länge vi pratar om enstånka så är de hyfsat lättmekade

Må så vara men är förbannat tung & nja pigg hmmm finns andra alternativ.

4. Även kunna köra lite längre sträckor (20-30 mil) utan att få allt för ont eller bestående besvär i kroppen. Samt kunna slänga på en topbox och få med det nödvändigaste.
Alla enstånkor får man lite träsmak oavsett

Om du ändå ska prova DR650SE så prova gärna en Honda Dominator, du får inte ha för höga krav när vi pratar om just priset. Btw finns ju en anledning varför många mcbud kört XT600 alla dessa år & sen gått över till XT660. :)

Zee
Vet inte riktigt vad du är ute efter om du går efter dina önskemål nedan gällande en KLR650 då skulle jag hellre kolla på en KLX650?

Ja KLR verkar vara styktåliga allt beror på ägarna.

Ja så länge vi pratar om enstånka så är de hyfsat lättmekade

Må så vara men är förbannat tung & nja pigg hmmm finns andra alternativ.

Alla enstånkor får man lite träsmak oavsett

Om du ändå ska prova DR650SE så prova gärna en Honda Dominator, du får inte ha för höga krav när vi pratar om just priset. Btw finns ju en anledning varför många mcbud kört XT600 alla dessa år & sen gått över till XT660. :)

Ska nog skala ner letandet lite och hålla mig till DR650, Dominator och XT600. Verkar va hojar som bör uppfylla mina krav till största delen. Ska hålla gluggarna öppna på vad som finns på marknaden.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...