Lartes skrev:
Jo men skadorna på bilen är så små.
Nån/några små repor på backspegeln.
Så nu har jag lite ändrat ståndpunkt.
Ska jag anmäla nånting så ska jag anmäla honom för smitning.
Det du skriver om att det va uppsåt, det tror jag nästan att det va faktiskt.
Jag ligger & kör i en kö & han försöker tränga sig in, fast än att det inte finns något mellanrum mellan mig och bilen framför.
Då måste han ju ha kalkulerat med riken att det kanske står en bil ivägen, eller?
Håller helt och hållet med dig, och sannorlikt är det som du säger. Han försökte sig på en fuling att tränga sig före men skrapade i din bil, sedan avviker han från platsen.
En solklar smitning med andra ord kan man tycka, problemet kommer vid eventuell rättegång då det måste bevisas att han gjorde det med uppsåt..
I det här fallet så räcker det med att han bara säger att han inte märkte någonting så klarar han sig undan, speciellt med tanke på att skadorna inte var så stora. Det finns alltså inga bevis att han avvek från platsen med vilje

, torrt kan tyckas, men tyvärr så är det så här det svenska lagsystemet är uppbyggt. Både till det positiva och det negativa.
Det du istället kan göra är att utnyttja ditt försäkringsbolag och låta dom göra jobbet åt dig, det är ju det du betalar dina premier för.
Skicka in skadeanmälan till ditt bolag och var noga med ALLA uppgifter, förklara även hur motparten betedde sig, att du låg i din fil och han bytte. Var noga med vittnes uppgifter, du sa att din tjej var med dig när det hände, låt henne skriva ner sin berättelse (lägg inte orden i munnen på henne, bara låt henne skriva sin version. Mera trovärdigt då.)
Enligt din berättelse så låter det som om det är han som är skyldig till händelsen. (låter det som i alla fall, jag var ju inte där=).
Det finns alltid två versioner om vad som hände, i stridens hetta = stockholms trafiken är det lätt att göra lite dumma manövrar, bara för att alla trängs hela tiden.
Låt mig poängtera att jag inte säger att du har gjort det, men jag vet hur jag själv reagerar, har man själv suttit i den där jäv... kön en timme och bara ser hur bilarna framför tränger sig in så blir man tyvärr inte så hjälpsam
Om sedan bolaget finner han skyldig till händelsen så är det bara att lämna in bilen och få spelen omlackad, och han får stå för självrisken vare sig han vill eller inte
Om dom inte finner honom skyldig till händelsen så är det bara att strunta i att lämna i bilen, så du inte åker på någon premiesänkning.
Lycka till, berätta hur det går