Påkörd

wheelieman skrev:
Hmmmm,

*jättemycket bra fakta*

Lycka till, och skriv gärna här hur det går.
H

Jo men skadorna på bilen är så små.
Nån/några små repor på backspegeln.

Så nu har jag lite ändrat ståndpunkt.
Ska jag anmäla nånting så ska jag anmäla honom för smitning.

Det du skriver om att det va uppsåt, det tror jag nästan att det va faktiskt.
Jag ligger & kör i en kö & han försöker tränga sig in, fast än att det inte finns något mellanrum mellan mig och bilen framför.

Då måste han ju ha kalkulerat med riken att det kanske står en bil ivägen, eller?

Lartes skrev:
Jo men skadorna på bilen är så små.
Nån/några små repor på backspegeln.

Så nu har jag lite ändrat ståndpunkt.
Ska jag anmäla nånting så ska jag anmäla honom för smitning.

Det du skriver om att det va uppsåt, det tror jag nästan att det va faktiskt.
Jag ligger & kör i en kö & han försöker tränga sig in, fast än att det inte finns något mellanrum mellan mig och bilen framför.

Då måste han ju ha kalkulerat med riken att det kanske står en bil ivägen, eller?

Håller helt och hållet med dig, och sannorlikt är det som du säger. Han försökte sig på en fuling att tränga sig före men skrapade i din bil, sedan avviker han från platsen.
En solklar smitning med andra ord kan man tycka, problemet kommer vid eventuell rättegång då det måste bevisas att han gjorde det med uppsåt..
I det här fallet så räcker det med att han bara säger att han inte märkte någonting så klarar han sig undan, speciellt med tanke på att skadorna inte var så stora. Det finns alltså inga bevis att han avvek från platsen med vilje :huvet , torrt kan tyckas, men tyvärr så är det så här det svenska lagsystemet är uppbyggt. Både till det positiva och det negativa.

Det du istället kan göra är att utnyttja ditt försäkringsbolag och låta dom göra jobbet åt dig, det är ju det du betalar dina premier för.
Skicka in skadeanmälan till ditt bolag och var noga med ALLA uppgifter, förklara även hur motparten betedde sig, att du låg i din fil och han bytte. Var noga med vittnes uppgifter, du sa att din tjej var med dig när det hände, låt henne skriva ner sin berättelse (lägg inte orden i munnen på henne, bara låt henne skriva sin version. Mera trovärdigt då.)
Enligt din berättelse så låter det som om det är han som är skyldig till händelsen. (låter det som i alla fall, jag var ju inte där=).

Det finns alltid två versioner om vad som hände, i stridens hetta = stockholms trafiken är det lätt att göra lite dumma manövrar, bara för att alla trängs hela tiden.
Låt mig poängtera att jag inte säger att du har gjort det, men jag vet hur jag själv reagerar, har man själv suttit i den där jäv... kön en timme och bara ser hur bilarna framför tränger sig in så blir man tyvärr inte så hjälpsam :rodnar

Om sedan bolaget finner han skyldig till händelsen så är det bara att lämna in bilen och få spelen omlackad, och han får stå för självrisken vare sig han vill eller inte :hihi
Om dom inte finner honom skyldig till händelsen så är det bara att strunta i att lämna i bilen, så du inte åker på någon premiesänkning.

Lycka till, berätta hur det går :tummenupp

wheelieman skrev:
En solklar smitning med andra ord kan man tycka, problemet kommer vid eventuell rättegång då det måste bevisas att han gjorde det med uppsåt..

Det är väl smitning även om man inte haft uppsåt att "prejas"!?

...och vad det gäller bevisbördan så var väl inte Lartes ensam i bilen som jag förstod det!?

wheelieman skrev:
Håller helt och hållet med dig,

*ytterliggare massa bra info*

Lycka till, berätta hur det går :tummenupp

Du verkar kanon insatt i det här.
Misstänker att det är för att du jobbar med försäkringsärenden?

Okey, jag försökte få tag i någon på företaget igår, helt utan framgång.
Så nu har jag nästan bestämmt mig.

Eftersom det är en firmabil så skiter jag egentligen i att det blev lite repa på spegeln, men jag ger företaget fram till lunch på sig att kontakta mig.
(Jag måste måla om en vägg på jobbet på förmiddagen så jag kan inte göra något innan det e klart)
Har jag inte hört någonting eller om vi inte kommit på något sätt att lösa det hela så blir det ett samtal till polisen för att höra hur dom tycker att jag ska gå tillväga.

Hör av mig i eftermiddag med uppdatering.

Tack för infon btw :tummenupp

korvgubbe skrev:

...och vad det gäller bevisbördan så var väl inte Lartes ensam i bilen som jag förstod det!?

Nej mycket riktigt, jag hade tjejen med i bilen. Hade iofs kamphunden :rolleyes: med också men tror inte att det är till nån fördel

korvgubbe skrev:

Kan man ju hålla med om, men problemet är att det fortfarande inte är bevisat att han gjort det med uppsåt, även om Lartes har ett vittne i bilen.
Däremot så dömer inte rätten och försäkringsbolagen lika, vilket i det här fallet kan göra att motparten får betala i alla fall.
Jag kan tänka mig samtalet i rätten skulle bli någonting i stilen som följer.

-Ja, jag befann mig på den platsen, men det var så fullt i filen bredvid att jag inte kunde byta fil så jag fortsatte rakt fram. Nej jag körde aldrig på någon, hade jag gjort det så hade jag självklart stannat =)

I och med ett uttalande i den här stilen så blir det väldigt svårt att få någon fälld för smitning.
Problemet här är att bevisa att han var medveten om att han kört på honom...

Kan ju självklart inte säga att det är det här utfallet som det skulle bli, men det är stor risk

wheelieman skrev:
I och med ett uttalande i den här stilen så blir det väldigt svårt att få någon fälld för smitning.
Problemet här är att bevisa att han var medveten om att han kört på honom...

Det blir ju fortfarande två ord mot ett. Och Lartes och hans flickvän samt hunden såg ju tydligt hans grimage och förargelse när han upptäckte att han körde in i Lartes. ännu tydligare såg de hur han så uppenbart nocnhalerade dem i den efterföljande sekvensen då Lartes först gestikulerade med välkände enfingriga internationella teckenspråkssignaler och därefter tutade och jagade efter för att få honom att stanna. Som grädde på moset gjorde han sig dessutom skyldig till vårdslös körning när han upptäckte att Lartes följde efter... ...det var denna vårdslösa dåraktiga körning som utsatte medtrafikanternas live och lem för stor fara som fick vår hjälte och laglydige kamrat Lartes att avbryta förföljandet och istället med sansat sinne anteckna reg.nr och kontakta firmabilens ägara för att på så sätt hoppas komma i kontakt med föraren för att lösa det hela sinsemellan. Lartes hade ju aldrig för avsikt att belaste vare sig polis eller andra sammhällsresurser utan hade för avsikt att lösa det som vuxna mäniskor med en enkel redogörelse på skadeanmälan till försäkringsbolaget.

korvgubbe skrev:
Det blir ju fortfarande två ord mot ett. Och Lartes och hans flickvän samt hunden såg ju tydligt hans grimage och förargelse när han upptäckte att han körde in i Lartes. ännu tydligare såg de hur han så uppenbart nocnhalerade dem i den efterföljande sekvensen då Lartes först gestikulerade med välkände enfingriga internationella teckenspråkssignaler och därefter tutade och jagade efter för att få honom att stanna. Som grädde på moset gjorde han sig dessutom skyldig till vårdslös körning när han upptäckte att Lartes följde efter... ...det var denna vårdslösa dåraktiga körning som utsatte medtrafikanternas live och lem för stor fara som fick vår hjälte och laglydige kamrat Lartes att avbryta förföljandet och istället med sansat sinne anteckna reg.nr och kontakta firmabilens ägara för att på så sätt hoppas komma i kontakt med föraren för att lösa det hela sinsemellan. Lartes hade ju aldrig för avsikt att belaste vare sig polis eller andra sammhällsresurser utan hade för avsikt att lösa det som vuxna mäniskor med en enkel redogörelse på skadeanmälan till försäkringsbolaget.

Måste först gratulera till en underbar beskrivning...*garvar fortfarande* :rofl

Men det är fortfarande inte bevisat uppsåt i lagens mening...sorry :tummenupp

korvgubbe skrev:

Oj gjorde jag allt det där? :va :näsblod

Nu har jag pratat med polisen.
Först fick jag tillsvars att det inte va värt att göra en polisanmälan då det inte hade hänt några större skador på fordonet eller personskador.

Förklarade läget & lite om varför jag blev upprörd, bla tog jag upp det med att om jag hade suttit på bågen hade det inte varit "lite" samt troligen ganska stora motorfordonsskador.
Förklarade även lite om hur han bettede (stavning?) sig när han åkte därifrån, med vårdslösa omkörningar på felsida vägen med möte osv.

Då ändrade polisen ståndpunkt och tycke att jag verkligen skulle göra en anmälan.
Så jag sa att jag gör det & väntar nu på att en polis ska ringa till mig & ta uppgifter.

Så nu e ni lite uppdaterade.

Bra bra!

Stå på dig bara. Hade den där chefen varit mån om att be om förlåtelse och göra upp saken med dig, hade han förmodligen ringt omedelbartbums. det hade iaf en vanligt vettig gjort.

smitning är ju en bra stämpel... :kocko

Keep up the good work!

Du, glöm inte be hunden ta med sin version.

Mark skrev:
Bra bra!

Stå på dig bara. Hade den där chefen varit mån om att be om förlåtelse och göra upp saken med dig, hade han förmodligen ringt omedelbartbums. det hade iaf en vanligt vettig gjort.

smitning är ju en bra stämpel... :kocko

Keep up the good work!

Du, glöm inte be hunden ta med sin version.

Jag bokstaverade jyckens namn, men jag tror inte polisen hängde med riktigt.

Eller så va det bara att hon inte fattade?

Han som körde på dig kanske har nyktrat till så pass att det går att prata med honom nu?

Självklart ska man polisanmäla direct® , snubben ska stoppas direct®, och utandningsprov ska göras!

Ville bara säga lycka till, du har ändå tur att det inte blev några stora skador på bilen. Ditt fall är lite mer att skapa rättvisa typ... I mitt fall ville jag bara ha en hel bil igen!

Och det gick ju bra för mig, var inne på verkstan i måndags. Får se om det blir upprustning eller inlösen...

En bra grej jag lärt mig är att man kan fylla i skaderapporten själv och skicka till sitt förs.bolag, sen skickar dom det vidare till motpartens bolag. Om dom inte har några invändningar eller skickar in en egen story går dom på din berättelse... Inom 10 dagar eller nåt sånt om jag minns rätt...

Nu är det gjort en polisanmälan.

Polisen som ringde mig hade massor med humor, men när jag berättade vad som hade hänt blev han gravallvarlig och menade på att jag borde ha ringt polisen med en gång.

Ja ja nu gjorde jag inte det, men vi (jag å polisen) hoppades på att det skulle rammla ner en polisanmälan i brevlådan hos företaget så att dom fattar att så får man inte bete sig samt att jag menar allvar när jag ringde till dom för att försöka lösa det hela, men möts av nonchalans.

Nu får vi se vad som händer & fötter i framtiden.

Tack för alla tips.
Om jag kommer ihåg så skriver jag ett svar i den här tråden när det händer nått.

Lartes skrev:
Nu är det gjort en polisanmälan.

Polisen som ringde mig hade massor med humor, men när jag berättade vad som hade hänt blev han gravallvarlig och menade på att jag borde ha ringt polisen med en gång.

Ja ja nu gjorde jag inte det, men vi (jag å polisen) hoppades på att det skulle rammla ner en polisanmälan i brevlådan hos företaget så att dom fattar att så får man inte bete sig samt att jag menar allvar när jag ringde till dom för att försöka lösa det hela, men möts av nonchalans.

Nu får vi se vad som händer & fötter i framtiden.

Tack för alla tips.
Om jag kommer ihåg så skriver jag ett svar i den här tråden när det händer nått.

Det är rätt, sätt dit honom :yoparty

Kom ihåg att om det lyckas och han faktiskt åker dit på det så är det ännu enklare och få spegeln betald.
Det som kostar svider oftast mest :hihi

wheelieman skrev:
Det är rätt, sätt dit honom :yoparty

Kom ihåg att om det lyckas och han faktiskt åker dit på det så är det ännu enklare och få spegeln betald.
Det som kostar svider oftast mest :hihi

Helt ärligt så struntar jag i spegeln.

Känns lite muppigt att klaga på nånting men måste kolla riktigt noga på för att se

Glöm nu föffan inte att få med hundens namn (rättstavat) i papprerna!
Han var faktiskt oxå med i den olycksdrabbade bilen.... :wiggle

Fy sjutton, att bli prejad är riktigt läskigt. Hoppas det blir något utav polisanmälan nu så att du iallafall kan få en ursäkt från idioten som orsakade det hela.

Tror det var förra veckan som jag skulle hem ifrån norra delen av staden. Låg i mittfilen i normal fart när jag ser att en bil i högerkörfält blinker vänster och sen kastar sig över i mitt körfält. Jag hinner ju knappt reagera och styr bara undan, utan att hinna titta till min vänstra sida om det fanns nån där [korkat förvisso, men allt gick så fort] nu var vägen ganska tom eftersom det var sent på kvällen. Men efter att jag har svängt undan fortsätter bilen att lägga sig i mittfilen. Jag fortsätter i vänstra filen om än något skakig för jag avskyr när såna där grejer händer. När jag kommer upp jämsides tittar jag in i bilen och får inte en enda blick tillbaka. Man kan ju iallafall höja handen som en ursäkt eller vad som helst. För man blinkar inte och svänger på samma gång. Men så var det ju en kvinna som körde också med 2 passagerare. Tjejer kan inte göra två saker samtidigt uppenbarligen, dvs köra bil och tjattra. Inget ont om kvinnor i allmänt, men nästan alltid när någon beter sig klantigt i trafiken är det en kärring/tjej/kvinna bakom ratten.. hoppas jag inte blir likadan bara.. :rolleyes:

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN